Fast behöver det var en nackdel att bara hästen blir utbildad till en början? Jag tänker att man ju kommer ha tränare för att komma vidare oavsett hur starten utförs, och att man då har var sin grund och utbildas tillsammans därifrån.
Just den person jag kontaktat har jag fått rekommendation om (och sett flera av hästarna hon haft hos sig), och hon jobbar ganska själv i sitt stall som jag förstått det. Så hos henne är jag inte orolig för att någon annan än hon skulle sitta och träna hästen. Men det är såklart en poäng i andra fall, framförallt i större stall där det finns fler anställda. Har nämligen sett samma sak, där min dåvarande arbetsgivare skickade iväg en häst på inridning hos en känd tränare och det sen visade sig att en fjortonårig tjej som sommarjobbade/praktiserade hade gjort hela jobbet med hästen, tränaren ifråga hade inte suttit upp en enda gång (men summan var samma som för de tränaren själv red in).
Jag har ridit in en handfull hästar. Ridit till desto fler som bara kunde grunderna sedan innan (arbetade med det en period). Men det är 8-9 år sedan senaste inridningshästen nu, därav att jag inte kommer göra det helt på egen hand om valet faller på att inte skicka iväg.
Hästen ifråga är sadelvan, vi har tränat uppsittningar vid flera tillfällen, hon har skrittat lite enklare banor som vi tidigare tömkört (runt hinderstöd, mellan/över bommar och liknande eftersom jag upplever att det är lättare med bjudningen då), varit med en stallkompis på en kortare uteritt samt provat på trav med ledare intill. Det gjorde vi i höstas, innan hon ställdes av och fick smälta det hela. Nu är det dags att ta upp inridningen igen, och jag kommer åtminstone repetera höstens aktiviteter innan det blir aktuellt att skicka iväg.
Hade jag saknat erfarenhet helt så hade valet absolut fallit på att skicka iväg, där håller jag med dig.
Just nu lutar det nog åt att ta ut tränare så snart vi kommit till den uppsuttna träningen igen, och helt enkelt se hur det känns för att sen bestämma fortsatt plan utifrån det. Det finns ju som tur är inget som hindrar att börja på hemmaplan och sen skicka iväg.