Rida in ridtravare. Vilken ålder?

H

hästig

Har alltid bara haft halvblod men har nu en jättetrevlig 3-årig ridtravare. Han är sutten på och gått några rundor i skogen och han är inkörd och är hur snäll som helst. När börjar man vanligtvis rida och köra dem lite mer regelbundet?

Sv: Rida in ridtravare. Vilken ålder?

Köra gör man tidigare,speciellt om man har tänkt att starta dem. Du kan ju ställafrågan på trav forumet här på Buke!

förra året hade jag ett 3 årigt kallblodssto som jag red in och höll på med hela sommaren, dock var det bara skogsridning barbacka. Innan dess hade hon stått på travet och blivit inkörd (det brukar de vara i den åldern). Nu har vi ett varmblods "föl" som är snart 2 år och vi började tömköra honom när han var 16 månader, han blir 2 år i juni och står redan på travet och ska vidareutbildas, han har gjort det sen i december, flyttade han dit när han var 18 månader. kanske blev lite tjollrigt, men ungefär i den åldern börjar man.

Han ska inte gå på travet, endast som ridhäst och körhäst för skojs skull.

Jag skulle tänka ungefär likadant som med ett halvblod. Rida in vid tre års ålder om hästen är mogen både psykiskt och fysiskt, och succesivt öka kraven så att den vid fyra års ålder är redo för mer regelbunden ridning och ev. lättare tävlingar. Körningen kan du gott börja med innan inridning, det har man mycket igen på.

Jag har en travare som är 3 som jag har börjat rida in. den är inkörd men passa inte där....

precis som med andra hästar, skulle jag påstå. har den inte fått några "kör"-muskler behöver du inte lägga ner tid på att bygga om, utan snarare på att bygga upp :p ta det lugnt å fint i början, precis som med alla unghästar så ska du se att du får en häst som håller länge :p

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?