Rida in montéhäst

Tigertofflan

Trådstartare
Kanske ska tråden ligga under grundutbildning, moderator får gärna flytta om den ligger fel.

Jag är inbiten ridmänniska, och har aldrig varit i kontakt med travet förrän jag hamnade i ett stall där alla var travmänniskor utom någon enstaka :D En av kuskarna i stallet har nu fått hem en ny häst, en fyraåring, som är körd, kvalad och klar. Han frågade mig idag om jag skulle vilja rida in hästen i fråga eftersom han vill starta den i monté senare.

Frågan jag har är då, hur rider man en montéhäst? Ska jag rida den "loss" och lösgjord och jobba den som en vanlig ridhäst (självklart när hästen är inriden och riden ett tag, det förstår jag själv.), eller ska den gå i sin travarform och bara gå som en travare gör mest?
Jag antar att jag inte ska lära den något galoppkommando. Är det något mer jag ska tänka på som kanske skiljer sig från den "traditionella ridningen"?

Hjälp mig lite på vägen! :)

Sv: Rida in montéhäst

Jag skulle rida den som en vanlig ridhäst. Även travare mår bra av att jobba med hela kroppen och bära upp sin ryttare. Ser inget fel i att galoppera med den, de brukar vara smarta nog å veta att de ska trava på banan.

Jag skulle rida den som en vanlig ridhäst. Även travare mår bra av att jobba med hela kroppen och bära upp sin ryttare. Ser inget fel i att galoppera med den, de brukar vara smarta nog å veta att de ska trava på banan.

Fast ett varningens finger, så är det inte alla tränare som uppskattar det! Särskillt inte om den skall gå som montéhäst!

Kanske ska tråden ligga under grundutbildning, moderator får gärna flytta om den ligger fel.

Jag är inbiten ridmänniska, och har aldrig varit i kontakt med travet förrän jag hamnade i ett stall där alla var travmänniskor utom någon enstaka :D En av kuskarna i stallet har nu fått hem en ny häst, en fyraåring, som är körd, kvalad och klar. Han frågade mig idag om jag skulle vilja rida in hästen i fråga eftersom han vill starta den i monté senare.

Frågan jag har är då, hur rider man en montéhäst? Ska jag rida den "loss" och lösgjord och jobba den som en vanlig ridhäst (självklart när hästen är inriden och riden ett tag, det förstår jag själv.), eller ska den gå i sin travarform och bara gå som en travare gör mest?
Jag antar att jag inte ska lära den något galoppkommando. Är det något mer jag ska tänka på som kanske skiljer sig från den "traditionella ridningen"?

Hjälp mig lite på vägen! :)

Rid in som du rider in vanlig ridhäst.
Men du kommer att märka att vissa moment går mycket fort, efter någon eller några dagar sitter du förmodligen på ryggen...

Skillnad på travare/ridhästar är att travare är vana vid bett, skygga vid ljud, stummare i munnen, och går gärna med näsan i vädret.... Stämmer så klart inte in på alla!!! ;)

Jobba mycket med tygeltag, säte, hjälper och lösgörande, i rätt form så hästen blir viktvärande så kommer det nog att bli en bra montéhäst.

Lycka till :)

Min egen häst är travare (eller nåja, han är startad ett premielopp sen var hans karriär slut :D ), så jag vet ungefär vad jag kommer få behöva jobba med. Kommer självklart prata med ägaren/tränaren om vad han vill att jag ska göra med hästen, vill bara få ett hum om vad som väntar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 429
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Trav Hej alla travfantaster! Fick idag ett samtal från en amatörtränare som ville att jag ska börja ridträna hans 7-åriga ostartade sto...
Svar
1
· Visningar
1 629
Senast: martha
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka