rida in i bomlös sadel

Sv: rida in i bomlös sadel

Hej har gjord lite forskning. Har en arabdam med väldigt kort rygg. Ska prova en Knights. Har provat en Torison men dom är för långa.

Namn sits Längd Pris pad ink pad Material
Freeform 16,17,18 55cm
Barafootsadel 17 58cm 4995:- ?
Barafootsadel kommer 17 53 cm ? ?
Torison endurance 17 53-54cm 7900:- 1480:- 9380:- Nubuck
STAR-TREKK ESPANOLA 50 cm 9900:-
Knights-sadel westen sits 13 45 cm 5200:- 890:- 6090:-
Knights-sadel westen sits 15 52 cm 5200:- 890:- 6090:- Nubuck och fårskinn
Randol's 15 52 cm 4500:- 890:- 5390:- Nubuck och Teddy
Didi special Ay 44 cm 10995:- Skin

Hoppas att det hjälper lite och har ni någon att tilllägga är jag bara tacksam.
MVH Karin
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Hej. Testade både Freeform, Barefoot och Nevada på samma gång och tyckte barefoot var mest bekväm och i den kändes det som jag kom närmare hästen och satt stabilt. Jag tycker dock att alla dessa tre modellerna ger mycket bra sits! Nevada är att rekomendera också ifall man är westernintresserad. :)
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Star Trekk Comfort Shorty, 50 cm men anläggningsytan mellan 45-48 cm. 9500:-

Jag har en själv sedan tre veckor till min arabvalack som har kort rygg med muskelbesvär. Den är MYCKET stabil (stabilare än min westernsadel) har flyttbara stigläderfästen och sätter ryttaren i bra lodrät sits. Flyttbara paneler så att du anpassar sadeln efter hästen. Vanlig dressyrgjord till men jag rekommenderar ST:s fendrar som gör balansen bättre än vanliga engelska läder.

Tänk bara på att man som ryttare själv inte ska vara så stor om man ska ha en Shorty eftersom ju naturligtvis sätet också blir kortare.

Jag tränar distans och western i min och kommer att rida första ritten i den den 9 juli, 85 km. Vid genomgång av equiterapeut igår så var hans rygg mjukare och bättre än tidigare. Nu vet jag inte om det är av sadeln eller annan faktor (för tidigt att säga än) men den har ju iaf inte blivit sämre av sadeln.

Kolla in en bra sida om bl.a. Comforten: http://www.trekkingsaddles-webshop.com/html/info-startrekk.html

och naturligtvis www. kaupreridsport.se

/Camilla
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Ja jag gillar den också. :love:

Förresten, här är den i brun variant:

Comfort
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag rider med en barbackagjord.
Det är svårt att rida lätt är kanske ej heller meningen, den heter ju som den gör...
Har lindat om bossorna lite för att manken ska få va fri.
Tycker jag får bra stöd av den uppe på ryggen men skänklarna är "stödlösa"
Mvh/P
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Men om man ska rida in en unghäst som inte har några ryggmuskler ännu...behöver inte den avlastning från bommen...?
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Har man en unghäst utan ryggmuskler rider man inte den, då tömkör man tills den är så pass musklad att den kan bära en ryttare.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Min unghäst fyller 2år i augusti och är tömkörd och jobbad med från marken mha SS..
Men du kan väl inte mena att en unghäst ska ha såpass starka ryggmuskler som en färdig ridhäst?

Jag frågar det där om bommen eftersom jag har läst mycket här på Buke om att bomlöst och barbackaridningen inte är bra ur den synpunkten att trycket inte fördelas lika jämt som i en sadel med bom.

Jag skulle jättegärna vilja rida in min dam barbacka o sen fortsätta i bomlöst men man har hört så himla mycket så man vet ju inte vad man ska tror på och jag är superrädd om min lilla diamant :love:

Förklara gärna vidare...och sen undrar jag hur jag kan se att hon är redo...hur ser jag att hon är tillräckligt musklad?

Tacksam för svar! :D
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag red in mina tre hästar barbacka/ bomlöst.
Men då var islänningarna 6 år och färdigväxta innan jag började rida dem ( även markarbetade en tid)
Tinkern var 4 år och höll på att växa, och henne har jag tömkört mycket.
Har märkt att islänningen musklade sig fint under sadeln, Tinkern samma sak där och nu efter 2 år så kan det inte bli bättre!

VIsst ska hästen ha muskler men det får hästen om den jobbas rätt, tömkörs rätt. och har gått i en bra och avslappnad form utan ryttare.
Sedan när du sitter upp så är det en självklarhet att hästen ska kunna gå i lika bra form, kanske inte så långa stunder i början, öka på succesivt så hästen orkar.

Så jag kan bara rek bomlöst!

Jag är utbildad och ska vidareutbilda mig inom just hästfriskvård och jag kommer att rek. bomlöst då har jag tre bevismaterial hemma.

Sen måste jag säga att en ryttares sits är den som mest kan förstöra en häst så att den jobbar fel och inte bygger ryggmuskler.

Medans en felaktig sadel bidrar till att forsätta förstöra hästen och dess framgång till att sätta muskler.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Novelette skrev:
Min unghäst fyller 2år i augusti och är tömkörd och jobbad med från marken mha SS..
Men du kan väl inte mena att en unghäst ska ha såpass starka ryggmuskler som en färdig ridhäst?

Jag frågar det där om bommen eftersom jag har läst mycket här på Buke om att bomlöst och barbackaridningen inte är bra ur den synpunkten att trycket inte fördelas lika jämt som i en sadel med bom.

Jag skulle jättegärna vilja rida in min dam barbacka o sen fortsätta i bomlöst men man har hört så himla mycket så man vet ju inte vad man ska tror på och jag är superrädd om min lilla diamant :love:

Förklara gärna vidare...och sen undrar jag hur jag kan se att hon är redo...hur ser jag att hon är tillräckligt musklad?

Tacksam för svar! :D

Naturligtvis måste unghästen (Ja såklart alla hästar) ha en viss muskelvolym runt ryggraden för att kunna bära något alls förutöver sig själv.

Jag brukar ha en bra måttstock, OM du kan tänka dig att sitta barbacka, dvs. utskotten är dolda av muskler, då är ryggen stark nog, annars, så vill man INTE sitta på den ryggen utan sadel, och tillika, hästen är ej mogen för tyngder.

Jag menar absolut att en häst ska ha såpass starka ryggmuskler innan man rider den ja. Tömkörning är ett utmärkt alternativ, som gärna får leda till körning, något som är nyttigt och rakriktande för unghästen. Andra kompletterande markövningar som löshoppning, bomövningar, "busochkul" rejäla hagar och kompisar tillkommer såklart.

En häst som inte kan bära sig själv eller visa prov på egen balans ska man inte heller sitta på, först och främst måste hästen finna SIN egen balans, därefter kan man häva sig upp och låta hästen ta del av den sortens balans som jag bjuder på, vilket då kommer att krångla till det såklart även om hästen i viss mån är balanserad. Här får man ta det lugnt och verkligen lyssna, HAR hästen sin egen balans fortfarande? eller använder den sig av min? Som jag har gett den?

Sen så sakterliga visar man på att den ska lägga över mer vikt på bakbenen och då har man ju det helt gratis från tönkörningen! Dessa minnen från rörelserna finns och de återknyter man till.

Att använda bomlös sadel medför såklart lite risker, för det första måste du försäkra dig om att det finns en väl fungerande kanal. (Inte alla bomlösa har bra kanaler) Dels måste du ta hand om din egen balans bra mkt mer än i en bomsadel, något som jag tycker är positivt för då tvingas du jobba med din sits! Vilket leder till mindre problem för hästen.

I en bomsadel klänger vi oss fast vid att bommen sorterar bort våra värsta rörelser, men i en bomlös behöver vi bara viska för att hästen ska reagera.

ÄR hästen mogen för att bära ryttare så är den mogen för en bomlös också. I mitt tycke alltså.

:p
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Just nu tömkör jag lilldamen för att kunna köra henne med vagn.

Men jag vill även jobba henne i töm som hjälp i ridningen...så då undrar jag...frågar både dig och sante...vad för övningar på töm förespråkar ni?

Jag kan ju skicka en bild, alltid skojigare om man har sett hästen man diskuterar:
Novelette finns fler på henne om man bläddrar med pilarna.


Det gick inte så bra o lägga in bild så det fick bli en länk... :D
 
Senast ändrad:
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag tänker använda den bomlösa på unghästen då den ska börja ridas på. Nu är han lite annorlunda byggd i form o modell än din, men det sak inte spela någon roll tycker jag.,
Så länge hästen inte visar obehag (förutom första uppsittningarna av nyhetens behag) av utrustningen så kan sadeln i sig väl inte skada.
http://photobucket.com/albums/a42/cebonita/?action=view&current=1juni3.jpg
Viktigare är väl hur den använder kroppen och hur du lyckas avväga träningen på den ovana hästen.

Även om vår tvååring på bilden har ryggraden inbäddad djupt i mjuk muskulatur och orkar springa i vagn på premietider kommer jag bete mig som om han var skör som en tråd tills han bevisat annat.

Om han vid ridning känns rejäl och det inte uppstår problem typiska för trötthet eller spänningar så kan vi stadigt öka kraven. Men sadeln blir bomlös oavsett.

Det känns värre att eventuellt störa hans fina muskler kring manke och över ryggen med en stum bom. För hur svårt är det inte att hitta en bomsadel som passar. Och sen till en unghäst som garanterat kommer och ska ändra form länge till.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Hej
Är det någon större skillnad på de torsion-liknande sadlarna??
Vad man hör så har ju barefoot ganska bra rykte, verkar det som, men knights ser ju likadan ut men har fårskinn på undersidan mot barefoots fleece. Borde ju vara mer material för pengarna då, eller?Torsion har väl skin och mocka om jag förstått rätt.

Sedan är det så mycket mer i funktion och kvalitet som spelar in som man bara får reda på när man testat, eller från folk som har testat :)

Åsikter kring dessa modeller tack :bow:

(Jag ska också rida in en unghäst och trodde att man måste ha bomsadel till det för maximal viktfördelning????)

Anki
 
Sv: rida in i bomlös sadel

knapplån!

Puttar upp! Får hem en relativt oinriden islänning snart. 4,5 år. Funderar mest på bomlöst, men kan inte bestämma mig! så..putt putt!
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag har sålt bomlösa sadlar till i Mantorp, de har själva isisar och har beställt Gaiterns.( isis sadel)
Vill du kan jag fråga dem om de kan låta dig kolla och provrida i en sådan;)
Annars får du vänta tills i mitten på augusti så kommer jag inom och hjälper dig samt låter dig provrida i en:idea:

För du ska ju absolut ha en bomlös sadel!
Som sagt så är bomlöst det ultimata för alla hästar, om vi nu inte pratar utmärglade hästar där ryggraden sticker upp och man riskerar att verkligen komma åt ryggraden...men då lägger man ofta till en avlastande pad och VOILA!

Men såklart ska ju helst en häst byggas upp från marken!

Rider nu själv mina två unghästar som är 4 år i en Gaiter, och det går super bra!:)
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag rider mitt arabsto med en Freeform Shortback med arabian rigging.
Det går att justera stiglädrena framåt och bakåt.
Har ridit in henne i den sadeln och det gick bra. Använder dock inget koppjärn utan bara sadeln med en riktigt bra pad.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av andra bomlösa sadlar då detta är min första, eftersom den funkar för mej och hästen så bryr vi oss inte om att testa annat.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Ja, det tar tid att frälsa världen..:bow:
Jag köpte min bomlösa för ca 1 år sedan och det var efter många plågsamma beslusångestnätter.
Pratade med en tjej som provar ut sadlar och hon förespråkade bom och förkastade helt det bomlösa alternativet.
Kom tillbaka dit för att handla ett par ridstövar i veckan och tittade lite runt bland sadlarna (hon kände inte igen mej). Men...nu var hon inte alls negativ till bomlöst, så alla kan ändra sig.
Mitt arabsto har aldrig ont i ryggen, hon jobbar fint i både skritt, trav och galopp utifrån den utbildningståndpunkt hon är på.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning För drygt ett och ett halvt år sedan letade jag och ägaren till min dåvarande medryttarhäst efter sadel. Hästen var en riktigt grov...
Svar
3
· Visningar
1 176
Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp