rida in i bomlös sadel

confetti

Trådstartare
nu har jag provat massa sadlar till mitt lilla arabsto men jag hittar absolut ingen som passar! dessutom så är hon ju bara tre år så det känns lite jobbigt att veta att om jag hittar en sadel så kan jag inte använda den så länge. därför har jag börjat fundera på att skaffa en bomlös sadel som inte ruinerar mig (går gymnasiet) den billigaste (har ej kollat begagnade ännu) som jag har hittat verkar vara en barefoot sadel för 5000. ddet var bara det att den såg ut som en "mjukis"sadel. vill ju ha en stabil sadel under inridningen och utbildningen. star trekk espanolan såg ju riktigt härlig ut och var ovanligt snygg för en bomlös sadel tycker jag :o men så var ju priset också närmare 10.000 . Är det någon som kan berätta lite mer om bomlösa sadlar, vilken som är bäst att rida in i och sedan använda till akademisk ridning och vilket material som är hållbarast osv. :bow:
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag har ridit in min pålle barbacka och har en ST espaniola, hängandes i sadelkammaren, som jag använder ibland. Blandar och ger helt enkelt. Jobbar mest från marken fortf och rider kanske 1/3-1/4 av "skolningstiden" (om ens det, blir mer och mer ju starkare han blir). Av den tiden är det kanske 1/2-1/3 jag rider i sadel. I nuläget då.

Kan inte uttala mig om hållbarhet än, återkommer om ett par år ;) Återkommer då också om hur den funkar i mer "aktionladdat" arbete.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Hej!
Jag har ridit in mina i en vanlig barbackasadel, övergick sedan till en Barefoot= jätte bra för unghästar som ska muskla sig, tycker jag.
Och nu ska jag sälja min Barefoot, svart, lite smygreklam ;) , och köpa mig en annan bomlös sadel, då vi kommit upp oss...så jag tycker det är jätte bra att börja med en bomlös som första sadel, och som du säger så har man inte alltid råd att byta mellan olika sadlar under denna tiden!
En Barefoot kostar 5.000 men du måsta ha en pad till så det blir lite dyrare, om du inte köper en beg ;)
 
Sv: rida in i bomlös sadel

okej, men är en barefoot stabil då? hon har ju lite ideér för sig... och framför allt: ligger dom stilla? hon har en tendens att göra en vändningar på en femtioöring ibland (dessutom går det snabbt, hon är ju fullblod ;) ), är ju inte så stabilt när man rider barbacka så då blir det väldigt vingligt. dessutom så får den ju inte vara så lång, har provat några engelska sadlar i 16" och det är absolut det största som får plats på hennes rygg!! hon är ju så kort och liten så hn drunknar nästan i alla andra sadlar... hur mkt ska du ta för din sadel då...:D :D :angel:
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Jag har beslutat att behålla sadeln tills vidare, är ju rätt nöjd med den! :D
Har själv en islänning som gjort vändningar och hopp i luft och åt sidan och ja, jag sitter kvar...men så har jag rätt bra koll på vad hon hittar på och bara följer med!
Men det finns som sagt fler olika modeller av just bomlöst...
www.stallvra.com
www.kaupreridsport.se
www.torsion.se

Men absolut skulle jag rek bomlöst som första sadel!!
Förutsätter att du har balans och en bra sits.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

jaadu... jag hoppas att jag har en hyfsad balans iallafall, har ju trots alklt ridit barbacka ett tag nu så jag tror att jag har lite balans íallafall :angel: sen sitsen ja, skulle vilja ha en såndär sadel som man kan flytta stigläderfästena på, tycker att de sitter på tok för långt fram på engelöska sadlar för att man ska kunna få en bra sits...
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Då finns ju valmöjligheten på en ST Comfort.Lika stabil som en Espaniola.
*smygreklam då jag har en comfort till salu*

Mch T
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Barefootsadlarna ger inte bra stöd. Har haft en Fitform som var föregångaren och det höll inte i längden kände jag när jag skaffade en häst med bocktendenser ;) men andra sidan har jag klarat mej utan större skador bra länge barbacka.

Flexion (eller vad de heter nuförtiden) har bäst stöd men de kostar också en slant. De har rejäla knästöd som man kan ta bort eller byta ut om man vill, och de har rejäl stötdämpning i sitsen vilket gör det lättare att sitta avslappnat (och gör man det är det svårare för hästen att få av filuren på ryggen).
Star-Trekksadlarna gillar jag personligen inte. Men det är en smaksak. Tycker se är lite stela, och man får inte mycket stöd. Freeform kanske skulle vara ett alternativ?
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Hej,

Jag har också en arabunghäst, fast lite äldre än din, som är helt omöjligt att hitta sadlar till. För tillfället har jag en espaniola som väl funkar ok, förutom att jag tycker att det är svårt att få till panelerna bra. Innan dess provade jag en freeform och jag tycker inte alls att den var instabil! Tyckte att jag satt mer stabilt en i en bomsadel eftersom den följde med hästen och inte bara åkte omkring som alla bomsadlar jag provat på henne gjort (typ 10-15 st) Dock är den på tok för lång för henne vilket gjorde att den åkte fram lite och det såg helt knäppt ut för hon drunknade i den. Dock ska det ha kommit en kortare variant som jag helt klart kan tänka mig vara något bra för våra små arabisar, för min häst gillade freeformen skarp trots längden!!
 
Sv: rida in i bomlös sadel

lutar nog åt en freeform då jag tycker att de ser stabilast hållbarast och snyggast ut.

någon som vet vad det är för mått på den (längden på själva sadeln), ska ju vara så kort som möjligt i anläggningsyta. har själv 36 i byxstl.

och hur f*n mäter man stl till koppjärnet? :devil: :banana:
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Ta en ståltråd och lägg på manken (där framvalvet på sadeln komer ligga) böj den efter mankens vidd och rita sedan av på ett papper och kolla med gradskiva :)
Freeformen är ca 50cm lång i anläggningsyta. Satsa på ponnystorlek om den inte är alltför liten!
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Just ja, och sen så finns det ju Freeform-sadlar som har flexibla koppjärn. Då slipper du mäta :)
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Tillägg: MEN för det priset eller liite mer hade du kunnat få mycket mer för pengarna anser jag.. :p
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Är freeformen verkligen 50 cm? Min häst verkligen drunknade i den så jag var helt säker på att den var längre, mätte den dock inte när jag hade den. Men espaniolan ska ju också vara 50 cm enligt kaupre och den är inte i närheten lika lång som freeformen. Skulle inte gå på ponnymodellen, de finns ju typ bara i skumma färger. Däremot ska det som sagt ha kommit en nedkortad modell för att passa just araber. Hon som har stall v** har jag pratat med några gånger och frågat en massa och hon är väldigt trevlig och har svarat väldigt bra.
 
Sv: rida in i bomlös sadel

men vad finns det för andra bomlösa sadlar då?

*jag vill ha en i allroundmodell
*med flyttbara stigläderfästen
*nog stabil att rida in i
*kommer inte på så mkt mer nu men.... ;)
 
Sv: rida in i bomlös sadel

Star Trekk Comforten är jag jätte nöjd med!
 
Sv: rida in i bomlös sadel

FreeForm finns nu i en förkortad modell FreeForm short back.
Ca 5 cm kortare än den "vanliga".


Najo
 
Sv: rida in i bomlös sadel

confetti skrev:
vad tycker du att jag skulle ha skaffat för sadel för de pengarna då?

Tja, nya dressyrsadeln från Star Trekk kanske? Ser helt ok ut, tror den finns på kaupre ridsport. Eller lägg till en slant så får du en beg. Flexion som är MYCKET stabilare och ger ryttaren en avslappnad lodrät sits. Finns ibland begagnade på forumet på den här sidan: www.enlightenedequitation.com satsa isåfall på GP-modellen (allround) de flesta som hr skaffat dressyr har sedan velat byta upp sej till Allroundmodellen.

Vill du veta fler tips kan du PM:a mej, vill inte lägga ut det här.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·
Utrustning För drygt ett och ett halvt år sedan letade jag och ägaren till min dåvarande medryttarhäst efter sadel. Hästen var en riktigt grov...
Svar
3
· Visningar
1 176
Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp