Rida in gammal häst?

Bismark

Trådstartare
Fick erbjudande om att FÅ en häst. Hon tog sig inte på betäckningen iår så nu har ägaren ingen nytta av henne längre och hittar hon ingen som vill ha henne går hon till slakt så fort hennes föl är avvant.

Pållan är 15 år gammal, 25% hbl & 75% nordsvensk. Är mkt tömkörd när hon var ung och har sen dess bara gått som sällskap och med föl de senaste åren. Rätt skygg, inte mkt hanterad men snäll.

Tror ni det skulle det gå att rida in henne? Typ bara basic och skogsmullestyle. Eller hon är för gammal?

Har inga stora krav på ridningen mer än att gas, broms, hö & vä ska funka till en början iaf.. Känns ganska synd att hon ska gå till slakt bara för att hennes matte inte vill ha henne, men å andra sidan kan man inte ha en häst för att man tycker synd om den heller..

Sv: Rida in gammal häst?

Klart det går, visst man kan få lite problem med tanke på åldern men är hon tömkörd kan hon grunderna (?).
Känner du att du har tiden och viljan att rida in henne tycker jag du ska ge det ett försök :)

Jo jag tror hon kan stopp hö och vänster iaf.. Eller kunde innan hon ställdes av..

Klart de går! och de bästa av allt du kan ha henne i två tre år som ridhäst och sen ta föl på henne :D

precis de där drömmer jag om :idea:;)

Lycka till!

Klart att det går! min häst var 20 år när jag red in henne!! :D lycka till!

Det går säkert...är hon trevlig att hantera i övrigt så bör det inte vara några problem. Ta henne och ge henne en chans!

Min häst var tio år och oinriden när jag köpte henne. Har jobbat precis som med en unghäst, men låtit allt ta lite extra tid. Nu är hon inriden sedan drygt ett år, och motsvarar väl en 'normal' fyraåring i utbildningsnivå :)

Lycka till!

Enligt kompisen som har häst i samma stall är hon inte rädd för något, bara skygg mot sin ägare. Kan iof bero på att ägaren inte gillar henne och de lär hon väl känna på sig. Hon fick henne med på köpet av en annan häst.

Uppfödaren till damen i fråga var hon kanonfin att tömköra & longera som ung, inte rädd för något och väldigt "cool".

Hon är tydligen sån att när hon verkligen litar på någon så litar hon på dem till 100%, då kan du nästan göra vad du vill med henne.

Åker nog upp och tittar på henne på söndag. Ska titta på en annan häst däruppe med och hälsa på en kompis så då passar jag på. Behöver inte bestämma mig än på ett tag, hon har ca 2v kvar till fölning och sen går hon ju med bebis i ett halvår med. Så jag har tid att fundera.

Det borde ju gå,om hon är tömkörd innan så finns ju iallafall start och stopp redan och behöver bara friskas upp :)

Edit: Antingen är jag helt trött eller möjligen korkad men om hon inte fölat än , hur kunde betäckningen inte ta sig då ? Betäcker man innan de fölat :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ja den frågan skulle jag också vilja ha svar på. Om hon ska föla om 2v så låter det ju lite konstigt att betäckningen inte tagit :confused:

Hmm ja det är en ny sorts mirakelhäst.. :angel:

Näe det är jag som har en trött hjärna och skriver fel, hon har inte tagit sig men har föl vid sidan nu. Det är en helt annan häst som ska föla om 2 veckor som jag också ska upp och kolla på på söndag.

Min hjärna har gått på semester ;)

Din häst var tjugo år när du red in den? Hallå, det är en total lögn.
Det går inte att rida in en tjugo års häst. Idiot!!!!!!!!!!!!

öh, var inte det där lite onödigt?! att bara kalla en idiot sådär!!
skärp dig!! :mad:

varför skulle det inte gå det? vad är det som hindrar? förklara gärna..

Det är djurplågeri att rida in en tjugoårs häst. Faktiskt. En tjugoårshäst som aldrig haft en mänska sittande på ryggen kastar av den mänskan fortaren kvickt det garanterar jag. Jag påstår alltså att det inte går att rida in en tjugo års häst. Och för övrigt bör den vara pensio. Och njuta av livet. Och absolut inte bli riden.

Det är djurplågeri att rida in en tjugoårs häst. Faktiskt. En tjugoårshäst som aldrig haft en mänska sittande på ryggen kastar av den mänskan fortaren kvickt det garanterar jag. Jag påstår alltså att det inte går att rida in en tjugo års häst. Och för övrigt bör den vara pensio. Och njuta av livet. Och absolut inte bli riden.
vilket kvalificerat struntprat!

varför skulle hästen kasta av människan illa kvickt? och varför händer inte det med unghästar som faktiskt inte känner människan..

Varför är det djurplågeri?

pensioneras vid 20? ja då får du ju en häst som inte håller mer än 25.. men om man fortsätter att rida och aktivera en äldre häst så håller den sig ung ännu längre upp i åldern..
"Man slutar inte rida en häst för att den blir gammal. Hästen blir gammal för att man slutar rida den"

när man rider smörjs och motioneras leder och senor och gör att de håller längre, detta är speciellt viktigt när kroppen blir äldre, man måste vara försiktigare men hålla igång, annars förfaller kroppen fort..
gäller människor, hästar och alla andra djur..

kom med vettiga, utförligt förklarade argument tack..

ja usch, det är verkligen djurplågeri! not! varför är det sämre att rida in en äldre häst än en unghäst? en unghäst har väl inte heller haft en människa på ryggen innan & den kanske också slänger av ryttaren emd en gång! du påstår att det inte går? hmm, antagligen så gick det ju. en äldre häst är mer van vid människan, medans en unghäst inte har vart i kontakt med människor länge.
så du tycker att hästen över 20 inte bör ridas? hmm, jag vet många hästar över 20 som rids, & vet du, dem mår ändå bra & njuter av livet!!
tänk lite innan du skriver & kallar en annan för idiot!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar