S
_Sweetheart_
Hur kommer det sig att man kan rida in de så tidigt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis, det är ingen hårdträning direkt. Fullblodsfölen föds ofta ganska tidigt på året och rids in på hösten, så de är ungefär 1,5 år då. Fullbloden växer och utvecklas snabbare än andra hästraser. Har läst att de vuxit klart till ca 80% när de är 1,5 år. Dessutom så måste man som sagt vänja dem vid arbetet medans de växer. De kan inte stå rätt upp och ner i en hage och sen börja tränas vid 3 års ålder. Deras leder och skelett o.s.v. skulle inte hålla för att löpa i 65 km/h då. Sen finns det naturligtvis ekonomiska anledningar också, man vill att hästen ska kunna tjäna pengar så fort som möjligt s¨klart. Men fullbloden är avlade för galopp i många hundra år och de har gjort att de blivit så tidigt utvecklade.
Finns säkert massa gamla trådar om ämnet också om du vill veta mer
Precis som mänskliga elitidrottare måste det börjas i tid för att hjärta, lungor, senor mm skall utvecklas till att klara av maximal påfrestning. Inte så ofta man hör NHL-proffs som lärde sig åka skridskor när de var 15år(snarare typ 4), Ballerinor som fick sina första balett lektioner efter de fyllt 12 osv…
När jag tänker efter så gör man med andra ord inte galopphästen en tjänst när man rider in den som 4åring, med avsikt att starta. Risken finns att något brister om den instinktivt försöker maxprestera och tex. hjärta-lungor inte klarar det…
Sedan skall man tänka efter, de ridhästar som går treårs test mm, när tror ni de började prepareras? Inte kom de direkt från lösdrift direkt…
allra ödmjukaste nu, men hur andra gör innom andra raser är ingen ursäkt för att göra likadant. OM man nu tycker det är fel!
Fullblod kvalar som tvååringar. Det är ganska mycket press, men jag tror ändå att treårs är mer press för halvblodsaveln.
Galoppen är en liten lätt ryttare upp i sadeln och sedan låta hästen löpa i galopp. I min mening är detta den naturligaste hästsporten.
Jag har ingen koll på kvalgränser nu heller så jag vet inte om hästarna oftast behöver pressas till att klara den eller om det är en ganska normal-lätt gräns för en normaltränad häst att klara??
Jag är varken för eller emot. Så länge man känner sin häst så tror jag ingen tar skada av att börjas tidigt på. (fullblod eller halvblod)
Precis, det är ingen hårdträning direkt. Fullblodsfölen föds ofta ganska tidigt på året och rids in på hösten, så de är ungefär 1,5 år då. Fullbloden växer och utvecklas snabbare än andra hästraser. Har läst att de vuxit klart till ca 80% när de är 1,5 år. Dessutom så måste man som sagt vänja dem vid arbetet medans de växer. De kan inte stå rätt upp och ner i en hage och sen börja tränas vid 3 års ålder. Deras leder och skelett o.s.v. skulle inte hålla för att löpa i 65 km/h då. Sen finns det naturligtvis ekonomiska anledningar också, man vill att hästen ska kunna tjäna pengar så fort som möjligt s¨klart. Men fullbloden är avlade för galopp i många hundra år och de har gjort att de blivit så tidigt utvecklade.
Finns säkert massa gamla trådar om ämnet också om du vill veta mer
även här allra ödmjukaste... men jag tror du tolkade ninnis inlägg fel...?
För, hon "försvarade " ( talade ju om fördelarna/nödvänigheterna med att rida in tidigt kontra sent)
Och sedan gjorde hon en jämförelse med hur hbl förbereds för treårs... och vad jag uppfattade det som så tyckte hon att det var "mer fel" än hanteringen/förberedningen av fbl.
Du har rätt i din uppfattning om att kvalgränserna inte är spec. pressande för hästarna...det är tider de allra flesta klarar galant, ( cantrandes nästan) Kvalmomentet är dessutom en förberedelse/indikator på hur hästen sköter sig i ledvolt, startbox, löpmoment osv...
Jag antar att de stannar av i växtfasen under träning/tävling.. och tar igen det senare. Det finns ju egentligen ingen hästras som är färdigväxt förrän vid 6-8 års ålder!men allvarligt talat så stämmer detta ju inte. Det har väl gjorts undersökningar på detta och de har ju visat att de växer lika länge som andra hästar.
Alla fullblod jag fått från banan, de som varit 3 resp 4år har alla vuxit som bara den när de slutat löpa
Till viss del p.g.a utfodring kanske.. för att de MÅSTE ut i träning!?? För övrigt skulle jag tro att både hbl o fbl skulle växa i samma takt på lika utfodring!Jo, det ÄR faktiskt så att fullbloden växer snabbare.
Till viss del p.g.a utfodring kanske.. för att de MÅSTE ut i träning!?? För övrigt skulle jag tro att både hbl o fbl skulle växa i samma takt på lika utfodring!
Till viss del p.g.a utfodring kanske.. för att de MÅSTE ut i träning!?? För övrigt skulle jag tro att både hbl o fbl skulle växa i samma takt på lika utfodring!