Rida in fullblod vid 1 års åldern?

Sv: Rida in fullblod vid 1 års åldern?

Ingen? Är bara lite nyfiken :)

Oftast är de mer än 1 år (på sensommar/höst) och de som är mogna för det påbörjas försiktigt. Det stärker senor/ligament att påbörjas tidigt, vilket bäddar för hållbarhet längre fram. Det handlar inte om ridning några längre stunder!

Precis, det är ingen hårdträning direkt. Fullblodsfölen föds ofta ganska tidigt på året och rids in på hösten, så de är ungefär 1,5 år då. Fullbloden växer och utvecklas snabbare än andra hästraser. Har läst att de vuxit klart till ca 80% när de är 1,5 år. Dessutom så måste man som sagt vänja dem vid arbetet medans de växer. De kan inte stå rätt upp och ner i en hage och sen börja tränas vid 3 års ålder. Deras leder och skelett o.s.v. skulle inte hålla för att löpa i 65 km/h då. Sen finns det naturligtvis ekonomiska anledningar också, man vill att hästen ska kunna tjäna pengar så fort som möjligt s¨klart. Men fullbloden är avlade för galopp i många hundra år och de har gjort att de blivit så tidigt utvecklade.

Finns säkert massa gamla trådar om ämnet också om du vill veta mer;)

Precis, det är ingen hårdträning direkt. Fullblodsfölen föds ofta ganska tidigt på året och rids in på hösten, så de är ungefär 1,5 år då. Fullbloden växer och utvecklas snabbare än andra hästraser. Har läst att de vuxit klart till ca 80% när de är 1,5 år. Dessutom så måste man som sagt vänja dem vid arbetet medans de växer. De kan inte stå rätt upp och ner i en hage och sen börja tränas vid 3 års ålder. Deras leder och skelett o.s.v. skulle inte hålla för att löpa i 65 km/h då. Sen finns det naturligtvis ekonomiska anledningar också, man vill att hästen ska kunna tjäna pengar så fort som möjligt s¨klart. Men fullbloden är avlade för galopp i många hundra år och de har gjort att de blivit så tidigt utvecklade.

Håller helt och hållet med,
tillägger även att även om man PÅBÖRJAR inridningen vid 1,5 års ålder, så rör sig inridningfasen oftast om ett par veckor, och sedan vilar åringarna, för att växa/ta igen sig.
tor att alla våra bäbisar vilar för tilfället faktiskt :)

Precis som mänskliga elitidrottare måste det börjas i tid för att hjärta, lungor, senor mm skall utvecklas till att klara av maximal påfrestning. Inte så ofta man hör NHL-proffs som lärde sig åka skridskor när de var 15år(snarare typ 4), Ballerinor som fick sina första balett lektioner efter de fyllt 12 osv…

När jag tänker efter så gör man med andra ord inte galopphästen en tjänst när man rider in den som 4åring, med avsikt att starta. Risken finns att något brister om den instinktivt försöker maxprestera och tex. hjärta-lungor inte klarar det…

Sedan skall man tänka efter, de ridhästar som går treårs test mm, när tror ni de började prepareras? Inte kom de direkt från lösdrift direkt…

Precis som mänskliga elitidrottare måste det börjas i tid för att hjärta, lungor, senor mm skall utvecklas till att klara av maximal påfrestning. Inte så ofta man hör NHL-proffs som lärde sig åka skridskor när de var 15år(snarare typ 4), Ballerinor som fick sina första balett lektioner efter de fyllt 12 osv…

När jag tänker efter så gör man med andra ord inte galopphästen en tjänst när man rider in den som 4åring, med avsikt att starta. Risken finns att något brister om den instinktivt försöker maxprestera och tex. hjärta-lungor inte klarar det…

Sedan skall man tänka efter, de ridhästar som går treårs test mm, när tror ni de började prepareras? Inte kom de direkt från lösdrift direkt…

:bow: :bow: :bow:

Jag borde helt enkelt överlåta alla svar i såna här trådar till dig o annika... ;) ni formulerar er så mkt bättre

allra ödmjukaste nu, men hur andra gör innom andra raser är ingen ursäkt för att göra likadant. OM man nu tycker det är fel!

Fullblod kvalar som tvååringar. Det är ganska mycket press, men jag tror ändå att treårs är mer press för halvblodsaveln.

Galoppen är en liten lätt ryttare upp i sadeln och sedan låta hästen löpa i galopp. I min mening är detta den naturligaste hästsporten.
Jag har ingen koll på kvalgränser nu heller så jag vet inte om hästarna oftast behöver pressas till att klara den eller om det är en ganska normal-lätt gräns för en normaltränad häst att klara??

Jag är varken för eller emot. Så länge man känner sin häst så tror jag ingen tar skada av att börjas tidigt på. (fullblod eller halvblod)

allra ödmjukaste nu, men hur andra gör innom andra raser är ingen ursäkt för att göra likadant. OM man nu tycker det är fel!

Fullblod kvalar som tvååringar. Det är ganska mycket press, men jag tror ändå att treårs är mer press för halvblodsaveln.

Galoppen är en liten lätt ryttare upp i sadeln och sedan låta hästen löpa i galopp. I min mening är detta den naturligaste hästsporten.
Jag har ingen koll på kvalgränser nu heller så jag vet inte om hästarna oftast behöver pressas till att klara den eller om det är en ganska normal-lätt gräns för en normaltränad häst att klara??

Jag är varken för eller emot. Så länge man känner sin häst så tror jag ingen tar skada av att börjas tidigt på. (fullblod eller halvblod)

även här allra ödmjukaste... men jag tror du tolkade ninnis inlägg fel...? :confused:

För, hon "försvarade " ( talade ju om fördelarna/nödvänigheterna med att rida in tidigt kontra sent)
Och sedan gjorde hon en jämförelse med hur hbl förbereds för treårs... och vad jag uppfattade det som så tyckte hon att det var "mer fel" än hanteringen/förberedningen av fbl.

Du har rätt i din uppfattning om att kvalgränserna inte är spec. pressande för hästarna...det är tider de allra flesta klarar galant, ( cantrandes nästan) Kvalmomentet är dessutom en förberedelse/indikator på hur hästen sköter sig i ledvolt, startbox, löpmoment osv...

:)

ja, jag läste det lite som "hoppa inte på oss, ridhästfolk är minst lika dåliga".

Medan jag tycker att varför ska man försvara det över huvud taget. Förklaringarna som är skrivna här är toppen till varför man gör det innom galoppsporten.
Sedan som också är skrivet här i nåt inlägg så får vi hoppas att alla ser till sin individ och inte pressar den för hårt (gäller ju treårs också och all övrig ridning). :)

och alltid finns det rötägg och alltid är det dessa som fastnar i människors hjärnor och man får fördomar *hallelulia* :D

men allvarligt talat så stämmer detta ju inte. Det har väl gjorts undersökningar på detta och de har ju visat att de växer lika länge som andra hästar.

Alla fullblod jag fått från banan, de som varit 3 resp 4år har alla vuxit som bara den när de slutat löpa

även här allra ödmjukaste... men jag tror du tolkade ninnis inlägg fel...? :confused:

För, hon "försvarade " ( talade ju om fördelarna/nödvänigheterna med att rida in tidigt kontra sent)
Och sedan gjorde hon en jämförelse med hur hbl förbereds för treårs... och vad jag uppfattade det som så tyckte hon att det var "mer fel" än hanteringen/förberedningen av fbl.

Du har rätt i din uppfattning om att kvalgränserna inte är spec. pressande för hästarna...det är tider de allra flesta klarar galant, ( cantrandes nästan) Kvalmomentet är dessutom en förberedelse/indikator på hur hästen sköter sig i ledvolt, startbox, löpmoment osv...

:)

Och det är detta som är så lustigt i halvblodsaveln att man just "pressar" sina treåringar.

Det är också anmärkningsvärt att de flesta "topp" ryttare väljer att ta det lungt med sina egna unghästar för att de vill att de skall ha tid att utvecklas.

Mark Todd sa en gång på en träninga han hade här i Sverige att han red inte en enda 4åring i fälttävlan, de började gå i slutet av året då de var 5år. Han menade att de höll bättre om de inte pressades som unghästar. Han har hela tiden vid sidan om fälttävlan tränat löphästar och håller på med det som heltidssysselsättning nu

Måste du anmärka på allting jag skriver?

Jo, det ÄR faktiskt så att fullbloden växer snabbare. Ta en fgullblodsåring och ställ bredvid en halvblodsåring så ser du en väldigt tydlig skillnad. De växer snabbare och min egna uppfattning är att de mognar mycket snabbare i psyket också.

men allvarligt talat så stämmer detta ju inte. Det har väl gjorts undersökningar på detta och de har ju visat att de växer lika länge som andra hästar.

Alla fullblod jag fått från banan, de som varit 3 resp 4år har alla vuxit som bara den när de slutat löpa
Jag antar att de stannar av i växtfasen under träning/tävling.. och tar igen det senare. Det finns ju egentligen ingen hästras som är färdigväxt förrän vid 6-8 års ålder!

Jo, det ÄR faktiskt så att fullbloden växer snabbare.
Till viss del p.g.a utfodring kanske.. för att de MÅSTE ut i träning!?? För övrigt skulle jag tro att både hbl o fbl skulle växa i samma takt på lika utfodring!

Senast ändrad:

fast dom sätter ju helt andra muskler också vid övergång från löphäst till ridhäst! :)

Till viss del p.g.a utfodring kanske.. för att de MÅSTE ut i träning!?? För övrigt skulle jag tro att både hbl o fbl skulle växa i samma takt på lika utfodring!

Jag tror i och försig inte att det har med utfodringen att göra. Fullblod är avlade för att vara tidigt klara och de klarar av att bli rida när de är 1,5 hur bra som helst. Hurvida halvbloden skulle göra det lika bra kan jag inte svara på men om man skulle rida dem korta pass, ett par gånger i veckan och med väldigt lätta ryttare så skulle det kanske gå bra?

Kan tänkas att halvbloden skulle bli hållbarare om även de påbörjades lite jobb tidigare i sin uppväxt!;)
Som det är nu, så har de en slaktålder (medel) på ca 7-8 år.. ujj, knappt färdigväxta då ens!!!

Vi (stort välkänt stuteri) har under många års tid haft fullblod och halvblod på samma lösdrift och samma foderstat och det är stor skillnad på hur de växer. Dem ligger ganska lika fram till sommaren som åringar men sedan drar fullbloden ifrån i raketfart!

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: MJLee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka