Rida in en femåring

A

Anteya

Jag är i valet och kvalet att köpa en toppstammad arab, oinriden och fem år.
Nu behöver jag veta lite mer om just att rida in en häst när den blivit lite "äldre"..
Ska man gå tillväga på samma sätt som med en yngre häst.
Ja, börja med att hänga och den biten och sedan när den har vant sig vid ryttare rida ungefär 20 min 4 ggr/vecka?
eller kan man ta i med lite mer än så?
skulle behöva svar snarast..
Men tack om ni svarar! :p

Sv: Rida in en femåring

Samma sak som med en yngre häst om inte långsammare. Det finns en del hållbarhetsnackdelar med sen inridning. MEN, det som eg är viktigast ur den aspekten är vad hästen gjort INNAN? Bara gått i hage? Eller löshoppats, tömkörts, longerats, promenerats i skogen, gått som handhäst etc?

Senor, leder och så måste/bör stärkas under uppväxten, medan de fortfarande ä under utveckling för att få bästa förutsättning för hållbarhet sen. Så en femåring som bara gått i hagen och sen rids in får man ta det varligare med än en femåring som är oinriden men tömkörs, löshoppats, gått som handhäst etc etc.

Däremot kan man på en äldre häst ofta gå fortare fram med 'psykiska' saker. De har oftast mer vana vid främmande platser etc och blir inte lika trötta i HUVUDET som en treåring som inte varit ute så mycket blir. Men den rent fysiska delen får man ta i samma takt, ochd et är den som brukar bromsa. Och det är den folk brukar glömma.

Sv: Rida in en femåring

Jo hon har varit väldigt aktiv men inte i ridning dårå..
Hon har ställts ut, longerats, tömkörts och varit handhäst några gånger..
men då har hon mest longerats och tömkörts..

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 977
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat