Rida in en 8-åring

M

Misi

Hej,
Jag behöver tips!
Jag har en 8 årig Tinker som är hur go som helst.
Han lyssnar, han blir gärna tömkörd, longerad och ompysslad. Han rör sällan en min. Jag kan sadla och tränsa utan problem. Jag kan hoppa upp och sitta på honom, men så snart jag smackar eller shenklar åker öronen bakåt och han lyfter baken lite. (som för att markera att han inte vill) :confused:

Han är inriden vid 3-4 års ålder men inte riden sen dess.

Tips tack!

Har ingen ridbana, är ute i naturen...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida in en 8-åring

Vad är det du vill ha tips om?
Hästen är ju inriden även om det var ett tag sedan, så rubriken blir ju lite missvisande?

Jag vill ha hjälp med hur jag ska göra.

Jag kommer alltså inte framåt. Han beter sig inte som han gör annars.. Alltså han blev grundinriden för 4 år sen. Efter det har han bara gått i en hage. Man har alltså inte gjort något med honom, mig veterligen.

Det känns som om jag behöver rida in honom på nytt och det har jag aldrig gjort, det är det jag behöver hjälp med :grin:

Fast i så fall behöver du riktig, handfast hjälp - inte lite tips på ett internetforum. Jag förstårr att det inte är det du vill höra, men så är det.

Inridning är svårt, och går något fel riskerar du att stå med en häst som blivit värre än den var innan. Eller att du själv blir allvarligt skadad :o
Dom flesta som sysslar med inridning har först varit med som medhjälpare till någon som kan, många gånger, innan dom börjar med det själva.

I ditt fall är det möjligen lite annorlunda eftersom hästen redan blivit inriden, men i vilket fall som helst behöver du en medhjälpare som kan hålla i hästen och leda den när du sitter på, tills du är helt säker på att gas o broms funkar som de ska, speciellt eftersom du inte har någon inhägnad att vara i.

Jo, det förståss.

Jag är 31 år gammal och har ridit hela livet, bara det att jag aldrig ridit in en häst tidigare.

Hästen är en superlugn kille och jag är inte orolig för att han ska dra iväg med mig. Jag har fullt förtroende för honom och han för mig. Men jag ville veta hur jag får hästen att förstå att han ska gå framåt när jag vill det. Brom funkar ju som den ska, inga problem alls med det. Men gasen är det problem med, men då som jag förstår det behöver jag en person som leder hästen framåt?

Tack för hjälpen! :laugh:

Jag hade tagit hjälp av hästvan, orädd person från marken som har er i lina.
Om han går att tömköra, och förstår framåtdrivande hjälper från marken, så kan hon hjälpa till att förstärka dina skänklar
med kommando som han känner igen. Han går inte fram för smackningar från ryggen?
I så fall kan du börja med det, och bara använda skänklarna lätt på honom,

Du säger att du har förtroende för hästen, kan det vara så att han studsar med rumpan för att han helt enkelt inte förstår vad du menar när du sitter på honom? Vid tömkörning styr du ju helt hästen med röst och töm, där har du ju inte skänklarna till hjälp ...

Haha, ok då kommer ju saken i ett annat ljus :D
man har ju ingen aning om vilka personerna bakom nicket är, var lite rädd att du var tex en tonåring med begränsad hästvana.

Japp, tror det bästa är att du hittar någon som vill hjälpa er genom att leda igång...lägg till skänkeln samtidigt och beröm massor i samma ögonblick som hästen börjar gå. Gör halt ganska snart, efter kanske 10-20 steg, så inte hästen hinner före...massor med beröm igen. Upprepa tills ni är säkra på att hästen förstått, avsluta när det går som bäst.
Höj kraven pyttelite från gång till gång så hästen alltid känner att det är roligt och enkelt att vara lydig.

Vi har gjort så när vi ridit in att vi har varit två - länge!

Först vant in hästen vid att en bara suttit på, hästen har stått stilla och personen som suttit på har sakta men säkert gjort alla möjliga "konstiga" saker på ryggen på hästen. Till exempel hängt och klängt, lagt sig framåt och kliat halsen och så vidare och kontrollerat att hästen är helt lugn och har förtroende för oss.

Sedan har en person gått och lett hästen med den andra sittandes på. Många många många gånger i paddocken (hage funkar ju också om man inte har tillgång till paddock, men en miljö som är inhägnad och avgränsad och som hästen är van vid). Efter ett antal gånger, återigen beroende på hur trygg hästen är, har medhjälparen släppt hästen lös men fortsatt att gå med hästen. Då lär den sig att tryggt lita på ryttarens hjälper. Och efter ännu en tid har vi låtit hästen gå något varv åt gången ensam med ryttaren.

När hästen är riktigt trygg med det och kan skritta och trava har vi gett oss ut i naturen. Då återigen med medhjälpare som hållit hästen i grimskaft...

Och gjort om proceduren ute till dess att vi är helt säkra på att hästen känner sig väl till mods. Därefter har hästen ridits ute tillsammans med en annan häst som moraliskt stöd. Helst en trygg lugn häst och om möjligt en häst som är mer ranghög än den som skall ridas in.

Det här är en LÅNG väg men såvitt jag kan bedöma en oerhört juste väg att gå för hästen. Vill man ägna sig åt snabbinridning får man göra det men så här gör vi!

Det låter som att han inte är så pass inriden att han förstår skänkeln, så börja med att använda röstkommando (samma som från marken), och lägg till skänkeln lätt lätt. Det hjälper inte att banka tex, förstår hästen inte skänkeln så behöver han lära sig vad den betyder! Ha gärna ridsällskap i början så du får lite "draghjälp" :)

Det låter nästan som min ponny :angel:
Han var som ett ånglok när han reds in som sjuåring. Inte pigg eller svårstannad, bara.. lokig. Han plöjde igenom allt som kom i hans väg utan att röra en min.
Lösningen var att ha sällskap och vara sjuhelvetes envis!

Ponnyn min är fortfarande relativt okänslig för skänklarna, han ger fulla fan i om jag skänklar hårdare. På det är lösningen att han är otroligt känslig för vikthjälper! Sitter jag minsta lilla fel svarar han med att stanna eller ignorera mig. Fortsätter jag kräva börjar bakänden lätta.

Så för att komma fram till vad jag ville ge för råd:
Ha sällskap, antingen i häst- eller människoform.
Var envis, men var också säker på att du inte ger otydliga signaler på någon som helst vis.
Använd rösten i första hand i början tills hästen verkar förstå vad det går ut på.
Och sist men inte minst, försök sitta still utan att hålla i munnen eller knipa med knäna eller spänna skinkorna eller vad som helst.

Är du säker på att han varit inriden tidigare?
Det är ju annars vanligt att många säger så framförallt på våra importer,riden och körd men det var länge sen,tiden har brustit så den har stått i hagen sen länge..
Brukar visa sig att riden innebär sutten på nån gång men inte utbildad.:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 8 årig valackkorsning som jag varit medryttare på i cirka ett år nu. Jag har lite problem med han i hanteringen och...
2
Svar
22
· Visningar
1 724
Senast: Majorn
·
  • Låst
Hästhantering Hej! Jag har en 8 årig valackkorsning som jag varit medryttare på i cirka ett år nu. Jag har lite problem med han i hanteringen och...
2
Svar
27
· Visningar
2 513
Senast: IngelaH
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: noble art
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 582
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar