Rida in d-ponny, är jag för tung?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wyntzi

Jag har fått frågan om jag vill rida in en D-ponny till hösten. Men jag är rädd att jag är för tung? Är 165 lång och vägen 65-66 kg.
Den är 145, och inte allt för smäcker. Normaltyp

Sv: Rida in d-ponny, är jag för tung?

jag tror inte att de som äger hästen hade frågat dig om de trott att du var för tung...

jag är 173 cm och väger 75 kg eller ngt (pendlar lite) och rider på en ponny som är knappt 140 cm :grin: han är i och för sig viktbärande men ändå...

jag tror inte att det är några större problem :)

lycka till :banana:

tror absolut inte att du är för tung eller för lång för hästen. lycka till ;)

Du är absolut inte för tung.

Jag har fått frågan om jag vill rida in en D-ponny till hösten. Men jag är rädd att jag är för tung? Är 165 lång och vägen 65-66 kg.
Den är 145, och inte allt för smäcker. Normaltyp

Detta beror självklart på hur grov ponnyn är. Jag själv väger 47kg och är 160cm lång och kan rida mindre C-ponnyer. Kan ju även tillägga att jag är 20år och väldigt liten för min ålder. Men ägaren hade säkert inte erbjudit dig detta om de hade tyckt att du var förstor för ponnyn. MVH Mikaela

Du är definitivt inte för tung!! Kommer säkerligen gå utmärkt!

Nej, du är varken för lång eller för tung att rida in!
Jag red regelbundet en C-ponny som jag tävlade massa på. Är 168cm och väger 53kg. Tävlade dock dressyr, men kände mig ändå inte jättelång, och det var aldrig någon som kommenterade att vi var oproportionerliga.
Tävlade henne också en del i hoppning som ungponny, upp till LB. Det var snarare min ålder än min l'ängd och vikt som fick mig att sluta tävla henne i hoppning (lättare att tävla bland stora hsätar i dressyr än i hoppning ;))

Själv skulle jag inte göra det. Det går säkert bra men för mig skulle det inte kännas ok. Har nästan exakt samma mått som du (168 cm/65-66 kg) och skulle inte nödvändigtvis vilja vara första ryttare på en halvblodshäst. Däremot när den senare är lite starkare i sin rygg så tycker jag att det är ok.

Jag tycker det beror på hur hästen är byggd och hur pass bra du rider.

Personligen skulle jag föredra att en mindre ryttare satt på en ponny tills den vant sig vid att ha något på ryggen.

Det finns en längd och vikttråd under ridning, som gäller för alla hästar och ryttare. Använd den!

Mvh

IngelaH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka