rida i trafik/trafiksäker häst

Y

yakila

hur gjorde ni när ni lärde era hästar att ridas i trafik? jag har en 6 åring som är under inridning, vi rider ut och det går bra men han är inte trafiksäker och det känns väldigt jobbigt att aldrig veta vad som ska hända när man rider ifall det kommer en bil moped etc. jag rider inte på bilvägar såklart men bilar kommer ju även på mindre vägar och skogsvägar tyvär rätt som det är. och mopeder och minicrossar etc dyker ju upp överallt.
Hur börjar man på bästa sätt för att få en säker häst? vi har gått på gångvägar bredvid 30- vägar och det har gått bra han blir lite stressad och skrittar på snabbt men det har varit kontrollerbart. Däremot vet jag inte hur han skulle reagera om vi står på samma väg.
läste någonstans att det var bra att låta hästen följa efter en bil.

Sen rent allmänt så är han väldigt lättskrämd och tittig ibland blir han rädd för sin egen skugga och blåser och hoppar undan för den :crazy:
Någon som har bra tips på hur man får en säkrare och modigare häst rent allmänt??

Sv: rida i trafik/trafiksäker häst

Har nog inget bra svar alls... Men jag var tvungen att flytta min häst till ett annat stall och hagen låg precis invid en större landsväg (jag bor på i skogen:angel:) med mycket tung trafik. Det gjorde att min häst blev mycket säkrare!
Men gissningsvis så måste hästen ialf utsättas för traffik för att lära sig "leva" med det...

Lycka till! Och jag ska med nöje följa tråden! (jag följer inte många...)

Just det där med säkrare och modigare häst har jag väl inte så mycket att säga om, då jag har en känslig häst själv. Jag försöker bara inte förstora upp det, men ändå försöker jag utsätta henne för saker som hon tycker är läskigt. Det blir bättre och bättre i alla fall för henne.

Med trafiksäkerheten så gjorde jag så att jag gick ut och gick med henne och gick och ställde mig vid en 90-väg, och så stod jag där och kollade på bilar helt enkelt. Nu är trafikrädslan näst intill borta. Det är bara någon lastbil som kan vara farlig någon gång, men jag försöker arbeta henne när det kommer lastbilar och liknande för hon ska tänka på annat, och det brukar oftast fungera.

Jag tycker det bästa sättet är att låta hästen gå i en hage nära en väg med mycket och tung trafik.
Min ungponny har gjort så i ett år (hagen är stor så de kan stå i andra änden av hagen i lugn och ro) Både han och hans "bror" står ofta och kikar på bilarna.
Kan nu skritta min 4 åriga ponny på vägen samtidigt som lastbilar, bussar, traktorer etc kör förbi. Visst kan han reagera lite men gör inte så stor sak av det...
Har bara haft trafiksäkra hästar, aldrig någon som varit rädd för något, så jag tror mycket hänger på männiksan oxå och dennes attityd och reaktion på trafiken. Timmerbilar, skotrar, väghyvlar, bussar, tåg, traktorer, nemas problemas, men folk i skogen, det kan vara väldigt farligt, som sagt mycket beror nog på människans attityd :angel:

tack för svaren jag skulle gärna ha honom i en hage vid stark trafik åtminstone för en tid men har inte tillgång till det våran hage har bara ängar och gångvägar runt det finns en väg inom syhåll men det är en bit ifrån så han bryr sig inte om bussar o sånt där.
Det åker ju ibland väghållningsbilar och traktorer på gångvägen o mopeder men han bryr sig inte så mycket när han är i hagen utan det är när man har honom ute på andra platser han blir så löjlig och lättskrämd, i och vid stallet går det mesta bra , antar att han känner sig trygg där.

Började tidigt med min.
Han fick som 1åring börja följa med som hand häst med en stabil häst för att vänja sig vid farligheter.
Har även tagit med han till en trafikerad 70väg och betade han där ett tag tills han var helt lugn när lastbilar susade förbi.

Vet inte om han hade varit en lika cool häst om han inte hade varit med om alla tokigheter som han matte utsatte han för som ung, det får man ju aldrig veta.

Men mitt tipps är att ha med en häst som är trafiksäker när du rider ut och som han har förtroende för och som kan ”visa” han att trafik inte är farligt.

Kram och lycka till.

Jag hade en äldre häst med som var trafikvan. Min häst tyckte inte alls om bilar till en början.
Men sedan när hon såg att den andra hästen inte brydde sej så slappnade hon av. Nu är det inga som helst problem.

En jag känner lät sin man köra fram och tillbaks på en liten väg medans hon red och på det sättet vänja hästen.

Lycka till! :bow:

Jag är inne på samma bana som andra här, för att få en trafiksäker häst så behöver den utsättas för trafik.
Sen behöver den en ryttare som är lugn och trygg så klart.

Jag har från början släpat ut min unghäst på vägen, asfalterad mindre 70 väg. Hon har tagit det med ro, men hon är inte den som stressar upp sig fladdrar och far hemma heller.

Har du ingen möjlighet att trafikträna någorlunda säkert hemma så skulle jag be om hjälp, tex av kompis/sambo att köra bil, cykel moppe osv fram och tillbaka du du red. Prova att möta trafik, vänd om och rid ikapp "jaga" se till att hästen får se att det inte händer någonting.

Lycka till!

(PS jag tutar på kusarna när jag kommer och åker ibland med, för att OM det någon gång skulle komma en mindre begåvad förare så vill jag att min häst ska ha hört en biltuta i lugn och ro innan.) :angel:

Min unghäst går vid en tung trafikerad väg dagligen & gjort så i 3 år, då alla hagarna finns där. I hagen bryr han sig inte. Men rider på vägen så blir han nojjig & rädd & vill gärna springa ifrån det otäcka, då i första hand lastbilar & traktorer.

Ewa

ja nu går vi på gångvägar bredvid lugnare bilvägar dem åker runt 50 -60 och nu går han lungt och fint oftast på dem, ibland kan det bli lite stressigt men han fortsätter gå och inga större grejjer. Har ridit förbi en åkgräsklippare oxå utan problem så det går ju framåt =) värst är när man rider och det kan dyka upp mopeder i full fart och ännu värre crossar och minibikes som låter så en själv blir rädd.... får försöka hitta någon med moppe el liknade att rida efter och så =)

Man får reka vägarna. Dvs rid enbart på vägar där du har reträtt in in skogen, eller ut på närmaste fält.

Förbjudna vägar blir sånna med tex staket på varje sida. När sedan en bil kommer så rider du in in skogen/ut på fältet och vänder hästen mot bilen som får passera som vanligt.

På så sätt så har jag närmat mig trafik med min, han är sju nu, fortfarande gillar han inte när saker kommer fort bakifrån, men han står ut.

Jag står i stall där jag måste rida längs med eller korsa 70 o 90 vägar med mycket tung trafik för att komma till skogen, 4 åringen är hyfsat säker men 6-åringen som rent allmänt är lite hönsigare brukar jag rida "innanför" o inte bakom en äldre trygg häst så ser min att den äldre inte reagerar o samtidigt är den en "sköld" mot trafiksidan om min börjar dansa runt så det går bättre o bättre :)

Jag brukar oavsett ålder utsätta mina hästar för trafik,gör ingen stor affär av motortrafik,däremot känner jag många ryttare som stressar upp sig och sin häst vid möte.

i vintras fick min pålle något emot sopbilen (och bara den),steppdansade lite i kanten av vägen,dem 2 gånger vi mötte den på samma vecka,annars går han förbi det mesta och kan passeras,men alltid låter jag honom se vad som kommer för att han inte ska bli överrumplad av storleken på fordonet om vi ska passeras av,(han är endock en häst;))
vi har en väldigt liten 70väg där vi rider ofta,många stora traktorer med div släp/harvar/mm passerar den vägen dagligen,eftersom det är trångt där brukar jag om det finns möjlighet gå ner i diket och ställa oss för att titta.

likadant när vi stöter på timmerbilar i skogen,stannar alltid och låter honom titta och går inte förrens jag känner att han kan stå på långa tyglar och slappna av innan vi fortsätter vår tur.
23427565.jpg

när vi ska korsa en bilväg försöker jag att inte stressa över just för att det är tomt på bilar just då,kan istället invänta lite bilar för att just träna på att stå still ta det lugnt.
26461179.jpg

tåget har han alltid haft i närheten av sina stall sedan 4 års ålder.så av naturliga skäl bryr han sig inte mer än klipper med öronen om han är på det humöret:p
30894238.jpg

men som flera skrivit,måste man våga utsätta hästen för sånt som e lite läskigt annars lär dom sig inte att det är ofarligt,och det är väldigt viktigt att ryttaren inte är osäker själv.

Lycka till.

Det är bara att träna, träna, träna :) Precis som man gör med allt annat med en unghäst, ju mer man utsätter den för, desto säkrare blir den :) Ha gärna med en lugn, trafiksäker häst och rid mycket ute bland trafiken. Finns inga genvägar till en trafiksäker häst, det är bara att utsätta den för trafiken och vara lugn själv :) Visst tar det tid, men det är enda sättet :P Lycka till :D

Tack för alla svar :) det går jättebra nu och jag tror att mycket hjälptes utav att jag även har tagit över min mammas frieser som är 11 år och absolut coollugn med allt , vi har ridit tillsammans vid trafik och det har gått så bra. Har ofta haft den yngre som handhäst med den äldre och det har hjälpt mycket i hans sätt att vara. Nu rider jag även ensam bredvid och över hårdare trafikerade vägar :D
Vi har även flyttat till ett annat stall , vårat eget :bump: och det känns så otroligt bra allting just nu.

Härligt! Kul att det blev bättre. Berätta gärna om det var ngt mer du övade på för att få hästen trafiksäker, som tips till oss andra!

Jag hade turen att kunna ha min häst på ett ställe där dem även hade ett lastbilsföretag.. så han gick hela dagarna och såg dem stora lastbilarna åka fram och tillbaka innan jag red in honom.
Men jag har även ridit många andra unghästar.. -för att göra dem trafiksäkra så ger jag mig ut så ofta jag kan i skogen/vid vägar, med sällskap som får gå först. Sällskapet ska vara en trafiksäker och lugn häst .. sen är det bara att ta på sig västen och en bra hjälm.
Gör ingen stor sak utav det, är sällskapshästen och ryttaren lugn så brukar det smitta av sig på unghästen. Möjligtvis blir den lite nervös och hoppar till då och då, men det har aldrig hänt något större när jag varit ute med dem små.

I stallet min pålle står i nu så är det en del hästar åt det nervösare hållet. Dom brukar rida innanför min häst så min häst går ytterst och då är alla väldigt lugna oftast plus att om dom har en tendens till att studsa ut i vägen så är min häst där och blockerar lite så den måste gå rakt fram. Detta kräver ju iofs en lite bredare väg så bilarna eller vad det är har möjligthet att köra om och att hästarna känner varandra är ju en liten fördel också så dom kan knö ihop sej. Men det brukar fungera väldigt bra faktiskt. Sen får man väl successivt låta den trafiktränande hästen gå framför och bakom osv efterhand som den känns lugnare i trafiken. Annars är det ju lätt hänt att den bara är trygg när den andra hästen skyddar den.

Sen är det bara att utsätta dom så mycket som möjligt för saker som dom är rädda för, gör ingen grej av det utan tänk ut en runda och bara rid, ta med en lugn häst som inte stressar upp sej. Ingen häst blir en säker häst om den inte blir utsatt för lite allt möjligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka