Rida i regn

C

canon_eos

Hur gör ni om ni ska rida när det regnar uta.
Har ni regnbyxor utanpå ridbyxorna?

Sv: Rida i regn

Oftast så brukar det ju ge med sig efter ett tag, men annars så har jag rengponcho. Skyddar överkropp, dock inte riktigt hela armarna, sadeln och det mesta av benen.

Kan inte minnas att jag någonsin haft regnbyxor....nä man är inte gjord av socker så man smälter, men det hade kanske varit skönt att vara torr.....

Jag tycker om att rida i regn (inte ösregn)
Jag har regnbyxor.

En varning bara. Regnbyxor är hala, i alla fall mina, så klättra inte med hästen om du rider barbacka! :crazy:

*raderat*!!!

Senast ändrad av en moderator:

Hur gör ni om ni ska rida när det regnar uta.
Har ni regnbyxor utanpå ridbyxorna?

Jag anser att det inte finns några dåliga väder utan bara dåliga kläder!!! :)

Om det regnar ute så har jag regnbyxor och regnjacka på mig och det funkar bara fint!
Som många tidigare skrivit så är man mest rädd om utrusrningen men om man torkar av den direkt så blir det inga prickar på tex sadeln. Eller så kan man ju ha ett sadelskydd på, är inte så skönt men det skyddar ju ialafall.

Kör hårt!!! :)

Har ett fantastiskt täcke som jag lägger utanpå sadlen; stigläderna kommer ut genom öppningarna i sidorna; detta håller täcket på plats också. Om det regnar mycket har jag en hals som knäpps på täcket.

Sen regnbyxor och regnjacka - då är man torr och hästen också.

Ett annat praktiskt tips - när det blir kallt och man fryser gärna på händerna när man rider och handskarna blir våta. Ta ett par ultratunna bomullshandskar, sen köp ett par diskhandskar som är 1 nr. för stora. Ta dessa utanpå bomullshandskarna - och jag lovar att du håller dig torr & varm på händerna samtidigt som gummihandskarna griper bra om tyglarna. :idea: :idea:

äh jag är inte gjord av socker så jag rider utan, bara lite vatten.

Sadeln sitter jag ju på så den blir inte direkt blöt, brukar ha en stor jacka om inte annat så den skyddar lite. Men sadeln är ju annars bara att sköta om efteråt om den blev blöt. Svårare än så är det inte

Men frågan är ju, är ni inte lika rädd om tränset som också är gjord av läder? :angel: Det går ju också alldeles utmärkt att smörja

Sadeln tål ju vatten!? Här ser jag dock en nackdel med min syntetsadel, som jag älskar, den suger åt sig vatten vid knäna.. Blir dyngsurt där och tar ett par dagar innan den är torr. Nu är den ju aldrig torr eftersom det regnar hela tiden... :mad:
k026.gif

Det jag undrar, ni som använder regnbyxor, har någon hittat några som håller torrt??? Måste man ha galontypen då?? Jag har två par, nylonvarianten, men jag är ju blöt igenom på lår och knän innan jag kommit hundra meter ens. Börjar tröttna på att vara blöt och kall jämt. Tar tacksamt emot tips på regnkläder som håller tätt! :bow:

En i mitt stall kan ibland sätta sin lädersadel under vatten slangen om den är riktigt skitig!!:eek:
Och så torkar hon av den och fettar in den och den ser ut som ny igen.
SÅ lite regn tror jag inte skadar...har aldrig förstört mina sadlar iallfall. Men annars om ni är så rädd om sadeln får ni väll rida barbacka eller i ridhus vid regn/snö och annat som kan komma ochb förstöra sadeln!:cool:

oj...mitt inlägg var inte menat endast till Fröken_Skåne...det gick lite fort där när jag tryckte på knapparna.

Senast ändrad av en moderator:

Jamen, VAD för regnbyxor? Är det bara galonvarianten som håller tätt?? Nylonvarianten, som säljs som regnbyxor, gör det uppenbarligen inte...

Jag använder Hööks CRW regnställ, det tycker jag är jättebra.
Mjukt, följsamt och vattentätt. Jag halkar inte omkring när jag rider i det.
Dock önskar jag mig ett ridregntäcke till hästen, först då kommer nog hon också att gilla att gå ut i regn... ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 127
Senast: escodobe
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar