Rida i pannlampa?

S

suss44

Hej! Nu när det bara är några månader kvar till vintermörkeret(hemska tanke) kom jag å tänka på en sak.
Jag har aldrig ridit i pannlampa förrut men eftersom jag ska byta stall nu blir jag tvungen.( Man kan bara rida ur därom man inte hittar en ledig åker;) ,men han ska bara stå där över vintern)

Hur reagerar era hästar på pannlampor :crazy:? Blir dom stissiga å går det att tex trava med pannlampa? Jag menar hästen kanske blir rädd när saker ser ut att närma sig fort fast det bara är lampans sken.

//Suss:)

Sv: Rida i pannlampa?

Min häst har inte reagerat. Testa att först gå bredvid hästen med lampan, så du ser hur den reagerar.

Jag har ridit en del med pannlampa. Min häst bryr sig inte. Det tar nog ett tag att vänja sig vid ljusstrålen men det funkar helt OK. Trava kan jag göra men kanske inte galoppera.

Det VÄRSTA är om någon annan rider framför med pannlampa och vid tillfällen tittar bakåt och bländar både häst och ryttare :p
En del hästar är tittiga från början när man rider med pannlampa, men jag upplever rent allmänt att de brukar vara tittigare när man rider ut i mörkret så jag upplever inte så stor skillnad. En tänkvärd sak är ju dock att mörkerseendet blir sämre, mao får häst och ryttare svårare att se utanför lampans räckvidd än utan lampa. Jag försöker undvika det så mycket det går, men är det kolsvart så är det ju inte kul att rida. På hösten känns det värst så då brukar det bli pannlampa ellerförsöka rida där det är ljust, på vintern när snön kommit kör jag utan.

Min (i vanliga fall) mycket stirriga häst, som tycker att stenar, pinnar och vattenpölar är det farligaste som finns, tyckte inte att NÅGONTING var farligt när jag red i mörker med pannlampa. Precis som att det farliga som inte syns finns inte :D kan tillägga att det är ett sto jag har... :smirk: prova först med sällskap, fungerar det borde det inte vara någon fara. Jag trodde inte min häst skulle gå ett steg i mörkret, men det gick hur bra som helst!;)

Tack för alla svar! Jag får väll ge mig ut å testa nån dag:p

Min påller blir rädd precis när man tänder den, när den väl är på är det inget konstigt. Jag har gjort som så att jag gör ett ljud (säger "tänd") precis innan jag tänder. Detta övar jag upp på marken först, för att senare kunna göra det från hästryggen (om man rider i skymningen och måste tända efter ett tag).

Tänk på att det är stor skillnad på olika pannlampor. Läs om det på utrustningsforumet. Du får räkna med att den kostar minst 3-400.

Senast ändrad:

Min nordis brydde sig inte alls om pannlampan när vi red. Han kändes snarare lugnare eftersom han hade lite ljus framför sig.

Travaren tittade lite konstigt på alla skuggor som rörde sig omkring först men lugnade sig mer och mer sen. Det gick jättebra att trava och galoppera med den men man bör försöka hålla huvudet så stilla som möjligt eftersom ljuset "hoppar" så mkt annars:smirk:

Dock att hämta hästarna med pannlampa i hagen var ingen höjdare. Dom var livrädda för ljuset och vågade inte alls komma i närheten, även fast jag inte lyste i deras riktning.

Lampor med som lyser i stor omkrets är alltid att föredra för både häst och ryttare och så bör man hålla huvudet så att ingen får skarp lampa i ögonen :p

Jag rider min häst med pannlampa och allt funkar bra.Hon är inte rädd och kan gå i alla gångarter men jag brukar ofta skippa galoppen då jag inte har samma uppsyn över marken med pannlampa.
Nåt som också är att rekommendera är att rida när månen lyser!!det är jätte mysigt och det blir ett så häftigt ljus.;)

kl

min häst reagerade lite första gångerna, när ex. en sten lös upp brevid han:p

annars inga problem.

Har inte heller några större problem med pannlampan när jag är ute o rider. Störta problemet är att kraken är så stor och skymme ju hela ljuset när han ska gå o titta :P

Pannalampa har fungerat toppen för mig. Där jag känner underlaget väl både travar och galopperar jag. Hästen måste jag säga är lugnare/försiktigare med pannlampa än dagtid.

Min (på den tiden särskilt) tittiga och spända häst accepterade den snällt. Två första gångerna var han spänd och studsade till så fort den flyttade sig eller kom för nära nosen (ljuset alltså), läskigt! :D Sen var det helt lugnt, har tom varit ute och galoppjobbat i skogen med den (på kända iordningjorda vägar), vilket var väldigt häftigt. Första gången kan du ju testa vid skymning, börja rida när det är rätt ljust och ha den igång hela tiden så blir det ju en gradvis tillvänjning ju mörkare det blir! :idea:

Jag brukar rida med pannlampa :angel:

Min häst reagerar inte, snarare enklare för mig att rida ut själv med pannlampa då jag lätt kan lysa åt något helt annat håll om hon får syn på något läskigt spöke och fullblodsnerverna hamnar utanpå kroppen.

Rider i alla gångarter, funkar jätte bra!

Min ponny är anineng lättskrämd. Jag har dock aldrig ridit honom med panalampa. Min far har dock gjort det barbacka. Lite skumpigt att följa ljuset i trav :P han är lite tittig men vande sig fort. Det är nog inte synen som är det värsta utan hans hörsel. Man kan kanske tillexempel luras av att det är en sten i mörkret som han är rädd för. Fasst det istället är någon han hör ist. Men en bra å stark panlampa är nog toppen å rida i =)

min förra häst reagerade inte så mkt när jag hade pannlampan på mig. hon vande sig och det gick även att trava. ( brukade inte travar så mkt när de va såå mörkt ute dock) nuvarande hästen har ja inte provat med..

Min ponny bryr sig inte alls. Hon älskar att rida ut, och blir sällan rädd för saker!
Men alla är ju olika, testa.
Men skritta bara dom första gångerna.
Lycka till!:)

Min förra foderhäst som var rädd för allt, blåsten, skyltar, grenar, stenar... allt man kan tänka sig... brydde sig inte alls om pannlampan... sen lyste min rätt utspritt så det blev inte en prick med ljussken om du förstår...
Lycka till =)

Min förra häst reagerade inte överhuvudtaget på pannlampan, jag red i alla gångarter utan problem!
Nya hästen har jag inte provat på, får väl ta det lite gradvis kanske:)

jag gillar inte lampa. tycker man ser bättre utan.. jag blir iaf helt blind åt sidorna om jag rider med en sån..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar