Rida i kramsnö?

S

Snerra

Hej!
Jag undrar hur man gör för att det inte
ska billdas ``stylltor´´ under hästens hovar?
För en dag som denna (i alla fall i göteborg :d)
så är det riktig kramsnö blöt och så.
Så i dag när jag red så kännde jag effter uniefär 10 minuter att hon trampade konstigt, jag satte av och tittade under hovarna
och då var det ``snöbollar´´:p under hovarna.
och då undrar jag hur gör man för
att undervika detta?
Hoppas ni vet :D

Kram!

Sv: Rida i kramsnö?

Snowgrips funkar jättebra. En liten gummi/silikonsula som sticker fram under skon som förhindrar snön att fästa.
Annars är det bara att gasa :D

Snösulor är det absolut bästa, då fastnar ingenting.

Om du inte vill sätta in sådana så gör många olika tempoväxlingar hela tiden, dom brukar fara ut då.

Annars kan du prova att smörja fett under hoven innan ridturen för då fastnar inte snön lika bra.

Man kan även klippa till egna snösulor av glasslock och sticka in under skorna.

oh! här finns jättebra tips som ska testas snarast!

bruka förse min polle med snöskor, som hovslagaren ordnar med utklippt plast, men nu går dom med broddar runt om så det tar lång tid tills hovslagarn kommer igen, så jag saknar mina kära snöskor :(

idag ville jag verkligen rida på ridbanan. Det hade snöat hela natten och det var 2+, så jag satte igång och skotta upp en av volterna i paddocken :crazy:
Underlaget var mjukt och fint :)

gissa vilken som kommer vakna med en mysig träningvärk imorrn efter att enbart ha slappat igenom julen? :angel:

Jag har samma problem!! Jädrans kramsnö.
Hovslagarn kommer först om ett par veckor och jag har försökt med ALLT utan att lyckas: smörja, brodda, klippa ut sulor ur plastlock och gud vet vad:confused:
Det enda jag inte har provat, för att inte verka helt tokig, har varit att just skotta ridbanan som ovanstående har gjort.
Men jag blev så lycklig av att se bilderna och känner mig nu helt mogen för att fatta spaden och skotta så det yr på banan:rofl:
Eller kanske skulle kunna haffa någon med en fyrhjuling med plogblad?!

Tackar för tipset!

du det där med fyrhjuling hade jag i tankarna redan efter första lyftet med spaden :d vi har en åkgräsklippare.. så om jag kan låna grannens plog som är just till åkgräsklippare.. hm *funderar*

jag kände mig rätt desperat ja, när jag gick runt där och skottade, för storavägen löper förbi trax intill :o men det blev iaf bra och värt slitet :)

Men jösses, det där ger mig magsår av träningsstress :eek:
Jag som trodde att jag skulle kunna skylla på snön och leran för att slippa rida på ett tag nu.:angel:

snösulor e helt suveräna..har inte fått på det på min pålle än men det gick att rida ändå utan "snöklumpar"hon trampade på bra och trampade av sig snöklumparna..men snösulorna ska åka på så snrt som möjligt:p

Men jösses, det där ger mig magsår av träningsstress :eek:
Jag som trodde att jag skulle kunna skylla på snön och leran för att slippa rida på ett tag nu.:angel:

du ska bara veta vilken träningsverk jag har med :crazy: såklart började med träningen nere i stallet idag :crazy:

Jag testade med olja idag.
Min pv medryttarhäst utan dojjor gick det bra på.
Men med min peppla funkade det sisådär, det fastnade med det for dock lätt! :D
Hon har skor :)

Jag testade med olja idag.
Min pv medryttarhäst utan dojjor gick det bra på.
Men med min peppla funkade det sisådär, det fastnade med det for dock lätt! :D
Hon har skor :)

testade för några år sedan oxå med och smöjla in hovarna (skodd) men det fastande. Kanske hade jag fel fett/olja..?

iaf, nu är snön borta helt här :banana: till ett tag iaf.. :)

Tipsen om att göra egna snösulor fungerar jätte bra! det fungerar mycket bättre än hovfett även om det hjälper också..
Det är dessutom enkelt att göra egna sulor och bara lägga in i hoven.

Så här gör du:
-Ta vanliga glasslock eller något annat i lite hårdare plast som du kan klippa sönder. Jag behövde 2 lock men det beror juh helt på hur stora hovar hästen har.

- Leta reda på ett par av hästen gamla hästskor, du ska helst ha en från bak och en från fram då det brukar vara lite olika form och storlek.

- Lägg hästskon på plastlocket Och rita av skons innermått.

- Klipp sedan ut ovalen, men klipp ett par millimeter UTANFÖR det sträck du har ritat då det annars lätt bli förliten.

- För att den nu halva ovalen ska passa bättre i hästens hov och ska bli lättare att hantera kan man klippa ett jack i den "avkapade delen" så att sulan, när den sedan läggs i hästen hov, ligger runt strålen.

Färdigt! och snöstyltorna blir minimala i den värsta tösnön

När du är klar ser väl sulan ut ungefär så här:
17673719.jpg

HAHA nu har jag varit övertydlig så det räcker :angel: med det är faktiskt ett bra tips. jag vet inte vem det var som skrev om det först här på buke men jag vart riktigt imponerad.. att något så enkelt och billigt kan fungera så bra

Tipsen om att göra egna snösulor fungerar jätte bra! det fungerar mycket bättre än hovfett även om det hjälper också..
Det är dessutom enkelt att göra egna sulor och bara lägga in i hoven.

Så här gör du:
-Ta vanliga glasslock eller något annat i lite hårdare plast som du kan klippa sönder. Jag behövde 2 lock men det beror juh helt på hur stora hovar hästen har.

- Leta reda på ett par av hästen gamla hästskor, du ska helst ha en från bak och en från fram då det brukar vara lite olika form och storlek.

- Lägg hästskon på plastlocket Och rita av skons innermått.

- Klipp sedan ut ovalen, men klipp ett par millimeter UTANFÖR det sträck du har ritat då det annars lätt bli förliten.

- För att den nu halva ovalen ska passa bättre i hästens hov och ska bli lättare att hantera kan man klippa ett jack i den "avkapade delen" så att sulan, när den sedan läggs i hästen hov, ligger runt strålen.

Färdigt! och snöstyltorna blir minimala i den värsta tösnön

När du är klar ser väl sulan ut ungefär så här:
17673719.jpg

HAHA nu har jag varit övertydlig så det räcker :angel: med det är faktiskt ett bra tips. jag vet inte vem det var som skrev om det först här på buke men jag vart riktigt imponerad.. att något så enkelt och billigt kan fungera så bra

åå, det borde nog funka!!! :D:D

Det kan ha varit Balderum som skrev det , för jag gjorde såna då och provade med gott resultat. Glasslock=Balderum i min hjärna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur