Rida i jeans = "flagga på halv stång"?

Bellafjella

Trådstartare
Ja, rubriken låter kanske lite konstig men ni förstår nog vad jag menar?

Tänkte jag skulle fråga på detta forum där väl de flesta rider i jeans.

Min dotter rider inte western men har anammat det där med att rida i jeans. Alla gamla ridbyxor ligger oanvända och det är bara jeans som gäller. Men det är ett stort problem - längden på jeansen! :smirk:

Vilka jeans ska man ha om man vill att de ska sitta bra där uppe men inte vara för korta där nere? Verkar ju hopplöst!

Dottern är 176 cm lång och smal. Köpte de där westernjeansen som Hööks har och de satt jättebra och var sköna att rida i men alldeles för korta! När hon sitter på hästen kryper de ju upp en bra bit och det ser enbart löjligt ut.

Hur gör ni, kära westernryttare? Inte rider ni omkring och flaggar på halv stång? :) Skräddarsyr ni jeansen eller? :confused:

Sv: Rida i jeans = "flagga på halv stång"?

Oftast så rider eller rättare sagt tävlar de flesta i ett märke som heter Wrangler...westernridningens "märke" kan man säga.
Om jag inte har helt fel så är de lite längre i benen...eller så är det så att man helt enkelt köper en längre längd.
Inom tävlan i vår gren så står det nog tom. i regelboken att jeansen ska gå ner till hälen.
Jag kan ha fel och det kan vara så att det bara är en oskriven regel..vet inte..men givetvis så är det klart snyggast att ha dom längre.

Köp en längre benlängd helt enkelt ;)

Jeans kan man ju oftast köpa i olika längder. En tum-storlek i midjan och en i benlängden. Välj ett par som är en eller två storlekar längre.

Hmmmm, kan det vara så enkelt :D :o

Ja både du och lakrits har ju säkert rätt. :) Tänkte inte på det bara. Dottern är en sån där odräglig människa som bara brukar gå in och ta ett par jeans i vanliga storleken och så passar de. :smirk:

Hööks-jeansen verkade i alla fall inte finnas i olika benlängd vilket jag kan tycka är lite knäppt med tanke på att det är meningen att man ska rida i dom.

Wrangler vet jag är det stora western-märket men man har ju sett att folk rider i alla möjliga märken. Tycker bara de är lite dyra, så jag ska nog först kolla på lite andra jeans först. Måste ju finnas billigare jeans med olika benlängd.

Ja...absolut.
Det finns massor av jeansmärken och ofta benlängder att välja emellan.
De jeans jag rider i hemma är gamla "vanliga" jeans...alltså inte ens ridjeans.

Hittade ett par vanliga strechjeans i en malmöbutik för 99 kr sist jag skulle köpa jeans att rida i. Det var ingen bra kvalitet, men till det priset ångrar jag att jag inte köpte fler. Är 173. Om jag har tur hittar jag byxor som ovan, som är tillräckligt långa.

Köpa i tum-storlekar är ju ett ganska bra tips med. Finns en butik i malmö som har lee o wrangler (mest lee) i 2:a sortering till 400kr. Brukar inte va något större fel på dem.

Oj det var billigt! Ja då kvittar det om kvaliten inte är den allra bästa. Man kan köpa många par och behöver inte slita på samma hela tiden. :)

Hittade ett par vanliga strechjeans i en malmöbutik för 99 kr sist jag skulle köpa jeans att rida i. Det var ingen bra kvalitet, men till det priset ångrar jag att jag inte köpte fler. Är 173. Om jag har tur hittar jag byxor som ovan, som är tillräckligt långa.

Köpa i tum-storlekar är ju ett ganska bra tips med. Finns en butik i malmö som har lee o wrangler (mest lee) i 2:a sortering till 400kr. Brukar inte va något större fel på dem.

JC är väl inte direkt billiga men de säljer ju i alla fall jeansen i tumstorlekar så att man lätt kan bestämma hur långa man vill ha.

Snålkärring som jag är:smirk: så på myrorna får man tag i perfekta stalljeans, dyra märken oftast just lagomt inslitna så de är perfekta att rida i;)

Köp jeans som är lite för långa (kanske 1,5 dm), de brukar sitta lagom när man rider. Och tänk på att inte köpa för utsvängda, för då glider de upp lättare. Jeans med raka ben brukar vara bäst, åtminstone om man har boots under. Vill man ha ridstövlar/shortchaps så fungerar det kanske bättre med smala jeans (stuprör).

På träning använder jag ett par jeans från Wear-it, bättre kvalitet än jag trodde faktiskt. Jag är ganska kort (eller åtminstone under medellängd), och då blir det ofta att jag köper för långa jeans. Men det gör ju inget, eftersom en eller två storlekar "för långa" brukar passa bra när jag ska rida i dem.
På tävling använder jag inte jeans längre, men hade ett par Crocker från JC (dock var de lite för smala så jag inte fick plats med bootsen ordentligt under).

Jag har ett par Continetal-jeans som är helt suveräna att rida i...plus att de är snygga att ha till vardags också.. :love:
De är med liiiite stretch i sig men inte för mycket.... :D
Mina är 34" i längden men jag ska köpa ett par 36" så snart jag kan få tag på det...jag är 167 cm lång med lite längre ben än normalt.. ;)

"Hittade" jeans på Cubus för endast 250 pengar. Det tycker jag var lagom dyrt. Stretch, med långa ben, perfekt att rida i :)

att byxbenen glider upp, skulle kunna vara ett resultat av att man använder skänkeln hela tiden.
Det är ju inget idealfall i western. Där används skänkeln när man vill nåt, och är still däremellan.

Så som ett komplement till "byxinfon" ovan, titta gärna på skänkelns användning också.

Själv rider jag i westernjeans (med "rätt" söm inåt) som är flera tum längre än vad jag behöver när jag går/står. Brukar passa på att köpa på rea, eller sheplers eller så.

Jag är 174 cm och köper jeans i tumstorlek 36" på längden. Då räcker dom till;)

Är 172 cm, smal. Rider bara i jeans sen flera år tillbaka.

Stretchjeans med inte allt för låg midja funkar hur bra som helst. Bootcut. Jag är av den sorten som gärna har långa jeans jämt så det är inga problem för mig. De behöver inte släpa i marken men precis på gränsen är det nog.

Sen har jag oftast helskodda chaps utanpå (för stora = för långa) och då är det ju inte heller några problem.

*KL*

En annan grej (har inte pallat läsa så d e möjligt att någon annan skrivit det...) som påverkar "uppkrypet" av jeansen - Den klassiska ridningens "gnagande" med mer böjda knän än vad "vi" har.. då spelar inte längden på jeansen särskilt stor roll för dom kryper upp ändå ;)

Köp jeansfärgade streachiga ridbyxor ist som sluter tätt nere vid ankel.. funkar bättre - och hon slipper riskera ridsår på insidan av knäna efter eventuella dubbelsömmar på jeansen..

*KL*

En annan grej (har inte pallat läsa så d e möjligt att någon annan skrivit det...) som påverkar "uppkrypet" av jeansen - Den klassiska ridningens "gnagande" med mer böjda knän än vad "vi" har.. då spelar inte längden på jeansen särskilt stor roll för dom kryper upp ändå ;)

Köp jeansfärgade streachiga ridbyxor ist som sluter tätt nere vid ankel.. funkar bättre - och hon slipper riskera ridsår på insidan av knäna efter eventuella dubbelsömmar på jeansen..

Hej. Tror du menade detta inlägg till mig. :)

Jag förstår vad du menar med "gnagande med mer böjda knän" men faktiskt så rider inte dottern speciellt engelskt. :) Hon rider för det mesta i en bomlös westernliknande sadel med fendrar till stigbyglarna och hon har ganska långa stigläder. Fick alltid "skäll" på ridskolan för att hon hade för långa läder. :p

Länk till annan tråd med bild:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=9072451#post9072451
Just på den bilden har hon vinterridstövlar så då syns det ju inte hur korta brallorna är.

Ridsår har hon aldrig haft trots ibland väldigt långa ridturer. :)

Och jeansfärgade ridbyxor? Nääääääää, finns det något fulare? :D

Senast ändrad:

Ja jag är inte särskillt lång. Och jag köper inte "ridjeans" utan till mina vänner stora fasa så rider jag i märkesjeans.

Just nu är det ett par Miss sixsty. De är tajta och bekväma. Och då förlånga. Men jag sydde upp dom. Så nu sitter de perfekt.

Så köp förlånga byxor och sy upp dem. Då kan ni "skräddarsy" så det blir rätt.

Sen gör det inte mej så mycket om de blir aningen korta. Jag har höga stövlar utanpå byxorna. Så det skulle inte synas.

Har själv köpt väldigt billiga jeans på Halens postorder. Stretch, fanns i flera längder, man kunde välja mellan boot cut eller slim fit.
Tror jeansen kostade 199 kr.
Om man ändå bara ska rida och jobba i stallet behöver det ju inte vara "värstingmärke" , även fast det kan vara lite roligare när man är i mer offentliga sammanhang...

Själv köpte jag den längre modellen slim fit och de sitter som handsken. Mycket nöjd!
;-)

Jag är så smart att jag satt fast resårstroppar på insidan av jeansen som jag bara sätter under skon när jag rider.
Precis som småbarn i galonbyxor:D

Rider inte western, men hatar ridbyxor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka