Rida i hagen, vad tycker ni?

Kalaspinglan

Trådstartare
I lilla byn där jag bor finns ett stall med tre hästar. De har en stor hage, egentligen inhägnad åker. Jag har flera gånger sett att de longerat och ridit hästarna, när de andra hästarna går lösa och betar. De verkar visserligen inte bry sig (hästarna, alltså), men jag tänker ändå på säkerhetsrisken. Dessutom anser jag att hagen är hästen vila, och ska därför inte förknippas med arbete..

Hagen är stor, de skulle lätt kunna dela av den med tråd åtmistone när de rider. Det finns också massvis med åker som de kan rida på runtomkring.

Vad säger ni? Är jag larvig? Rider ni i hagen?

Sv: Rida i hagen, vad tycker ni?

Jag har ridit i hagen typ en gång, red en kort sväng med mamma å hennes kompis häst men min behöver lite mer motion än deras hästar så då tog jag en extra tur i hagen med lite galop å litew trav.

Men det är väll typ enda. Jag tror nog oxå att hästarna märker skilnad på om man är där med dom å har utrustning på dom eller om dom är ute o betar å har det lungt å skönt. Men jag anser det oxå som något onödigt att hålla på å rida å motionera i hagen.

Skulle inte rida i en hage där det går andra hästar pga av säkerhetsrisken

mathil skrev:
Skulle inte rida i en hage där det går andra hästar pga av säkerhetsrisken

Ursäkta en islandshästryttare som ridit med 40 lösa hästar i flock varför det är en säkerhetsrisk att rida i en hage med lösa hästar?

Jag skulle varken vilja rida eller longera i en hage med andra hästar lösa samtidigt. Däremot så har jag inget emot att rida i hagen om de andra hästarna är inne i stallet så länge hagen inte blir upptrampad eller förstörd av ridningen.

Kalaspinglan skrev:
I lilla byn där jag bor finns ett stall med tre hästar. De har en stor hage, egentligen inhägnad åker. Jag har flera gånger sett att de longerat och ridit hästarna, när de andra hästarna går lösa och betar. De verkar visserligen inte bry sig (hästarna, alltså), men jag tänker ändå på säkerhetsrisken. Dessutom anser jag att hagen är hästen vila, och ska därför inte förknippas med arbete..

Hagen är stor, de skulle lätt kunna dela av den med tråd åtmistone när de rider. Det finns också massvis med åker som de kan rida på runtomkring.

Vad säger ni? Är jag larvig? Rider ni i hagen?

Varför det???
Om det är en stor hage och alla hästar känner varandra? Förr hade vi en jättehage nedanför stallet med en del som bestod av underlag som alltid var bra att rida på, när volten o alla andra ställen var frusna. (mossa i, därför mjukare) Den delen red jag ofta på vintertid, för underlagets skull. Förresten galopperade jag runt hela också både med och utan andra hästar i . Inga problem!
Dessutom körde brorsan och hans kompis motocross i hagen (som verkligen var stor) medan hästarna var där!! Det hände att jag red samtidigt också. OCh resultatet? ingen av våra hästar var nånsin det minsta upprörda av motocrosser som man alltid möter på landet, och särskilt om man har ett bra sandtag at rida i. DET har gjort att vi undvikit farliga situationer, för vissa hästar panikar av motocrosserna

Nu på vintern så rider vi en del i en av våra hagar, men då ser vi till att den / de hästar som går där flyttas. Vi skulle inte rida där om det går andra hästar.

Har aldrig ridit i hagen, har inga planer på det heller. Däremot har jag longerat shettisen där en gång förra vintern eftersom jag inte orkade gå till manegen (jag vet, jag är slö). Arabkillen gick då i hagen på samma gång, så jag gav honom en hötapp att tugga på i andra ändan av hagen. Longerade bara en liten stund, det gick bra.

Har både ridit och longerat/tömkört samt markarbetat i hagen. Inga problem. När de andra hästarna varit där också... Efter arbete kan man ju släppa hästen och leka lite med allihopa så blir det ett roligt avslut.

Hästarna får verkligen träna på koncentrationen när man gör så!

I privatstallet har vi ett begränsat antal hagar. Vinterhagarna är det inget bra underlag för ridning, men sommarhagarna är stora och plana. För betets skull rids det bara i dem när det är mycket snö. Där konditions och dressyrtränar vi när det är isigt på volten och vägarna.

På ridskolan finns terräng banan i hagarna, dessutom cantras hästarna i hagen under sen vår/sommar/tidig höst där. Så att rida i hagen uppfattar inte jag som något problem. Har aldrig ridit tillsammans med lösa hästar, men tillsammans med får. Var inget problem de flyttade sig bara en bit bort och brydde sig inte det minsta om oss. Hästarna visade samma ointresse.

Inga problem, har plogat upp runt en del av hagen. Det blir en 700m lång ovalbana :d Den används varje dag, rids och promeneras, ibland hänger de lösa pållarna med ett par varv och ibland inte.
Varför skulle det vara problem???

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

visst går det kanon att rida i hagen...brukar själv gör det men.....skulle inte göra det om de andra hästarna var där.......

/Louise:bump:

Rolle skrev:
Inga problem, har plogat upp runt en del av hagen. Det blir en 700m lång ovalbana :d Den används varje dag, rids och promeneras, ibland hänger de lösa pållarna med ett par varv och ibland inte.
Varför skulle det vara problem???

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Gudars, va avis man blir.

Har inga problem med att rida i hagen om det inte är några andra hästar där och underlaget är bra. Går det lösa hästar där så skulle jag därimot inte rida där.

Personligen tycker jag inte alls det är nått problem så länge man kan hantera sin häst och att den uppmärksammar dig och inte polarna.

Min kompis har ridigt på ridbanan med min häst lös, han följde efter ett tag och sedan lullade han runt lite själv innan han gick in i mitten och vilade. Har aldrig testat att rida eller longera i deras hage (eftersom vi inte har några helt platta hagar tyvärr) men skulle nog inte tro att det är några problem alls!

Har man däremot en häst som gärna hänger på polarna istället och gör allt för att få göra det är det nog ingen vidare idé

individuellt som sagt

Numera rider jag ofta i hagen.

När jag först kom till det stallet jag står i idag så tyckte jag som du. Man rider väl inte i hagen? Där hade de en stor hage med terränghinder som de hade stona i på sommaren och de red terräng där även när hästarna var ute. Ingen häst brydde sig dock.

Nu har jag min häst i den hagen, samt en annan hage. Efter som att dessa hagar är så stora och de går fritt mellan dem, så tycker jag inte att det är att gå in på deras "fristad". Jag tar ju först in hästen och genar sen bara igenom hagen, eller hoppar lite över ett dike, galopperar över ängen och bara myser. Kanske har det att göra med att jag har en ny syn på ridningen nu. Jag rider på hästens villkor, han tycker om det och det är vårt sätt att umgås på. Vad gör det honom för skillnad vart vi är? Jag får ju leka med honom från marken i hagen eller hur? Det är ingen skillnad. Är jag på marken kan han gå om han inte vill mer, och sitter jag på ryggen kan han säga ifrån om han inte vill mer - och då sitter jag av.

Säkerhetsrisken nämns onödigt ofta. Det verkar som att folk tror att allt som inte är vanligt är farligt. :smirk: Herre gud, vad skulle hästarna göra? Hoppa på oss för att jag sitter på en av flockmedlemmarna? Nä, jag kan tänka mig att en häst skulle kunna göra mycket väsen av sig och jaga runt. Dock undrar jag varför den skulle och om man då inte borde veta att hästen sån av erfarenheter från hagen tidigare när man varit med hästarna på marken?
Dock kan jag kontrollera min häst, jag kan också be den andra hästen att hålla sig undan och jag kan faktiskt hoppa av och gå ur hagen med hästen om de andra hästarna blev oroliga.

Det är hästar och inga monster. De är intelligenta och gör saker av en orsak.

Hitills har ingen häst jag sätt brytt sig - och då har folk även ridit där med hästar som inte går där med de andra hästarna normalt. De ser skillnad på ett ridekipage och en ensam häst och har ingen anledning att göra något. De har ju själva ridits och gått med andra ridna hästar på turer. Sålänge de får beta ifred på sitt ställe så får jag leka tillsammans med min häst. De bryr sig inte om "innanför eller utanför staketet".

Nu ska understrykas att jag pratar om en flera hektar stor hage. Närmare 23 hektar enligt uppgift från stallägaren.

Jag rider i hagen när alla andra är där och det är inga problem. Ett problem var dock när man longerade i hagen och mitt föl skulle med och busa.. Det var lite jobbigt när han skulle springa om den longerande hästen på insidan:angel:

Jag rider aldrig i hagen. Där ska hästen vara ledig.
Och att man kan rida i en hage där det går andra hästar är för mig helt obegripligt. Då saknar man säkerhetstänkande totalt!

Immer

Jag skulle aldrig komma på tanken att rida i hagen med andra hästar i den. Ser inte någon anledning till det pga säkerheten och att det är hästarnas viloställe.
Har tömkört i hagen som sen blev sommarhage i våras när jag satte igång hästen efter en skada, men det var för att jag inte ville tömköra själv ute på vägen, men ändå inte hålla till på ridplanen.

Annars tycker jag att hagen är hästarnas ställe, där dom ska slippa bli ridna.
Ser ingen anledning till det, bättre att rida ut i skogen istället om man inte vill rida på ridplanen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 043
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar