Rida i form

gunhild

Trådstartare
Lägger detta undre dressyr eftersom jag rider dressyr och vill rikta mig till dressyr ryttare...

Kan ni beskriva hur ni rider en häst i form? Alltså förklara exakt? Tänkte på det idag och kom på att jag nog inte kan det. En skänkelvikning kan man ju rent tekniskt förklara hur man gör men just det där att rida häsen i form är inte lika lätt att beskriva. Skulle vara intressant att höra hur ni förklarar det. Vi kan utgå i från att ni ska lära ngn det som inte kan alls. För att göra det enklare låtsas vi att ryttaren rent tekniskt kan utföra allt ni säger men ni måste förklara hur. Kan ni det? Extra intressant blir det om ni kan använda bilder eller filmer för att förklara. Alla medel är tillåtna.

Sv: Rida i form

Att rida hästen " i form" tycker jag inte kan ses som en övning i sig - som t ex skänkelvikning, utan rör sig mer om en känsla och att kunna sammanställa allt du lärt dig inom ridningen. .

Svar på din fråga: Nej, jag kan inte förklara tekniskt, kortfattat och exakt hur jag rider en häst i form. Handlar mer om att klura ut det själv genom att finslipa ridantet, sitsen och hjälpgivningen tills hästen kan utnyttja sin kropp på bästa sätt som resultat av att du utan att störa den hjälper den maximalt och samtidigt talar om för den hur du vill att den ska göra.

Att rida hästen i form handlar för mig om att få hästen på hjälperna, att få den att bli behaglig att rida helt enkelt för en häst i form är ju avslappnad, lösgjord fysiskt och psykiskt och lyssnar på små och lätta hjälper. Sen är det olika hur man gör på olika hästar, vilka övningar som får just den hästen att bli på hjälperna.

Just nu rider jag två hästar, min egna häst som är ett halvblod och en annan häst som är ett fullblod och jag kan ta de som exempel. För att få fullblodet på hjälperna så måste man centrera sig, bli lugn och harmonsik själv och sen rida runt på böjda spår, raka spår och det är ungefär det. Då blir han trevlig och behaglig att rida. Det gäller att ha en mjuuk hand själv och att man alltid är i en lodrät sits. Min egna häst måste man jobba mer med, det gäller att hela tiden hitta på någonting, det går inte att bara "glassa runt" på henne utan man måste göra övergångar, skänkelvikning och få henne kvick och uppmärksam.

Nej det kan man inte, att rida hästen i form är ju egentligen allt i ridningen, man rider ju alltid i hästen ingn slags form omedvetet eller medvetet. Men jämförde med skänkelvikning eftersom det ändå är rätt lätt att beskriva hur en sådan skall utföras. Alla skolor går ju rent tekninskt beskriva hu man gör och skolor kan ju dels vara ett sätt att kontrollera formen (som ett resultat av en bra form) och dels ett sätt att få hästen i ännu bättre form. Vad jag var ut efter var om ngn rent tekninskt kan beskriva hur man gör att få hästen att arbeta i form/på tygeln. Jag kan det sjäv inte och försöker fundera på hur jag egentligen gör. Jag rider och ju bättre jag rider desto bättre form går hästen i men hur gör jag med min kropp för att det ska bli bra? Ingen aning, börjar förstå varför en tränare upplevs som opedagogiska. Det är inte det lättaste att förklara hur man rider...

Som du frågade efter om man ska förklara hur en person ska rida en häst i form (med bärighet tycker jag förklarar saken bättre för vissa elever) är det oftast en mall man får följa för att se hur ryttaren och hästen reagerar på de hjälperna och övningarna för att efter det avgöra vad som ska arbetas mer med ex händerna, sitsen eller känslan.Nu tar jag en M1-M2 elev som exempel så den ska börja rida hästen i form kan grunderna. Jag skulle först vilja lära ryttaren balans hos sig själv via olika sitsövningar, förstå sig på hjälperna och sedan gå över till ställning och kontroll på bogen. Efter övningar med lösgörande effekt skulle jag nog gå över till tempoväxlingar/övergångar just i mjukgörande syfte och det brukar ge en ökad känsla. sedan övergångar/tempoväxlingar med betoning på aktiverande av bakdelen hos hästen. Förklara yttertygelns betydelse med samarbete med innerskänkeln. därefter skulle jag ta eleven på en volt och be h*n ställa hästen utåt, sedan innåt, flytta ut till en större volt och tillbaka då får eleverna kontroll på bogen och har de kontroll på det brukar knapparna hittas (man får givetvis finns som stöd med balans, händer, sits, takt, mjukhet, förklara känslan men det är svårt när jag inte har en elev just att instruera för alla har vi olika svagheter)

För att nå bärighet krävs det kontroll av häst och ryttare på en harmoniskt sätt. Accepterande och aktiverande/lugnande.

Det är inegn lätt fråga att besvara men jag minns när vi skulle "lära oss att rida hästen i form" på ridskolan. Vår instruktör sa till oss att vi skulle rida på fyrkanten och ställa hästen i nacken ett par steg åt höger ett par steg åt vänster med halvhalter emellan.
Men allting handlar ju om känsla, känsla för hur man ska använda hjälperna och i vilket ögonblick. Man måste hitta samspelet mellan skänkel, säte och hand. Till mina elever som jag hade en gång i tiden sa jag att dom hela tiden skulle aktivera hästarna gärna på volter i olika storlekar. Det är nog många instruktörer och elever som önskar att det finns ett generellt sätt att få en häst på tygeln tänk va enekelt det hade vart. Men jag tycker att man kan använda sig av en stor volt och omväxlande göra mindra volter och skänkelvikning på volten. I den lilla volten ska man flytta hästen ngt runt innerskänkeln, krama mjukt på tygeln känna att man ändå kan få en kontakt med hästens mun.

Någon får tycka att jag är helt dum i huvudet men på mina lektioner när ryttarna skulle lära sig att känna på "form" brukade jag gå vid sidan och lirka lite med betet på hästen. Då söker sig hästen framåt, neråt och tar ett mjukt stöd på bettet, ryttarna kan då känna lite av känslan hur det känns när hästen blir eftergiven. Även om detta nu bara handlar om hästens placering av huvudet får ryttaren en liten känsla för hur det ska kännas framtill.
Jag praktiserar inte handridning men ngnstans måste man lära sig att känna och bakbenen är inte alltid helt rätta att hålla reda på.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Bri
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka