Rida i djup snö..

jo7

Trådstartare
lite konstig fråga kanske..men funderat lite..kan det vara skadligt på ngt sätt pga att det ju blir väldigt tungt osv..eller är det bara bra träning? De tycker ju onekligen det är väldans skoj iaf..men finns det ökad risk för att de vrickar sig/sliter på lederna eller ngt? hur brukar ni rida då det är så här pass mkt snö överallt? Ni som inte rider i ridhus då..

Sv: Rida i djup snö..

Jag rider nångång ibland i djupsnö för att det är bra träning för hästen, rygg & rumpmusklerna får jobba :p typ som klättring...
Brukar dock ta det lugnt & skritta, dels för att man aldrig vet vad som döljer sig under all snö & dels för att långsam träning ger mer effekt än snabb, i allafall när det gäller djupsnöträning & klättring (vad jag då har lärt mig). Kan ibland ta en galopp sväng i djupsnön & så om jag är riktigt 100 på underlaget.
Den enda faran jag ser är att om man inte är 100 på underlaget, om det skulle vara ojämt & så, är att hästen kan vricka sig.
Sen får man väl se upp med skare som kan göra hästen riktigt illa :crazy: rider aldrig i djupsnö efter att skaren kommit...
Sen rider jag alltid med skydd när jag djupsnöjobbar för ibland har pållarna lite dålig koll på benen :smirk: & hellre ta det "säkra före det osäkra" ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 616
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka