Rida hästen i rätt form

J

JGA

Det pratas mycket om att rida hästen i rätt form. Jag har ridit under ca 3 års tid men TYVÄRR kostade inte min mor på sig att låta mig rida för instruktör. Nu har jag gjort ett längre uppehåll och börjat igen på ridskola 2 ggr i veckan i en grupp fär vi använder hästarna i alla gångarter och börjar lära oss lite grundläggande dressyrövningar som tex framdelsvändning och ska även börja med hoppning. Deltar även på uteritter när jag kan. Men jag är en vetgirig tjej som vill ha egen häst igen om kanske ett år då jag haft det innan och känner att enbart ridskola är inte tillfredsställande. Det jag funderar väldigt mycket på är dock detta med att rida hästen i rätt form, vill ju inte att en egen häst ska ridas sönder på något sätt! När man red på egen ponny på vägar och i skog och mark etc så tänkte man ju aldrig på detta :(
Nu undrar jag hur man som mindre rutinerad ska kunna komma in på rätt spår och rida sin häst så att den håller och mår bra trots att man inte kan få den i rätt form ännu. Hur lär man sig detta? Ska på två ridläger i sommar och har i önskemålen uttryckt att jag vill träna på just detta med att rida den i form men jag antar att det är lättare sagt än gjort!?
Hur gör ni som inte kan detta, för jag är väl ändå inte ensam???
 
När jag "blev med häst" för tre år sedan kunde jag definitivt inte rida henne i en ändamålsenlig form i någon gångart. Det börjar bli bättre nu, men vägen är lång :)

Jag skulle vilja säga att man måste ta hjälp av tränare, minst en gång i veckan, och gärna mer i början, för att komma på rätt spår.

Utöver det, rida försiktigt och var ödmjuk, d v s inte skälla på hästen när något går fel, utan inse att det troligtvis är man själv som ryttare som inte räcker till.

Hittills har det aldrig varit min pållas fel om något inte fungerat, utan mitt eget, för när jag väl har lärt mig att göra rätt med min kropp, då gör hon rätt med sin kropp också :D

Sedan kanske det är en bättre väg att försöka lära sig rida bättre innan man skaffar häst. Det tycker till och med jag, även om det inte blev så för mig.

/A
 
Att rida sin häst i form är ju ingen övning på det sättet en framdelsvändning är.

Att rida för instruktör på privatlektioner anser jag är mest givande. Att rida en häst i form handlar ju om att rida bra.

En duktig ryttare kan ju knappt rida en häst ur form så att säga.
 
Mitt första råd är att inte vara otålig utan kämpa på på ridskola - ta gärna även privatlektioner osv.

Men... om du nu har bestämt dig för att skaffa häst - satsa då främst på att arbeta med din sits. Den är nämligen A och O för att hästen överhuvudtaget skall kunna arbeta i rätt form då en felaktig sits kan påverka hästens balans och förmåga att bjuda framåt, samt använda de rätta muskelgrupperna, osv.

Mitt förslag är således att om du HAR bestämt dig för att skaffa häst, fortsätt på ridskola dina 2 ggr/vecka och fråga dessutom din ridlärare om du privat skulle kunna få sitsträning i lina en gång i veckan.

Lycka till med ditt satsande!!!
 
Håller med!

En annan fördel med ridskolan är att du får chansen att lära dig rida olika hästar i rätt form.
 
Jag har gått på ridskola 4,5 år.
Jag kan inte, än, rida en häst i rätt form.
Min plan är at jag ska klara det om 1,5 år. *ler*

Jag har ridskola 1ggr/vecka.
Rider för instruktör lite då och då.
Rider mycket barbacka för att hitta rätt balans.
Sen är det bara timmar i sadeln som räknas, finns inga genvägar.

Mitt råd till dig är att träna mycket på din sits.
Om inte din "form" är rätt, kan du inte få hästen att hitta sin form.
Det du kan göra under tiden, med egen häst, är att låta hästen hitta en låg form (långa tyglar) och jobba mycket med muskelstärkande övningar som volter, klättringar o.s.v.

Lycka till.
 
Red på ridskola i 1-3 ggr/veckan ( olika perioder ) i ca 10 år & Har nu ridit på egen häst,i 4 år privatlektioner periodvis 1 - 4 ggr/veckan. Jag kan inte rida en häst i mina ögon i "rätt" form. :crazy: MEN, det som har gett mig absolut mest som lett in mig på "rätt" spår, var att hitta rätt tränare för mig & totton & nu känns det som att jag är inne på rätt spår i alla fall. Jag räknar med att jag kanske kan rida en häst i en någorlunda bra form i alla gångarter om ca 3-4 år till :crazy:
 
Hur mycket skada gör man på hästen om man rider den utan att kunna rida i rätt form? Min ambition är ju att lära mig det såklart och att när jag skaffat häst ta privatlektioner. Men jag har förstått att det kan ta mycket lång tid... Och då jag haft egen häst tidigare som yngre så är ju längtan oerhört stark till att ha det igen och ridskolan känns inte tillfredställande 2 ggr i veckan.

Vill ni avråda mig från att skaffa egen häst pga detta med rätt form problemet? För att jag skulle göra för stor "skada" på den...?
 
Jag tycker absolut inte att du ska skaffa häst förrän du kan rida en häst i rätt form. Det är så viktigt att hästen arbetar på rätt sätt för dess välmående. Och när man väl står där med egen så har man antingen inte tid eller inte pengar att lägga på träningar för duktiga instruktörer. Det händer mer än ofta.

Att rida i rätt form är heller ingen övning eller dressyrrörelse, som öppna, skänkelvikning etc. Det är när hästen arbetar på rätt sätt, balanserat och med vikten på rätt ställe. Den absolut natuliga formen kan man heller inte, som jag har förstått det, få fram med kort tygel, efter som att detta hela tiden stör hästens balans och naturliga form.

Vägen är lång, men du vandrar den framförallt för din hästs skull.
Kämpa på med ridskolan ett tag till! :)
 
Fast att kunna rida EN häst i rätt form betyder inte att man kan rida just den hästen man köper i en vettig form, så jag tycker nog att man visst kan köpa en häst fast man inte kan rida så jättebra.

Har man bra tränare och någon annan person som kanske rider hästen tycker jag inte att man måste vänta, och den här tjejen verkar ju väldigt medveten om farorna med att rida felaktigt.
 
sen ska man tänka på att man utvecklas oftast snabbare med privatlektioner än på ridskola.

Jag tycker att man kan skaffa egen häst trots man kanske itne kan få den i rätt form, bara man strävar efter det och rider för instruktör för att bli bättre.
Sen kan man ju skaffa en medryttare/halvfodervärd som kanske kan lite mer när det gäller ridningen och kan utveckla hästen.
 
Rida häst i rätt form

Jag är väldigt medveten om att det är jätteviktigt att rida den rätt och att det nog är dumt att skaffa egen häst om man inte kan rida den korrekt. Känns bara så knepigt med att ha haft egen ponny och haft allt ansvar för den i alla situationer i 2-3 år innan jag flyttade hemifrån och nu inte vara "kapabel" att ha/rida en egen häst. Får vänja mig lite vid tanken... :cry:

Har en känsla av att det hela kommer att gå i snigelfart på en ridskola. Har anmält mig till tre läger/kurser i sommar för att jobba stenhårt med min ridning, men det är ju inte fullt så enkelt :(

Det finns inga genvägar och det förstår jag ju, känns bara lite tungt just nu att grusa drömmen om en egen häst till våren... Men jag vill aldrig någonsin skada något så underbart som en häst och skadar jag den med felaktig ridning ska jag inte ha häst...
 
Jag är övertygad om att hästar inte avlider av att inte ridas i rätt form. Däremot tror jag att man bör vara medveten om när hästen går i riktig form och när hästen inte gör det, så att man inte luras att sitta och rida en häst på bogarna dag ut och dag in i tron att den går i rätt form.

Sedan bör man nog leta efter en häst med bra förutsättningar, en häst som är korrekt byggd och i bra balans bär upp sig bättre även med en mindra bra ryttare, än en häst som har kroppen emot sig. Dessutom är det helt klart en fördel att skaffa sig en välutbildad och välriden häst, så att man inte behöver lära både hästen och sig själv.

Sist men inte minst är en bra instruktör guld värd!

Så, jag tycker inte ridningen är det viktigaste vid ett hästköp, så länge man är medveten om sina tillkortakommanden som ryttare och är beredd att arbeta för att utvecklas. Utan känner du att du i övrigt klarar av att ha häst samt är beredd att lägga tid och pengar för att träna för en bra instruktör så är du nog mer lämpad än de som kan rida hästar i form men inte ser skillnad på hö och havre!
 
Självklart är det bra om hästen kan ridas i form, men ännu viktigare är ju att man tänker på hur man rider. Så länge hästen går i balans och lämpligt tempo tror jag inte den tar nån större skada. Se bara på ridskolehästar, vissa går kanske i form en timme i veckan och håller i årtionden ändå.
Så medveten som du verkar vara ser jag inget som hindrar dig från att skaffa häst. Som andra sagt, ta hjälp av instruktör, kanske be nån duktig människa att rida hästen då och då, så kan du sitta upp efteråt och "rida på dennes hjälper". Försök också hitta en välutbildad häst som vill jobba, det blir så mycket lättare då
 
Re: Rida häst i rätt form

Hej igen!

Ett sent inlägg i tråden.. Självklart kan du skaffa häst utan att ännu klara av att rida i en ändamålsenlig form. Det handlar som flera sagt här mer om Din inställning och Din vilja att lära dig.

Om man är medveten om att man inte rider sin häst rätt tycker jag dock inte att man ska sitta och harva på ridbanan och på böjt spår annat än under instruktörs överseende i början, och sedan bara i korta pass.

Ofta är det ju nötandet på ridbanan i en felaktig form som skadar hästen. Då kan man i stället rida ut i skog och mark och stärka hästen genom klättring och skritt i kuperad terräng etc. För att förbereda hästen styrkemässigt på "arbete i rätt form" , samtidigt som man jobbar på banan med instruktörens hjälp.

Det är ju trots allt otroligt roligt (och ganska jobbigt i bland) att utvecklas tillsammans med sin häst, vilken nivå man än börjar från.

En duktig och engagerad instruktör är nog nyckelordet för alla med egen häst! Och inga hjälptyglar! Ju "sämre" ryttare desto snällare bett etc (tycker jag)...

Lycka till,
/R
 
SJÄLVKLART kan du skaffa häst även om du i dagsläget inte känner att du kan rida en häst i "rätt form".

Så länge du har den inställingen och är villig att lära mer så ser i alla fall inte jag några problem med det.

Problemet med att rida på ridskola kan ju vara det att man lär sig välldigt lite på väldigt lång tid, om man inte råkar hamna på em MYCKET bra ridskola.

Jag tycker att så länge man har inställningen att man vill lära och man tar hjälp av en duktig instruktör (och gärna någon duktig stallkompis eller granne eller nått till vardags frågor) så kan man lugnt skaffa sig en egen häst.
 
Re: Rida häst i rätt form

Jag skulle i alla fall aldrig sälja en häst till en person som inte kan arbeta den rätt, så att den inte riskerar få ont i ryggen, eller andra spänningar och problem. Men alla säljare är kanske inte så noga.. Jag skulle nog tänka att en person som inte kan arbeta en häst i ändamålsenlig form inte heller kan hantera den, förstå den och sköta den på bästa sätt. Helt ärligt, en aning fördomsfullt kanske men så tänker jag.

Jag har å andra sidan ingen häst att sälja heller, så det är bara hypotetiskt.
 
Fördomsfull?

Jag tycker nog ditt resonemang "haltar" lite. :smirk:

Av dom "viktiga" punkter som du räknar upp, är JAG bra på allt (enligt andra), utom att rida hästen i rätt form.

Att kunna rida hästen i rätt form betyder inte automatiskt att man är bra på allt det andra.
Det har jag sett för många exempel på.

Jag resonerar så här, att kan man sköta, hantera och "förstå" hästen, då har man också kunskapen/viljan att arbeta hästen på ett skonsamt sätt, form eller inte form.
 
Re: Fördomsfull?

:bow:

Exakt! Jag har inte heller nån häst att sälja men jag ser hellre att det är en bra hästmänniska än en skicklig ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp