Rida hästen i rätt form

Tack för era svar!

Funderar mycket på detta med ridskolor och privatlektioner för att utvecklas (innan man har egen häst att rida på och träna med privat). Hur vet man om ridskolan man rider på är bra? Jag menar, det finns ju många ridskolor i göteborg och jag har försökt att välja rätt men hur vet man egentligen hur mycket man lär sig och om man lärt sig mer på annat ställe? Skulle vilja ta privatlektioner och har tittat på sidan för sånt här men har egentligen bara hittat tillridningar av häst... Jag undrar hur gör man egentligen för att hitta någon att rida privat för? Jag vill verkligen jobba med min ridning och gärna lite mer än bara ridskolan i grupp. bor i göteborg...vet att man inte får "annonsera" efter det i forumet...men jag vet inte ens hur jag ska hitta ett bra ställe och skulle vilja ha tips om hur iaf...

Tusen tack för de stödjande svar jag har fått. Det gjorde mig gladare :) Har hanterat hästar dagligen i nio år så...det borde jag rimligtvis klara tycker jag... Men har inte ridit lika mycket då det varit mycket unghästar. Ridit i ca 5 år totalt men bara 3 år av dessa är i samtliga gångarter. Har ju mest ridit i skogen/vägar och först nu på slutet när jag tagit upp ridningen igen, efter långt uppehåll, på ridskola. Visst lär jag mig på ridskolan, igår började jag hoppa! :bump: Men jag skulle vilja fokusera på min balans sits och sträva efter att rida i rätt form och det tycker jag inte att det kanske är den största tyngdpunkten ridskolan har tyvärr...därav letar jag privat träning... Skicka gärna tips i PM
 
Re: Tack för era svar!

av min egen erfarenhet så kan jag konstatera att jag fått lära om stora delar av det jag lärt mig på ridskolan sen jag börja rida privat. På ridskolan kunde jag utföra nånting som liknade en bakdelsvändning utan att förstå vad jag egentligen gjorde tex. Sen hade jag massa småmissar som behövdes rättas till. Små missar som påverkar sitsen my6cke, tex hälarna upp ibland när jag skänklade. När jag nu besöker en ridskola ser man jättemycket fel från läktaren, undrar bara varför inte ridläraren säger till? :confused: Idag satt någon men hälarna uppe i armhålorna (jaja, nästan) och bankade hästen i sidorna med sporrarna, helt omedvetet, det stressade den stackars hästen och gjorde att ryttaren blev frammåtlutad. Varför sa inte rtidläraren till?

Menar med de här att jag tycker mina år på ridskolan (efter att ha lärt mig grunderna) var ganska onödiga.
Tycker du kanske ska se dig om efter en medryttarpålle? Någon att rida privatlektion på en dag i veckan och kanske ut i skogen några dagar? Mycket större frihet och ansvar än ridskoan :bump:
 
Re: Tack för era svar!

många ridskolor strävar efter att lära ut olika moment, skolor och andra rörelser så fort som möjligt. Istället för att lära ryttaren rida med balans och rätt grundsitts + arbete hästen i något sånär form/kontroll.
 
Re: Fördomsfull?

Jag ser helst att det är både och, såklart. Annars hade jag nog inte sålt.

Jag utbildar mig just nu till hästmassör, och har träffat många välvilliga hästägare som tyvärr inte alltid lyckats så väl med deras hästs arbete, och då jag har sett effekterna av detta på hästen har jag insett hur extremt viktigt det är att en häst får arbeta korrekt. Med korrekt menar jag då en form och ett arbete som åtminstone inte sliter på hästen mer än det bygger.
 
Re: Tack för era svar!

Hade jag gjort så på min ridskola hade min ridlärare förmodligen bett mig sitta av, leda ut hästen och komma tillbaka när jag skärpt mig, åtminstone hade hon pratat med mig enskilt, efter att hon bett mig plocka av sporrarna.

Vissa ridskolor verkar ha en sjukt slapp attityd mot sina elever.
 
Re: Tack för era svar!

*lånar knapp*

Finns det inte en massa "fritidshästar" som rids av "familjemedlemmar" i skogen dag ut och dag in UTAN att någonsin ridas i RÄTT FORM?! (kanske någon minut under skogsturen av ren slump??)
De lunkas på i skogen och mår bra... Eller?

Men det klart, om man vill rida dressyr/hoppning eller annan träning/tävling så gäller det att kunna rida bra (rätt form) för att hästen skall hålla bättre (och för att kunna prestera bra givetvis!).
Absolut är det ju JÄTTEBRA att göra det men... jag menar, det finns ju hur många som helst "där ute" som bara lunkar på i skogen utan att knappt veta vad "rida i form" är.

Det beror väl dels på vad man ska använda hästen till ? Om det är VIKTIGT eller inte...

Bara lite av mina tankar. :smirk:
 
Skogsridning

En häst som rids mycket i skogen = ojämnt underlag, får mycket träning för ryggen, även om den sällan rids i form.

En häst som rids på samma vis på plant underlag kommer inte att "hålla" lika länge.
 
Re: Skogsridning

En häst som rids mycket i skogen = ojämnt underlag, får mycket träning för ryggen, även om den sällan rids i form.

En häst som rids på samma vis på plant underlag kommer inte att "hålla" lika länge.

Okej, ÄR det så?! Skönt att veta för alla oss "skogsryttare"! (Men jag rider min även i paddock, ibland för instruktör... ibland lyckas jag rida henne ganska bra= rätt form, också! ;))

Lycka till för trådskaparen! Vad du än vill med din blivande häst... :smirk:
 
Re: Tack för era svar!

..och en del av dessa hästar som "lunkar runt" får problem med sin kropp. Inte alla, men en del (beroende på ryttarens och hästens storlek, musklelbyggnad, och 1000 andra orsaker).

Jag tycker inte att alla måste rida som proffs, men att den som ska köpa en häst ska kunna arbeta den någotsånär korrekt är i min värld ett minimikrav.
 
Re: Tack för era svar!

En sak till, det finns ju en bra lösning om man nu själv inte är någon duktig ryttare, nämligen att skaffa en medryttare som rider hästen bra, då får den arbeta igenom sin kropp ett par gånger i veckan och man själv kan fortsätta lunka. :idea:
 
Sv: Rida hästen i rätt form

rätt och rätt alla hästar unika! hästar ska gå på ett sådant sett att de inte skadas av våran hobby! för att inte de ska skadas behöver de höja ryggen med hjälp av magmusklerna för att få tornutskotten att "gå isär". för att komma dit "måste " hästen SÖKA framåt nedåt! mär man har söket käns det ungefär som när man metar man kan "dra" upp flötet och man kan sänka ner flötet!
 
Sv: Rida hästen i rätt form

nu är det alltid svårt att rida ridskolehästar å få dom riktigt känsliga om flera olika rider dom hela tiden..
det man vill först å främst är att hästen ska vara känslig för hjälperna, det enda du ska behöva göra för att hästen ska sänka huvudet är att krama lite i tygeln...å det får man ju självklart lära dom i olka steg...skritt, trav, galopp... stilla stående.. ryggning... sen är det ju oolika hur olika tränare lär ut, en det du borde börja fundera på är hur allt hänger ihop, varför du ger dom olika hjälperna som du gör, och hur hästen uppfattar det, hur kan man göra det så hästen förstår enklast?
det är först när man börjar göra det som man blir en bra ryttare.. och om något krånglar...om du inte är helt säker på vad du gör...ägna en liten tanke åt vad du egentligen gör, om hästen bara vägrar eller om den inte förstår...
/carro
 
Sv: Rida hästen i rätt form

För att få en del grundläggande parametrar rätt tycker jag att du ska gå in och läsa http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm, Daddes sidor. Efter att ha läst vad hans skriver om korrekt form, vad som skadar hästen, hur hästen arbetar etc har mycket av min ridning omvärderats. Och den omvärderingen, vågar jag påstå, har gjort mig till en betydligt bättre ryttare.

Dadde ger inte en entydig sanning, men många funderingar på vägen. Om inte annat kan du ställa frågor som gör att du får ett hum om just din lärare har kunskap nog att lära dig rida - istället för att lära dig fel som du sedan kommer att få arbeta som en iller med att få bort... (säger en som vet)
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Tycker att det är lite baklänges när ovanare ryttare tjafsar om att de vill träna på formen! Min ridlärare sa alltid i början att "om ryttaren gör rätt går hästen rätt". Med det menade hon att mindre rutinerade ryttare inte ska fokusera på hur hästen går med huvudet utan på sin egen sitts och ridövningarna istället för att försöka få huvudet i rätt position. Risken blir att man bara sitter och tjafsar med hästen istället för att RIDA vilket behövs för att kunna få hästen att arbeta rätt! Och tänk, plötsligt en dag började ridskolehästarna smyga sig in i rätt form för att senare hamna på tygeln! Trots att ja övade på andra saker. ;) Så rid på ridskola/för instruktör och fokusera på själva ridningen så kommer formen komma av sig själv. Nästa mål efter det är att få tag i formen tidigare och behålla den, men innan dess lägg fokuset på din ridnin. Det är där lösningen ligger!

Lycka till och häng inte läpp över utebliven form, den kommer i sinom tid! :D
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Tack så mycket för dina ridtips till mig, men som hästägare känner jag inte att det är aktuellt för mig att sätta mig på ridskola då jag har en tränare jag trivs bra med.

Jag sitter inte och hänger läpp över utebliven form, stundtala är jag faktiskt väldigt nöjd med formen hos min häst.

Vet inte riktigt varför du svarade mig då jag endast lagt ett svar till trådskaparen, men tack i alla fall... :(
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Du får ursäkta mig Lovisaleonora_, när jag bara svarar allmänt på ett forum brukar jag ta "svar på" på senast inlagda inlägg. :o I det här fallet ditt... Sorry, var inte menat till dig personligen (jag brukar skriva namnet om jag riktar mig till någon som i det här inlägget) utan mer menat till eventuella läsare som delar trådskaparens fundering. Antar att fler mindre rutinerade ryttare som fastnat i "formjagandetsträsk" läser inlägget och jag uppfattade att de flesta svaren var lite bakvände. Det var därför jag hade det avslutet! Inget illa menat alltså, var inte menat som riktad kritik till någon utan tips till de som känner att de kört fast och "aldrig får öva på att få häösten på tygeln"! Så återigen en stor ursäkt! jag får vara tydligare nästa gång :o
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Jag behöver också lära mig rida hästar i rätt form :/
Jag red på islandshästar innan och där lärde jag mig att skritta och trava hästarna på tygeln, men jag bytte nyligen över till storhästar och där fungerar inte det jag har lärt mig. Men som sagt var så är tränaren oerhört viktig. Jag har en kompis som ridit regelbundet inför en jätte "duktig" instrutör i ca 9 år och hon har ALDRIG fått lära sig att rida en häst på tygeln, inte ens i pratat om det på teori lektioner! Där jag gick började vi träna på det efter 2 terminer!:o
SE till att hitta rätt tränare :) och ÖVA! Ge det lite tid, en dag så bara kan du och då har du nya problem att ta tag i :) Lycka till!
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Herregud om alla som inte kan rida hästen i en ändamålsenlig form inte fick ha häst skulle många ryttare bli av med sin häst!:grin: Skämt åsido, klart du ska skaffa en häst. MEN
 
Sv: Rida hästen i rätt form

Nu var datorn snabbare än jag! Jo självklart ska du skaffa häst MEN välj en utbildad häst som är hållbar, välj ut en tränare med omsorg och rid för denna minst en gång per vecka. Nöt inte hästen på böjda spår för mycket i felaktig form. Jag skulle vilja säga att för att lära sig ordentligt måste man ha egen häst. Det var iaf vad jag kom fram till och skaffade egen häst efter att ha tagit upp ridningen efter 6 års uppehåll. Dock red jag 1 år på ridskola och hade medryttarhäst i 1,5 år 3-4 dagar i veckan dessförinnan. Jag såg också till ha ha kunnigt folk omkring mig som också hjälpte mig att välja häst (som nu tyvärr är skadad:cry:). Fram tills att han blev skadad red jag för tränare 1 gång per vecka samt tog hjälp av mer kunniga vänner.

Var försiktig och var rädd om både dig själv och hästen!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp