Rida hästen i form.

L

Lovisia

Det pratas mycket om att man ska rida med sitsen, driva med sisten. Men hur sjutsingen gör man det?
Hur gör man för att få hästen att gå i form?
Ingen som kan försöka förklara i detalj.
Hur man gör med HELA kroppen, när var och hur...
Jag får inte nån häst att gå i form, kanske bara en liten bit, men det är klart att det inte går, eftersom jag inte vet hur jag ska göra.

Snälla, kan ingen förklara??

Det är bättre att du tar hjälp av en ridlärare/instruktör som kan hjälpa dig.

M.

Håller med föregående inlägg. Prata med en instruktör.

Är svårt att förklara. Jag gör som jag gör och så går pållan i form, fråga mig inte hur jag gör men det funkar på dom flesta hästar jag rider. :D

Jag håller med de föregående talarna. Varje häst är olika. Det som funkar för att få en häst i form kanske inte alls är bra för en annan häst. En bra instruktör kan däremot se ganska tydligt vad som bör göras på en viss häst för att få den i form. :bump:

Men bara på ett ungefär, jag måste nog komma på det själv Hur, men jag behöver lite hjälp på traven.
Jag har inte råd att rida för någon.

Att hästen går "i form" betyder att den höjer ryggen och sätter in bakbenen under sig och lägger sin huvudsakliga tyngdpunkt på bakdelen. Man kan kalla det en "arbetsställning" som förebygger skador och förslitningar. Dock kräver detta att hästen har starka muskler och det måste tränas upp bit för bit. Du kan inte kräva av en häst att den ska gå i form om den är för svag för att göra det.
Själva begreppet innebär att "hålla ihop" hästen mellan fram och bakdel. Den ska inte länga ut sig och få bakbenen för långt ut och ryggen sänkt. Man måste rida hästen mellan hand och skänkel, alltså driva fram bakdelen samtidigt som man håller emot framdelen. Detta måste hästen lära sig långsamt, så den hinner bygga upp styrkan.
Det här låter jättekonstigt och komplicerat, och det bästa är nog att få hjälp från någon som kan, tills man lärt sig hur det funkar och hur det ska kännas. Finns det ingen vänlig själ i din omgivning som kan hjälpa dig? Det behöver ju inte vara ett proffs, bara någon med erfarenhet. :)

Nåja, vet inte hur jag ska förklara. Jag kan berätta vad min instruktör sa till mig (det kanske inte fungerar på din häst): Jag skulle driva honom framåt med skänklarna samtidigt som jag använde sitsen och lite tygel för en halvhalt. På det sättet skulle jag kunna "driva in" honom i formen. Drivningen ger honom framåtbjudning så att han kan söka sig framåt-neråt på tygeln som ger lätt förhållande. har du hört uttrycket att ha hästen mellan "skänkel och hand"? Det är ungefär det som det går ut på. Blev lite luddigt. Det är så svårt att förklara. Du kanske kan höra med ngn i din omgivning så kanske de kan hjälpa dig? :bump:

Jo, det du skriver vet jag. Det jag inte vet är hur jag ska komma dit.
Det är ingen i mitt stall som är duktig på sånt heller... Tyvärr! :(

Okej, det jag inte förstår är hur jag ska göra med sätetom jag ska driva in henne i form. Jag vet inte alls hur man använder sitsten.. Det är nog där hela problemet ligger, eller? Ska jag sätta mig tyngre i sadeln, driva med skänklarana, och "hålla emot" (inte hålla emot, men liksom ha ett tag, stadiga tyglar som inte är hårda) med tyglarna?
Tack för ditt svar!!!!!!! :bump:

Tja, med min häst är det så att han har så mkt framåtbjudning i grunden (travare) så jag använder sätet som förhållande. E.g sitter lite djupare i sadeln, lutar mig en anings aning bakåt (inte särskilt mycket, bara så att tyngden förändras) samtidigt som jag använder skänklarna till att driva fram honom till stödet i tyglarna. Jag har lätt hand, håller bara såpass att tygeln inte glappar. Han måste tycka att: "Gud vad mysigt att gå här med det här bettet i munnen. Jag tror jag vill höja ryggen lite också, bara för kuls skull, och kanske kröka lite snyggt på nacken så alla ser hur OTROLIGT snygg jag är..." :D Som du kanske märker tror jag att min häst har ett sjukt bra självförtroende :rofl:

Jag förstår ditt problem! Det är knepigt att fatta och jag är själv precis på väg att börja nosa mig fram till hur det funkar. Och jag lyckas faktiskt ibland! Jag är inte tillräckligt duktig för att förklara för dig, men om du inte har råd med instruktör kanske du kan försöka läsa dig lite närmare svaren? Jag tycker att jag har haft hjälp av Bo Tibblins "Ridlära" och Sally Swifts "Ett med hästen". Båda brukar gå att låna på biblioteket. Sally Swift skriver mycket om hur ryttaren skall använda sin kropp, och det verkar som att det är vad du undrar över.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa mer, men hoppas att du har nytta av böckerna (om du inte redan har läst dem förstås).

Hälsningar/ Hellas

läste tibblins ridlära men gillade den inte, håller däremot på att läsa müselers ridlära och den är enligt mig bättre. Finns på sthlms stadsbibliotek när jag lämnat tillbaka den.

Efter att ha tänkt efter lite mer kan jag berätta hur jag - på min ganska låga nivå - gör för att få hästen i form. Jag vill understryka att jag nu pratar om en grundläggande arbetsform och inte om samling. Så duktig är jag inte på långa vägar.

Jag koncentrerar mig först och främst på att jag själv är rak över hästen, dvs. att jag sitter jämnt på båda sittbenen och att jag inte viker mig i någon sida. Jag försöker också känna efter att jag följer med i hästens rörelser, så att jag inte hela tiden hamnar före eller efter den. Dessa saker kontrollerar jag med mig själv hela tiden när jag rider, minst ett par gånger varje varv. Om man sitter i lodrät sits och följer med i hästens rörelser har sätet en inbyggd drivande verkan. Om jag vill förstärka drivningen tänker jag ungefär som om jag skall skjuta fart på en gunga. Det vill säga att jag liksom sätter mig djupare i sadeln och skjuter på med ryggen i hästens rörelse. Om jag vill förhålla med sätet tänker jag som om jag skulle stoppa gungan och "sitter emot" hästens rörelser. Jag försöker (obs försöker) rida så att all drivning och all förhållning börjar i sätet och att jag lägger till skänkel/hand först om hästen inte svarar (svårt!). Det gäller dock att vara snabb när hästen inte svarar, så att den inte kommer undan med att strunta i signalerna.

För att få hästen i form har jag störst hjälp av hörnpasseringarna. Jag brukar förbereda dem genom att förhålla med sätet (och oftast även handen). Jag tänker på att aldrig bli kvar i förhållningen utan att vara rörlig i handen. Om hästen sätter sig emot handen brukar jag driva framåt och samtidigt röra på bettet genom att bredda händerna och med ringfingrarna försiktigt lirka tygeln. Obs att lirkandet skall vara utåt och aldrig bakåt, eftersom handen då blir bestraffande. Bettet skall bara röra sig sideledes i hästens mun och inte bakåt. Strax före hörnet ställer jag hästen genom ett ledande tygeltag. Jag försöker att inte hänga fast i detta utan "lirkar" även då mjukt med den ledande handen. När jag kommer in i hörnan försöker jag böja hästen genom att rytmiskt trycka med innerskänkeln. Ytterskänkeln har jag lätt tillbakadragen. Den använder jag om hästen behöver drivas framåt eller bakdelen hamnar utanför spåret. Ungefär i mitten av hörnet lättar jag i innerhanden. På väg ut ur hörnan försöker jag få hästen rak genom att driva med sätet och båda skänklarna och känna att jag har jämnt stöd på båda tyglar. Genom hörnan är det viktigt att inte släppa stödet på yttertygeln.

När jag rider på detta sätt brukar hästen söka sig neråt med nosen och börja arbeta med med ryggen. Att det sedan inte är så lätt som det låter när man beskriver det är en annan sak...

Den har jag letat efter! Får försöka låna den nästa gång jag kommer till Sthlm. Jag vet att Tibblins bok (och uppfattning om ridning) har blivit väldigt kritiserad av bland andra Dag Nätterqvist. På min låga nivå tyckte jag ändå att den var rätt konkret och lättbegriplig.

Som jag snappat upp det och använder som "regel" är att man hela tiden driver och förhåller i proportion till varandra alltså driver hästen framåt med främs säte (och skänkel) samt fångar upp (förhåller) med säte (och hand) med små förhållningar så att hästen både tänker framåt och stopp på en gång, nu kommer det fina i kråksången hästen ska då (förhoppnings vis börja tänka uppåt med rygg och framdel och nedåt med baken och innåt med bakbenen. Och att rida med sätet är inte lätt men om du går till närmsta gunga och sätter dig och känner hur du gör för att få fart på gungan, så kan man säga att man driver med sätet, sen när du vill stanna gungan så gör du för att bromsa med sätet, detta är grova jämförelser du måste vara mycket mer mjuk och försiktig när du driver hästen än gungan men tekniken är i princip densamma...
LYCKA TILL ialla fall och även om inte mina eller de andras förklaringar hjälper dig tat lungt till sist bara känner du det det kommer som ett oväntat brev på posten!!!

Det här låter skitdumt det vet jag.
Men jag läste faktist "dansa med hästar" där det står om sitsen. Sen tog jag mig en funderare och läste igen osv. Nästa dag när jag skulle rida ponnyn så provade jag så gott som allt jag läst och vad förvånad jag blev, ALLT funkade ju!
Brydde mig dock inte i var hästen hade huvudet utan just att han skulle lyssna på sitsen, jag hade förväntat mig att han inte skulle byr sig alls.

När jag red för en instruktör en gång så skulle jag sitta och hålla emot i tygeln tills hästen lättade och sen skulle jag också lätta när hästen lättade. Det funkade men hästen blev bara stel i bakbenen eftersom att jag blev så stel i sitsen.
Så jag red så kankse i 1 år tills jag lästa "dansa med hästar" men min sits är fortfarande stel ibland (jag spänner mig utan att jag vet varför), men nu tränar jag på att få en avslappnad sits.

Men jag måste faktist säga att det var jätte kul att bara rida med sitsen och när ponnyn lyssnade så bra! :D
Ponnyn lyssnade p¨å minsta lilla jag gjorde med sitsen och var mycket mer sammarbetsvillig. Det hade jag ingen aning om faktist!

haha, och mamma som skulle ta hem den boken till mig ikväll. Då är det väl bara att läsa och lära. :D :bump:

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 575
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar