Rida hästen för "lätta hjälper"

N

Nuchi

Vad har ni för några tips för att hästen ska lyssna på minsta lilla hjälp. Hur brukar ni träna på detta. Vissa hästar har ju det mer naturligt medans de sk "tröga" hästarna kan vara svårare att få dit.
Så vad är era tips för att få hästen att gå för så små hjälper som möjligt?

Sv: Rida hästen för "lätta hjälper"

Bara genom att själv från början enbart rida mjukt med fina och små tag gör skillnad.
Sedan gör det nog mycket också hur hästen i fråga är

Jag jobbar som bara den att ha min häst Jätte känslig för känkeln! det är ingen konst att hålla hästen "normal känslig".. men att hålla den jätte känslig, usch, de är kämpit! Man måste vara jätte nogran med att ha en en gräns, man får inte gå över en viss "skänkel gräns".. Tex, om man skänklar min pålle för mycket så kan hon bli okänslig i flera dar!

Jag vet inte om jag är rätt person... :p Men något som jag själv brukar försöka tänka på är att inte ge hjälper i onödan, utan om jag tex ska rida i en öppna så vrider jag om mitt bäcken, lägger bak skänkeln en aning... och om hästen inte svarar så lägger jag till skänkel hjälper och till sist hjälper jag till och visar vägen med tygeln om hästen fortfarande inte lyssnat på mig. Sedan "avaktiverar" jag först handen, sedan skänkeln = bara håller den "passiv men på plats". Skulle hästen nu "falla tillbaka" så upprepar jag. Jag vill att hästen ska gå i öppnan tills jag säger att det är bra, då för jag aktivt tillbaka den till det raka spåret eller in i den nya övningen. Mitt mål är där att hästen skall förstå att "om jag går här så lämnar hon mig ifred" :angel: Men det svåra är att inte vara där och "tjuva", att ge små vad man själv tror är "omärkliga" hjälper... hästen känner ju om du bara lägger handen mjukt mot sidan på den, så varför skulle den inte känna närvaron av ditt ben utan att du behöver skänkla med det?