Rida hästen för "lätta hjälper"

N

Nuchi

Vad har ni för några tips för att hästen ska lyssna på minsta lilla hjälp. Hur brukar ni träna på detta. Vissa hästar har ju det mer naturligt medans de sk "tröga" hästarna kan vara svårare att få dit.
Så vad är era tips för att få hästen att gå för så små hjälper som möjligt?

Sv: Rida hästen för "lätta hjälper"

Bara genom att själv från början enbart rida mjukt med fina och små tag gör skillnad.
Sedan gör det nog mycket också hur hästen i fråga är

Jag jobbar som bara den att ha min häst Jätte känslig för känkeln! det är ingen konst att hålla hästen "normal känslig".. men att hålla den jätte känslig, usch, de är kämpit! Man måste vara jätte nogran med att ha en en gräns, man får inte gå över en viss "skänkel gräns".. Tex, om man skänklar min pålle för mycket så kan hon bli okänslig i flera dar!

Jag vet inte om jag är rätt person... :p Men något som jag själv brukar försöka tänka på är att inte ge hjälper i onödan, utan om jag tex ska rida i en öppna så vrider jag om mitt bäcken, lägger bak skänkeln en aning... och om hästen inte svarar så lägger jag till skänkel hjälper och till sist hjälper jag till och visar vägen med tygeln om hästen fortfarande inte lyssnat på mig. Sedan "avaktiverar" jag först handen, sedan skänkeln = bara håller den "passiv men på plats". Skulle hästen nu "falla tillbaka" så upprepar jag. Jag vill att hästen ska gå i öppnan tills jag säger att det är bra, då för jag aktivt tillbaka den till det raka spåret eller in i den nya övningen. Mitt mål är där att hästen skall förstå att "om jag går här så lämnar hon mig ifred" :angel: Men det svåra är att inte vara där och "tjuva", att ge små vad man själv tror är "omärkliga" hjälper... hästen känner ju om du bara lägger handen mjukt mot sidan på den, så varför skulle den inte känna närvaron av ditt ben utan att du behöver skänkla med det?

Min häst e jättetrög och kan gå o "sova" för hjälperna... Jag brukar träna övergångar mellan gångarterna och hela tiden rida för superlätta hjälper. Då blir han mer alert, man ska rida typ ngr skrittsteg och sen jättelitet tryck med skänkeln och då ska de vara trav och sen trava ngr steg efter det ta mjukt i tyglarna och krama då ska det vara skritt.. Efter att ha tränat så ett tag blir han jättefin och får dessutom med sig bakbenen på ett bra sätt. :p

Inled träningspassen med att få hästen "på". Det är ju inget man gör en enda gång och sen är det befäst. Tyvärr. :smirk:

Så här kan jag göra: i framskrittningsfasen lägger jag in lite halter och ser till att hästen reagerar snabbt på mina framåtdrivande hjälper. Och det är ju inga "skänkelslag" jag vill han ska reagera för. Han ska i stort sett reagera för mina sittben och min intention. Om jag kramar till med överskänkel eller använder hela benet är olika från dag till dag. Blir det ingen reaktion använder jag spöet.

När jag sen är klar med min framskrittning kan jag göra samma övning i mer "samlad" skritt, då lägger jag bak vikten i halten och får en "bra" (i den bästa av världar...) övergång.

På så sätt får man en häst som är på hjälperna och som fattar galopp bara genom en väldigt väldigt lätt hjälp. :love:

(Och nej, det funkar inte alltid. Men är det inte någon känd hästmänniska som sagt att "det kan ta lång tid för att få en skänkeldöd häst att lyssna på hjälperna. Ända upp till 30 sekunder". (Var det Alois Podhajsky?)

Så vad är era tips för att få hästen att gå för så små hjälper som möjligt?

Klart mycket lättare att svara på än att verkligen åstadkomma ... ;) :o

Jag tycker det finns flera faktorer som är viktiga. T ex
- "signalkontroll". Att hästen verkligen svarar på förhållningar och drivningar. Det är liksom grunden.
- ryttaren. Ger vi rätt inverkningar eller sitter vi och påverkar hästen i varje steg och därmed faktiskt mera stör?
- närvaro. Är hästen fokuserad, och är du fokuserad eller funderar du på vad hästen skall göra efter ridningen? Är vi inte mentalt med så ligger vi nog efter i hjälpgivningen också.
- förberedelse. En väl förberedd övning blir oftast bättre i genomförandet. Kan också omskrivas till hela träningspasset.
- förväntningar. Rider vi så bra som vi kan I DAG eller eftersträvar vi nåt som är omöjligt pga oss eller hästen?

Jag försöker att hålla mest koll på min del i det hela, för jag upplever just nu att det är jag som hindrar min häst från att gå så bra som han kan. Min balans, mina inverkningar och vad och hur jag ska genomföra saker.

Intressant att läsa allas svar måste jag säga.:bow: Ser fram emot att rida dressyr nu.
Gärna mer tips och fundreingar:D

Min valack är lat ;)

Jag har provat alla möjliga metoder och det enda som faktiskt hjälper (på honom) är att vara mycket konsekvent och noggrann att alltid korrigera oönskat beteende. Jag frågar EN gång med mkt lätta skänkelhjälper, ignorerar han mig så lägger jag till spö direkt.
Bankar aldrig med skänkeln - det hjälper inte ett jota.
Inte heller använder jag sporrar - han blir sur och tvär då.

Han testar nästan alltid i början av ridpasset hur mycket han kan komma undan med, är man konsekvent och "hård" då så är det inga problem sedan. När maken rider så drar pålle nästan alltid benen efter sig :p :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Lejd
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar