rida häst med shivering, vad tänka på?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Har sett att det finns andra här på forumet som har hästar med shivering. Har ju tyvärr konstaterat att min lille häst har det. Just nu är han dock på inridning, så jag försöker insupa den kunskap jag kan om denna åkomma....

Så jag tänkte att jag skulle kolla vad jag bör tänka på med shiveringhästar, märks det under ridning, något jag bör undvika, all information ni kan komma på tar jag tacksamt emot:D.

Jag har förstått att jag bör hålla honom varm, typiskt nog är han en bra storlek mindre än min gamla, så jag måste köpa lite nya täcken, annars kommer han drunkna i tyg...

Men mera??

Sv: rida häst med shivering, vad tänka på?

Min pålle har shivering, men jag märker ingenting alls på honom vid regelbunden ridning. Däremot, om han har stått längre tid (som nu t.ex 3v sommarvila) så märker jag att han har något svårare att "få med sig" baken. Brukar dock försvinna efter ett par-tre dagars ridning.

De råd jag fick när jag frågade mig runt (innan jag bestämde mig för att köpa denna häst) var att se till att hålla hästen varm över kors/länd, och att ju mer regelbundet de rör på sig/arbetas, desto bättre brukar de fungera (vilket jag alltså märkt stämmer iaf på min). Min ogillar även allt vad skydd/lindor heter på bakbenen, vet dock inte ifall det beror på hans shivering eller om det bara är så ändå.

Kan ju vara bra också att informera hovis om att hästen har shivering, eftersom hästen ofta har svårt att hålla upp bakbenen längre stunder och i vissa vinklar.

Vad shivering beror på är väl inte helt fastställt vad jag förstått. Vissa tror att det rör sig om någon nerv i kläm, vissa att det beror på en kronisk muskelinflammation i korset (vilket jag har svårt att tro på, har svårt att få ihop det med att det blir bättre av att hästen rör på sig), och vissa tror att det bara är någon form av ticks....

Jag har också 2 pållar med just shivering och vi har samma förhållningsregler.... Skritta igång dom är VIKTIGT och försöka hålla igång dom hela tiden... Vid vila märks det ganska mkt under igångsättning men sen när dom kommit igång blir det mindre kännbart...Vi har inga problem med dessa hästar, hovis är väl informerad och skicklig på att vara lyhörd och ge fin vila och lyssna till deras signaler....:D

Tack snälla Cizma och Boccia för era svar. Min häst är ju bara bebis ännu och under inridning, men det är ju skönt att höra att ridbarheten inte blir sämre:D.

Här köper man en fin oinriden unghäst, som visar sig ha sadeltvång (säljaren hade dock nämnt att han reagerat kraftigt när hon lagt på sadeln första gången) och shivering... Men han är så go att ha att göra med så han förtjänar alla chanser han kan få.

Jag har som tur är en superhovis, honom håller jag hårt i och hitills har vi inte märkt något problem med att hålla/lyfta bakbenen förutom att han drar åt sig benet kraftigt för sen slappna av och då kan man hålla i benet. Men än så länge är han barfota bak.

Annie och Brun_, shivering är, precis som ordet säger, skakningar och då främst i bakdelen. Ofta förvärras skakningarna när hästen är spänd eller nervös

Jag skulle vilja jämnföra det med "sendrag"... Dvs, att just bakbenen drar upp sig något okontrollerat och släpper efter en stund senare... ingen smärta men kan se lite lustigt ut när dom rör sig eftersom dom får en något karakteristisk "höga ben"lyft....

Hovslagaren måste kunna vänta ut pållen, för börjar man dra i bakbenet innan "krampen" släppt tappar dom lätt balansen och då ryker dom till sig benen igen... man får helt enkelt bara hålla tills man känner att det börjar släppa efter...

Alltså, är det en dokumenterad sjukdom? Aldrig hört talas om de faktiskt.. (inte för att jag hört talas om alla sjukdomar, men..)
Vad är anledningen till att det uppkommer?
Något hästen är tvungen att leva med resten av livet eller är det som patella som kan "försvinna" med tiden, och/eller bara uppkommer när hästen stått en längre tid (vila)?

Ursäkta trådkap, men intressant att veta.. Som sagt aldrig hört talas om de förut! :p

från hastklinikerna.se

Shivering
Shivering är en neuromuskulär störning med okänd orsak. Det kännetecknas av ofrivilliga darrningar och kramper i bakbensmuskulaturen. Hästen lyfter ena bakbenet onormalt högt samtidigt som benet darrar för att sedan slappna av. Problemet syns oftast på bakbenen men kan vara värre på ena bakbenet och i sällsynta fall även synas på frambenen.

Symtomen blir oftast värre i stressituationer och kan vara ett problem vid skoning och broddning. Det är i princip aldrig ett problem i ridning förutom att hästar med shivering ofta har svårt att backa eftersom de då kan börja skaka. Symtomen blir sällan värre med tiden på varmblodshästar. På kallblod finns vissa muskelsjukdomar som ger liknande symtom och som kan förvärras.

Shivering är ett problem som man oftast kan lära sig att hantera genom att bibehålla sitt och hästens lugn, aldrig bestraffa den för skakandet och genom att hitta alternativa lösningar vid skoning och broddning.

Jag ägde en häst med shivering i nästan 10 år, och red honom många år innan jag köpte honom. De största problemen var att sko honom bak, och det krävdes en hovis med tålamod. Sista året så sederade vi vid skoning och då gick det bra. Sen hade han svårt för att rygga både i stallet och vid ridning. Vid ridning lärde han sig efter många år, men den de gällde att få en bra halt och att han var avspänd. I stallet var de alltid svårt. Vid transporterign lastade jag näsan alltid ut frmå, så att han skulle slippa gå bakåt. Regelbunden ridning och inga långa viloperioder var viktigt liksom att alltid ha honom varm. rots shiveringen så tävlade hästen upp till MSV dressyr och lättare hoppning.

Vad shivering beror på är väl inte helt fastställt vad jag förstått. Vissa tror att det rör sig om någon nerv i kläm, vissa att det beror på en kronisk muskelinflammation i korset (vilket jag har svårt att tro på, har svårt att få ihop det med att det blir bättre av att hästen rör på sig), och vissa tror att det bara är någon form av ticks....

Vår lilla 3-åring har också någon form av shivering, troligen från en rejäl vurpa i hagen som 1 ½-åring vilket gjorde att två kotor knuffades snett och nerverna kom i kläm. Har haft ute ET som satte akupunktur och sen knixade tillbaka dem i rätt läge och tadaaa! Problemet var som bortblåst! Inga skakningar och en avslappnad häst! Och skruttan själv tyckte det var jätteskönt så klart... :) Tyvärr höll det bara ett par veckor sedan började det komma gradvis igen, så det får bli ny behandling innan igångsättning och sedan hålla tummarna för att kotorna ligger kvar rätt i längre perioder allt eftersom hon musklar sig mer.!

från hastklinikerna.se

Shivering
Shivering är en neuromuskulär störning med okänd orsak. Det kännetecknas av ofrivilliga darrningar och kramper i bakbensmuskulaturen. Hästen lyfter ena bakbenet onormalt högt samtidigt som benet darrar för att sedan slappna av. Problemet syns oftast på bakbenen men kan vara värre på ena bakbenet och i sällsynta fall även synas på frambenen.

Symtomen blir oftast värre i stressituationer och kan vara ett problem vid skoning och broddning. Det är i princip aldrig ett problem i ridning förutom att hästar med shivering ofta har svårt att backa eftersom de då kan börja skaka. Symtomen blir sällan värre med tiden på varmblodshästar. På kallblod finns vissa muskelsjukdomar som ger liknande symtom och som kan förvärras.

Shivering är ett problem som man oftast kan lära sig att hantera genom att bibehålla sitt och hästens lugn, aldrig bestraffa den för skakandet och genom att hitta alternativa lösningar vid skoning och broddning.

Tackar! :bow: :bow:

Shivering är en relativt "ny" diagnos, förr i världen kopplade man ihop problemen med patella-hakning (knäledsupphakning), vilket man nu alltså inte gör, utan det är skilda problem. Däremot så är min erfarenhet att problemet minskas genom samma typ av arbete och hänsyn, som om det vore patella.. Precis som ovanstående säger, ta hänsyn vid hantering, håll hästen varm, värm upp noga och jobba mycket med hästens bakbensaktivitet (fast det ska man ju på alla....), cavaletti, klättring tex. De hästar jag stött på med shiveringdiagnos har inte haft några problem med användbarheten, vare sig som dressyr eller hopphästar, men däremot minskar det värdet något vid en ev. försäljning.

Vi har en ridskolehäst med shivering och det märks inte av i ridningen, men som andra har skrivit så märks det om hon inte går regelbundet/stått inne i boxen ett tag. Därför skos hon aldrig på morgonen tex, utan får alltid gå ute i hagen först. Vid hovkratsning osv. funkar det bäst om man försöker hålla hoven nära marken så slappnar hon av lättare. Vid skoning att ta god tid på sig, och på henne funkar det bra om hon får stå nära väggen i stallgången, så att hon kan luta rumpan mot väggen när hon har bakbenet uppe.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 933
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Julixzi
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 905
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar