Rida gravid

Sv: Rida gravid

Nä det är nog olika för alla!! ;)
Men ibland tycker jag att jag hör/läser om nyblivna mammor som stressar som en galningar (som det låter) för att komma upp i sadeln så fort som möjligt, och det "låter" inte som att det är värt stressen och irritationen när allt kommer omkring.
Det är nog som med själva ridningen: man ska göra det som känns bäst för en själv.

Nu kan jag ju bara svara för mig själv men ridningen är ju min må bra-medicin varför jag kommer att försöka ta mig upp i sadeln så fort jag är fräsch i kroppen men utan några ambitioner att tävla utan bara för att må bra. Till karln min får jag göra jämförelsen att ridningen är mitt datorspel (han behöver spela datorspel för att må bra). Han har i alla fall nu lovat att han följer med någon gång eller så med barnet för att jag ska få rida en sväng efter förlossningen när jag känner att jag har piggnat till. Däremot vill jag inte säga att jag kommer att "sätta igång" någon häst för det utan det blir bara att få se något annat för en liten stund för att jag saknar ridningen så himla mycket och har lite dåligt samvete mot min gammelhäst att medryttaren som skulle ha hållit igång henne inte har synts till eller hörts av på månader.

Det beror ju också på hur förlossningen går, med ett färskt kejsarsnitt eller en massa stygn i underlivet blir man kanske inte så sugen att sätta sig på en häst, ridning är ju inget roligt om det gör ont.

jag hade en problemfri graviditet förutom illamående vid fet mat. jag red som vanligt hela graviditeten igenom.red trickriding, terrängritter, galopphästar på bana, hopptävlade i 9:e månaden. jag fick höra att när bebisen vänt sig med huvudet neråt och kilat fast sig så får den hjärnskakning om man travar och galopperar. jag avfärdade det dock som rent nonsens.

Nu kan jag ju bara svara för mig själv men ridningen är ju min må bra-medicin varför jag kommer att försöka ta mig upp i sadeln så fort jag är fräsch i kroppen men utan några ambitioner att tävla utan bara för att må bra..

Så var det för mig också. Att hästarna/ridningen var mitt elixir...
Hoppas du repar dig fort och har en pigg och nöjd bebis så du kan rida snart igen! :)

Red fram till 2 veckor före BF. Fick högt blodtryck och blev ordinerad vila så var tvungen att sluta då.
Hade turen att kunna träna och vara aktiv då jag inte fick ont i fogar eller rygg, gick knappt upp något och hade en liten mage så rida var aldrig något problem.
Väntade i 6 veckor med att rida,och det kändes väl inte 100 de första ridturerna, efter ca. 12 veckor tycke jag bäckenet började kännas mer stabilt. De första veckorna så åkte jag dessutom häst, tycker inte att jag kan kalla det för ridning :P

Efter ca. 12 veckor smög jag igång med träningen igen, rider dressyr och hoppning på lätt nivå.

Måste säga att för mig var det väldigt lätt o kombinera häst och baby det första året, nu däremot när "bebis" är 18 månader och börjat på dagis, både jag och pappan jobbar heltid så känns det inte alls lätt med häst, så jag är glad att jag behöll hästen under ledigheten då tid fanns för den, nu finns inte tiden.

KL

Jag red till v 34 (tror jag det var), då slutade jag med en avramling. Mest vältning egentligen. Jag och hästen blev lika förvånade och jag konstaterade att min tyngdpunkt var för hög - balansen för dålig - så jag slutade.

Jag tycker att det fokuseras så mycket på just ridningen som en risk. Mycket olyckor händer vid hantering och jag tror att en spark kan göra nog så mycket skada. Jag var själv inte pigg på att vara i hagen med mycket hästar runt mig när jag var stor och osmidig.

Min häst slog huvudet i min mage flera gånger. Hon var inte van att jag var så långt fram :p

Jag red till dagen innan förlossningen med nummer ett och nu är jag i sjätte månaden och hoppas på att det går att rida lika länge den här gången. Det blir dock mest skritt och trav i fältsits samt korta galopper uppför backar eftersom det skumpar lite väl mycket för mina ljumskar annars. Förra gången började jag rida igen några veckor efter förlossningen, som ska tilläggas var mycket enkel såtillvida att det blev noll stygn eller annat trassel.

Jag blir uttråkad om jag inte får rida och jag skrittar hellre ut en tur än inget alls. Däremot är min häst av typen som behöver mycket stimulans så räddningen är medryttare två dagar per vecka samt att min tränare i stället för att träna oss rider min häst två pass per vecka. Jag har under båda graviditeterna fått ont när jag går men rida går bra.

Min mvc-sköterska uppmuntrar ridningen. Lite roligt är att min häst, som kan vara ganska skuttig och larvig av sig, verkar fatta mattes läge och är snäll som ett lamm när jag är gravid.

Jag testade att rida 1 gång efter att jag fick reda på att jag var gravid men det kändes inte alls säkert så jag slutade direkt, men jag fortsatte att köra ngr hästar tills jag var i ca mån 5-6.

Det tog mig ett bra tag innan jag red igen efter förlossningen. Jag försökte ngr ggr men jag blev rädd för att rida på min egna häst. Hur konstigt det än kändes. Nu efter 1,5 år så rider jag han dagligen igen. Det var nog känslorna som jag hade då jag var gravid som satt kvar ett bra tag efter att jag hade fött min son. Jag går dagligen med dåligt samvete över att jag har min häst, ett flertal i stallet säger till mig att jag inte kan ha häst eftersom jag är mamma. Men han har ju en bra pappa som han är tillsammans med då jag är i stallet. Och jag är oftast där sent på kvällarna då min son ska gå å lägga sig.

Det beror ju också på hur förlossningen går, med ett färskt kejsarsnitt eller en massa stygn i underlivet blir man kanske inte så sugen att sätta sig på en häst, ridning är ju inget roligt om det gör ont.

Jo det kan ju ramla åt vilket håll som helst. Mitt kejsarsnitt tex gjorde bara att jag släpade en pall till stallet för att klättra upp. Det märktes inte alls när jag red.

Citat Badger förra sidan ;)

Tre veckor efter födseln (kejsarsnitt) skrittade jag ut på pappas häst, som kommit igång efter vintervila, första gången. Det gick bra, sedan red jag någon/ett par gånger i veckan (och slutade hålla mig till skritt, men jag satt inte och dressyrred i galoppen direkt med världens magstöd, det blev lätt sits och rida lätt.).

Sedan kan man ju såklart kalla första ridturen för åka häst. Följande ridturer ska man definitivt inte kalla dressyrpass på volten utan kanske snarare galopp på fältet.

kl

Med första babyn red jag till v. 20, jag troor att jag fysiskt skulle ha kunnat rida längre, men jag var ung och vimsig och ville inte riskera något. Tror faktiskt jag tyckte det var skönt att slippa ridandet ett tag.. faktiskt :angel:
Gjorde min första ritt en vecka efter förlossningen och min första hopptävling efter tre veckor. Normal förlossning med nått stygn.

Baby nr 2, red till v 20, sen kände jag mig stor, i obalans och inte särskillt nice där på hästryggen. Stor :devil: på nästan 5 kg, akut kejsarsnitt med ett helvetes sår som tog evigheter att läka, så jo, två månader efter gossen var född satt jag upp på hästryggen. Men ett knoxande och knixande att komma upp och ner i sadeln utan att snittet tog i.

Nu är jag i vecka 20 igen, och kan inte rida, jag får sammandragningar och det gör ont. Jag trodde jag kunde rida längre då min nuvarande häst har inga gångarter whatsoever och är som bomull att rida. Men de två sista turerna fick jag rida i lättsits för att öht komma hem. Så nu får jah vänta till sommaren!

Med första barnet red jag hela graviditeten. Mot slutet endast på ridbanan/ridhus ovh mest skrittjobb då det var obekvämt med andra gångarter. Slutade några v före bf, började när dottern var några veckor, satt dock upp efter 1 vecka. Med tvåan red jag till v 25. Då åkte jag av och la ner ridningen tills sonen var förr och jsg fick tid igen, ca 8 månader var han då. Red nån enstaka gång innan. Hade normala förlossningar och kunde rent fysiskt rida sbabbt efter. Men hade annat i tankarna. :)

Har hästen på lösdrift med fullservice nu. Annars hade jag inte haft tid. Tar 4 min dit med bilen, rider 2ggr i veckan. Mina barn är 3 och 1 år. Man får sänka sina krav en tid. Men förr eller senare får man tid igen.

Hurvida man vill ta risken eller ej är upp till var och en. Det viktigaste är att man som blivande mamma inte glömmer att respektera vad blivande pappan känner. Om min man sagt att jag inte fick rida under grav hade jag respekterat det. Det är trots allt hans barn också.

Senast ändrad:

Jag är en av dom som får svår abstinens och klättrar på väggarna om jag inte får rida och vara i stallet :D
Sambon gillar inte hästar alls men insåg det omöjliga i att få mig därifrån.
Jag har haft medeljobbiga graviditeter med mycket illamående och foglossningar. Konstigt nog har jag mått bättre i fogarna av att rida men sämre av att mocka, köra bil och jobba (trädgårdsarbetare)
Har båda graviditeterna ridit hela tiden och tävlat fram till v21 resp v27.
Min häst som är rätt tuff har förstått att han måste uppföra sig och har bockat snällt på rakt spår där jag inte haft minsta problem att sitta kvar :love:
Efter första förlossningen som gav ett antal stygn så red jag efter två veckor. Tjejen som skulle rida min häst hade skadat sig och vila var inget alternativ. Första veckan var det mycket lätt sits men i alla gångarter ;)
Andra graviditeten var jag övertygad om att gå över tiden (igen) så jag red ut en bra runda på fm, tog in hästarna vid femtiden i full storm med lätta värkar och sonen föddes strax efter tio på kvällen :angel:
En vecka efter åkte jag ut till stallet för att klappa på pållen men det slutade med att jag sadlade på och red ut och galopperade honom eftersom han skrämt medryttaren så att hon inte vågade rasta honom ordentligt.
Hade tänkt starta första klassen efter tre veckor men hästen fick en lättare hälta så det fick vi skjuta på.

Nu är pojkarna 6 och 2, är ofta med i stallet men det var mycket lättare när man bara hade en. Dessutom är pojk nr2 en riktig buse som sällan kan vara stilla.
Med rätt rutiner och upplägg så går det bra. Hästen rids som minst fyra dagar i veckan och tävlas så ofta jag har råd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 150
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: MML
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 523
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 034
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar