Rida gravid

rostad

Trådstartare
Hur var det för er? Red ni under graviditeten? Hur länge (antal månader)?
Har suttit och diskuterat det med andra, de ansåg att det är oansvarligt att rida när man är gravid, då det är farligt för både mamman och barnet. Hur gjorde ni sedan när barnet var född? Hur fixade ni hästarna och ridningen?

Sv: Rida gravid

Det är inte farligt för mamman och barnet att rida, såvida du inte ramlar av och hästen sparkar dig i magen, bebisen ligger väl skyddad, och mamman får lov att bli allvarligt skadad innan bebisen gör illa sig.

Däremot kan det vara så att det gör såpass ont att rida pga sammandragningar och foglossning t ex att man får sluta rida, och självklart får man sämre balans på slutet. Det är väldigt olika hur länge det funkar, det märker man. Jag red till femte månaden ungefär med båda barnen, sen gjorde det för ont och blev för obalanserat. Och sen blev åtminstone jag rätt feg på hästryggen i slutet, dels för att balansen var sämre och jag inte var säker på att kunna sitta kvar, dels för att jag var så tung och osmidig iom foglossning och annat att jag visste att det skulle göra rejält ont ifall jag åkte av.

Senast ändrad:

Jag var tvungen att sluta rida efter 4-5 månader graviditet nr 1, pga foglossning. (jag hade egna hästar då och red regelbundet).
6 månader efter förlossningen provade jag att rida, höll i 15 min. sen kraschade bäckenet. sen har jag inte tagit mig tillbaka till sadeln, men jag blev gravid igen när dottern var ett år. :p

Men jag har extremt svåra problem, ska tilläggas.

Generellt tycker jag att man ska göra det som känns bra för en själv. Det är mycket som är farligt här på jorden...

Senast ändrad av en moderator:

Första graviditeten red jag till vecka 32, då red jag min egen häst som jag då hade haft i 14 år. Hade gärna fortsatt nån månad till, men tyvärr började jag sitta snett pga foglossning och detta påverkade hästen innan jag kände av det själv.
Hästens obotliga sjukdom blev tyvärr sämre och hon gick bort när barnet var sex månader. Jag hann rida henne ett tiotal gånger där emellan.

Nu har jag en medryttarhäst men fick tyvärr sluta rida redan före vecka 20, då jag fått mycketoer problem med foglossning den här gången. Sista passet jag red så fick sambon rulla mig ur sängen morgonen därpå... Hade nog inte fortsatt lika länge med den här damen, min häst var rätt härdad och kunde tåla att jag klättrade upp och ner i sadeln. Sista tiden fick jag slänga benet över huvudet på henne vid avsittning tex, då skulle nuvarande häst dö av skräck...

Vill bara lägga till en grej: det här med första riden efter förlossningen. Många verkar ha så extremt bråttom att komma igång med ridning och hästar och det blir stress och press och irritation för alla.

De första två-tre månaderna är - tycker jag- en väldigt speciell tid. Det går dessutom overkligt fort och utgör inte ens en procent av ens liv när allt kommer omkring. Fler kanske skulle få en lugnare första tid om man vågade släppa taget om hästarna/ridningen de första månaderna och landa som "familj". istället för att till varje pris förvänta sig att till varje pris komma igång snabbt som attan...

Jag red hela graviditeten. För det mesta två hästar om dagen. Det var för min del jobbigare att mocka, särskilt hagarna, än att rida.

Tror att jag sen var tillbaka i sadeln när dottern var en månad gammal. Den månaden hölls hästarna igång med tömkörning, löshoppning, lösgalopp och hjälp från min medryttare. Det funkade bra.

Här är ett foto taget 2 maj 2011 och dottern är född 15 maj. Bortse från den fula outfiten :p
225339_10150279684141102_6847604_n.jpg

Jag red till och med vecka 30 och då min gamla trotjänare dock vågade jag inte rida unghästen efter vecka 20 då magen började växa mer och innan dess red jag honom korta stunder och bara på ridbanan som är inhängnad. Känns det bra, rid, blir du minsta osäker, rid inte! Så tänkte jag :)

De första två månaderna efter förlossningen fick jag inte rida utan skulle läka ihop riktigt och sen på efterkontroll hos barnmorska som godkände att jag kunde börja rida. Så här i efterhand var det skönt att inte ens behöva tänka på att börja sätta igång hästen igen utan bara ägna sig åt dottern och landa i rollen som mamma.

Jag red ca 3 månader sen kändes det inte bra längre.
Jag kände att om det händer någonting så kommer jag aldrig kunna förlåta mig själv.

Men jag kom igång med ridningen ca 3 veckor efter förlossningen och det kändes underbart :love:

Senast ändrad:

Jag red till i julas någonstans tror jag, är i v. 37 nu. Slutade endast pga fogarna men jag hade ingen större lust att göra något heller egentligen. Häromdagen blev jag stoppad när jag tänkte rida, stallägaren tyckte att det var olämpligt :p

Jag kommer att rida så fort jag har möjlighet, dvs när jag är smärtfri och mår bra samt att det funkar med bebisen. Inte särskilt aktivt kanske utan mer för att jag saknar det och vill "åka" en sväng medan sambon håller bebisen.

Jag red till i v. 20 ungefär. Sedan gjorde det för ont, både av sammandragningar och foglossning. Det var väll lika bra egentligen för jag hade väldiga bekymmer med trötthet och yrsel så jag orkade knappt va i stallet ändå. Jag flög av ganska rejält en gång precis i början av graviditeten, otajmat men lyckades landa på sidan så det var ingen fara.

Jag red första gången när sonen var ca fyra månader och det gick bra. Jag hade nog inte kunnat börja rida mycket tidigare då jag fick lite skador efter förlossningen. Det var besvärligt att vara i stallet de första månaderna med sonen. Han hatade vagnen och selen vågade jag inte använda när jag var i kontakt med hästarna. Han ammade ungefär en gång i timman så att lämna till pappan gick inte fören han började ta flaska när han var fyra månader.

Kl

Under första graviditeten red jag inte mycket eftersom jag hade en unghäst som knappt var insutten. Jag satt på honom några gånger men åkte av i v 23 vid longering och tänkte att det var dumt att riskera mer, så jag höll igång honom från marken. När dottern var tre veckor började jag med hästen igen och påbörjade då inridningen på riktigt.

Under andra graviditeten var hästen fullt igång (äldsta dottern var knappt elva månader när jag blev gravid). Jag red i princip hela graviditeten. Hade tänkt sluta efter v 35 men det fungerade så bra så jag fortsatte. Red ett hårt träningspass två dagar innan förlossningen startade. Det var lite svårt att få ihop hästen ordentligt mot slutet, men annars gick det oväntat bra. En månad efter förlossningen var jag tillbaka i sadeln och när yngsta var två månader red jag kurs igen.

Nu väntar jag tredje barnet och är bara i v 15 än så länge. Jag känner av fogarna/ömt bäcken efter jag har ridit men det är inte värre än att jag märker det en liten stund, så jag hoppas att jag kan fortsätta länge till!

Med första barnet red jag tills jag var dryga 30 v gången, då började jag få för mycket sammandragningar och kände att det fick räcka. Efter förlossningen red jag någon enstaka gång efter några veckor och två månader efter började jag rida regelbundet igen.

Nu i min andra graviditet fick jag sluta rida rätt tidigt, runt v 16 tror jag att det var pga sammandragningar. Har haft mycket värre bäckenproblem denna gång också så jag väntar nog längre med att försöka hoppa upp i sadeln denna gång.

Jag red till och från under graviditeten. Ett tag hade jag ont i ligamenten som livmodern hänger i och då gick det inte, men de sista månaderna red jag nästan varje dag. Sista passet var en vecka innan bebis kom. Hade inga problem med ridningen, men mockningen klarade jag inte. Fick jätteont i fogarna av att vrida överkroppen så stallgörat hamnade på sa,bon efter lite mer än halva tiden. Höll uppe 3 v. Skrittade bara i början men det var så skönt bara att komma ut lite på hästen.

kl
kl
Fick ridförbud i v.19, red fram till v.23 (endast skritt+trav) och endast i ridhus du hästen hade gått omkull ute med medryttare.
Däremot hade min läkare en patient som hade blivit sparkad i v.12 och förlorat barnet.

Jag red hela tiden. Kommer ihåg att jag red på onsdagseftermiddagen och sen satte värkarna igång natten till torsdagen.

JAg blev inte särskilt stor och red på min häst som jag haft i tolv år och som jag kände utan och innan. Inte världens pålitligaste men jag visste exakt vilka situationer som fungerade. Jag red bara honom de sista månaderna, inga andra hästar.

Jag red i samråd med både barnmorska och sambon. BM tyckte jag skulle rida så länge det kändes bra :) . Sambon säger att om vi blir gravida igen måste vi se till att jag har en häst att rida (RIP ovanstående häst).

Jag hade foglossningar som gjorde att jag knappt kunde ta mig framåt gående, 100 meter max. Fick hjälp att lyfta sadel etc men att rida gick bra, främst dressyr. En otrolig frihet och lycka när jag satt i sadeln.

Att jag kunde rida gjorde att jag orkade mig igenom graviditeten med psyket i behåll.

Blev en del sydd, men var iväg till BM för en koll ungefär 2-3 veckor efter förlossningen och fick börja skritta då.

tillägg efter att ha funderat lite..

Jag tror inte det var någon i min omgivning som kritiserade vårt val att jag fortsatte rida, däremot här på buke fanns det motståndare.

Jag läste på och frågade flera barnmorskor om risken vid avramling. Men alla sa att barnet var så väl skyddat så om det inte blir en extrem avramling ska det inte vara någon fara.

Så jag (vi) vägde riskerna mot fördelarna. Kom fram till att jag behöver ridningen för att må bra och att det är bra mycket farligare att köra/åka bil än att rida.

Man gör det som känns bra för en själv helt enkelt :) , säger kroppen ifrån så är det bara att ta det lugnare eller sluta.
Ibland fick jag sammandragningar men de lugnade ner sig om jag saktade av och skrittade runt en stund.

Det jobbigaste var nästan att ta sig av hästen och man blev tvungen att gå igen :D

Red till vecka 32, sen tyckte jag att jag blev för tung. Hoppas komma igång igen snart, men vill gärna gå ner lite till innan. Hade hoppats kunna hålla igång med tömkörning och markarbete, men blev väldigt trött i kroppen av längre pass med stå och gå. Så orkade bara med den dagliga skötseln på slutet, nu tar pappa bebin (3 veckor) under tiden, men det är svårt att vara borta mer än två timmar i stöten. Sen vill bebin tanka och tuttarna blir inte så bekväma att skutta runt med heller.

Min barnmorska uppmuntrade mig att rida så länge jag klarade av det, så nej - det är inte farligt. På en häst man kan lita på (dvs ingen bockmaskin ;)) är det bara bra allsidig träning. Givetvis skulle jag inte ge mig ut på några tok-rejs, inte rida bockmaskinen och inte hoppa höga hinder eller terrängbanor, men ett vanligt ridpass på banan eller i skogen - hemskt gärna!

Jag red mitt sista pass redan i vecka 14. Bäckenet skramlade som småsmulor i ridbyxorna och jag kände mig varken balanserad eller avslappnad. Jag väntar mitt första barn i maj och hoppas på att vara igång och rida igen under hösten. Innan dess blir det lång igångsättning från marken och förhoppningsvis inkörning. Jag ska kanske tillägga att jag har en genetisk värksjukdom som ställer till det för mig med ridning osv i vanliga fall också.

Hur var det för er? Red ni under graviditeten? Hur länge (antal månader)?
Har suttit och diskuterat det med andra, de ansåg att det är oansvarligt att rida när man är gravid, då det är farligt för både mamman och barnet. Hur gjorde ni sedan när barnet var född? Hur fixade ni hästarna och ridningen?

Slutade rida i vecka 27 tror jag, eftersom jag inte ville betala en termin ridning på ridskolan efter jul och inte rida hela (det är ju ganska dyrt och jag tänkte att jag nog skulle missa några veckor när barnet föddes i alla fall.). Men jag har någon gång ridit lektion tillsammans med en kvinna som var rund som en boll :).

Kunde ha varit medryttare på min ridlärares unghäst ett tag till, men hon var bara fyra och det kändes som att jag skulle bli lite tung och klumpig för henne. (red henne första och enda gången när jag var i v 24, uteritt, kul och livat!)

Jag fick hålla mig till Friskis och Svettis som träning efter v 27 helt enkelt.

Tre veckor efter födseln (kejsarsnitt) skrittade jag ut på pappas häst, som kommit igång efter vintervila, första gången. Det gick bra, sedan red jag någon/ett par gånger i veckan (och slutade hålla mig till skritt, men jag satt inte och dressyrred i galoppen direkt med världens magstöd, det blev lätt sits och rida lätt.).

Senast ändrad:

Vill bara lägga till en grej: det här med första riden efter förlossningen. Många verkar ha så extremt bråttom att komma igång med ridning och hästar och det blir stress och press och irritation för alla.

De första två-tre månaderna är - tycker jag- en väldigt speciell tid. Det går dessutom overkligt fort och utgör inte ens en procent av ens liv när allt kommer omkring. Fler kanske skulle få en lugnare första tid om man vågade släppa taget om hästarna/ridningen de första månaderna och landa som "familj". istället för att till varje pris förvänta sig att till varje pris komma igång snabbt som attan...

Kanske om man har egna hästar och mycket press att man kan och borde lämna bort dem till någon.

Men jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle vara problem eller press eller stress att få ha lite roligt någon timma i veckan på en lånad häst eller på ridskola. Jag tyckte inte de första månaderna var "en speciell tid" eller gick overkligt fort. Eller var speciellt lugna, speciellt inte med bebin som definitivt inte tog det lungt, han avskydde hemmatråkigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 150
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: MML
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 523
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 033
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30