Rida fram inför en dressyrlektion

L

lisafisa

Hur brukar ni rida fram era hästar/ponnier inför en dressyrlektion. Hur länge? Vad brukar ni göra? Ge gärna exempel på hur ngn av dina framridningar kan se ut.

Sv: Rida fram inför en dressyrlektion

Rider ungefär en halvtimme. Först 10 min i skritt, lång tygel samt lite framdelsvändningar och så. Sedan trav i en ganska låg form, volter, ställa hit och dit. Sedan galopp- mycket framåt. Gör detta i båda varven. Skrittpaus och sedan lite jobb i skritt igen. Trav i en lite kortare form, tex. öppna, skänkelvikningar m.m. Hinner oftast med lite mer galopp och en till skrittpaus.

Hej!
Jag brukar skritta en liten stund innan. Sen travar vi och sen galopperar, alltid försöker få formen så bra som det går för tillfället. Sen lite galopp i lagom tempo. Lite avsaktningar och framförallt bakdelsvändningar.
Sen innan passet börjar skrittar jag lite till och pratar lite med tränaren.

mvh Michaela

lisafisa skrev:
Hur brukar ni rida fram era hästar/ponnier inför en dressyrlektion. Hur länge? Vad brukar ni göra? Ge gärna exempel på hur ngn av dina framridningar kan se ut.

Lång framskrittning på långa tyglar..gärna 15-20 minuter..sedan gör jag som jag gör varje gång jag "dressyrar", kollar grundhjälperna med skritt-halt-skritt..fortsätter med övergångar mellan skritt och trav på rakt spår..börjar lägga in skänkelvikningar med tonvikt fortfarande på rakriktning, därefter börjar jag jobba så smått på böjda spår och gärna med förvända öppnor. Sedan har definitivt tränaren kommit! :D

Jag brukar rida ungefär en halvtimme, exklusive skritten i början.
Hur jag rider fram är olika från dag till dag.
Ibland börjar jag med att galoppera direkt när jag känner att hon är spänd, då hon har lättast för att slappna av och komma ner i låg form och fram på bettet i galopp.
Men jag rider nästan alltid mycket serpentiner och andra för henne enkla linjer, så som skänkelvikningar och öppnor, i både trav och galopp. Det får henne att slappna av och inte bli för överambitios eller stressad av att hon inte riktigt förstår, det får vi spara till träningen :)
Jag försöker helt enkelt att få henne att slappna av och komma ut med halsen och fram på bettet, eftersom det är hennes svårighet.
Jag har alltid en skrittpaus i i min halvtimmes framridning och sen också några få minuter innan träningen börjar.

Börjar med skritt på lång tygel 10 min i skogen. Sedan skritt i låg form (om det går :angel: ) och halter i ett par minuter. När halterna fungerar hyfsat travar jag utan några större krav på form, bara inte huvudet är rakt upp eller mellan frambenen, några minuter i låg form. Sedan är det dags för galopp i båda varven, lite volter och tempoväxlingar. Efter galoppen börjar jag samla ihop traven lite och sätter mig ner istället för att rida lätt. När jag känner mig klar skrittar jag tills träningen börjar. Händer dock att jag kommer försent så att halva träningen går åt till att rida fram :angel:

Jag joggar fram hästen, kollar av att halvhalterna funkar, lite tempoväxlingar, fokuserar på att hitta koncentration och balans/vettig arbetsform på hästen.

Jag brukar kolla vad som inte funkar så att jag kan få hjälp:angel: Kanske inte den mest uppmuntrande peppningen:p Oftast går det ju mycket bättre när man rider för någon än när man rider själv.

lisafisa skrev:

Skritt på lång tygel, där jag flyttar hästen till och från spåret, samt rider stora volter och serpentinbågar för vikten. Kortar därefter upp tyglarna och flyttar lite skänkelvining, från och till spåret, samt fortsätter med serpentiner. Efter cirka 10 minuters skritt går jag över till travarbete.

Även i traven är det mycket volter och serpentiner, eftersom det får min dam att lossa och lägga sig i en låg och bra grundform för det fortsatta arbetet.

Ett par varv i galopp på stor volt i vardera varvet och sen en liten skrittpaus på lång tygel. Därefter kortar jag upp tygeln och jobbar med skänkelvikningar från och till spåret. En del skänkelvikningar från spåret kan leda till en framdelsvändning och skänkelviktning ut till spåret. Men då brukar jag först göra "Kyrafyrkanten" en stund, där jag gör kvartsvändningar i varje hörn, först med halt innan vändning, därefter enbart halvhalt vid vändning och möjlgen halter på "Kyrafyrkantens långsidor".

Dröjer det sen innan träningen kommer igång, brukar jag jobba lite med skolorna i skritt och trav, för att säkerställa en trevlig form inför träningen.

IngelaH skrev:
Skritt på lång tygel, där jag flyttar hästen till och från spåret, samt rider stora volter och serpentinbågar för vikten. Kortar därefter upp tyglarna och flyttar lite skänkelvining, från och till spåret, samt fortsätter med serpentiner. Efter cirka 10 minuters skritt går jag över till travarbete.

Även i traven är det mycket volter och serpentiner, eftersom det får min dam att lossa och lägga sig i en låg och bra grundform för det fortsatta arbetet.

Ett par varv i galopp på stor volt i vardera varvet och sen en liten skrittpaus på lång tygel. Därefter kortar jag upp tygeln och jobbar med skänkelvikningar från och till spåret. En del skänkelvikningar från spåret kan leda till en framdelsvändning och skänkelviktning ut till spåret. Men då brukar jag först göra "Kyrafyrkanten" en stund, där jag gör kvartsvändningar i varje hörn, först med halt innan vändning, därefter enbart halvhalt vid vändning och möjlgen halter på "Kyrafyrkantens långsidor".

Dröjer det sen innan träningen kommer igång, brukar jag jobba lite med skolorna i skritt och trav, för att säkerställa en trevlig form inför träningen.

hmm bara en liten fråga från en som undrar
"kyrafyrkanten" vad är detta

ja nu har vi inte varit med på såå många träningar men i alla fall
så börjar jag som dom flesta på lång tygel och försöker få mitt lilla popcorn att slappna av och mig själv oxå för den delen:devil:
tempoväxlingar ,serpentiner 8 volter ja så kan det se ut

när jag var på träning sist så fick jag INTE värma upp
tränaren ville se framridningen såå hon visste vad hon skulle jobba med annolunda men riktigt roligt för man fick hjälp med mycket

vickis-pajala skrev:
hmm bara en liten fråga från en som undrar
"kyrafyrkanten" vad är detta

Jag tror att jag lagt in beskrivning och "ritning" på grundutbildning eller fritidsridning.

Men det var i en bok, eller på TV "på bettet", eller liknande som Kyra beskrev en liten fyrkant 15 * 15 meter, där hon red kvartsframdelsvändningar i skritt på unghästar. Sedan gick hon över till trav och då rundade hon av fyrkanten till en volt.

:bow:

Förra hästen: Skritt på lång tygel i minst 10 minuter, sedan vild (full fart) galopp i skogen (häst med bra framåtbjudning i skogen men inte på banan), sen lite skritt igen.

Nuvarande häst: Framskrittning lång tygel i skogen 10 minuter, ev med massor med halter inlagda. Sedan halter och volter och serpentiner i skritt på banan, minst 10 minuter. om allt funkar bra så blir det likadant i trav. (ung häst om har mycket framåtbjudning och lite svårt att slappna av)

Skritt, skritt, skritt. Massor med skritt m.a.o., han måste bli varm och mjuk i hela kroppen. 20 minuter är att föredra men ibland blir det "bara" 15 minuter om det är snålt om tid, jag prioriterar alltid att skritta fram länge än det andra.
Sen trava lite lång och låg mot det rundare d.v.s. ingen superlång form.
Galopp, några varv åt både hållen. Det brukar räcka ganska bra. Och lite skritt innan vi sätter igång ordentligt med träningen.

Det beror lite på vem man ska rida för. Endel vill ha hästarna framridna till ridtiden medans andra vill vara med på framridningen. Oavsett vad, så skrittar jag fram ute ca 15-20 min. Har blivit "idiotförklarad" då jag gör det oavsett väder.
Annars rider jag fram genom att först kolla att start, stopp och sväng fungerar i alla gångarterna. Sen jobbar jag med lösgörande. Vet jag med mig att det blir mycket trav jobb, galopperar jag mer i värmningen och tvärtom, om vi jobbar mycket med galopp.

Ungefär så gör jag också. Vill ju inte trötta ut honom innan träningen börjar liksom. Bara få honom att slappna av och vara mjuk och koncentrerad så han är beredd på uppgifterna.

rider i ca 20 min.. Skrittar i ca 10. Sen känner på rakriktiningen i skritten, så känner jag på böjningen gärna serpentiner. trav och övergångar till skritt vid medellinjen. Sen gärna lite skänkelvikningar på diagonalen för att kolla rakriktningen. Fortsätter i galopp med stora volter 8 volter eller serpentiner med övergångar. Någon gång i galoppen brukar min tränare komma in så då rider jag några minuter till så jag hinner avsluta och hon hinner se hur dagsformen ser ut. Så lägger jag in en skrittpaus medan vi diskuterar dagens övning osv.

Rider en väldigt sen -98, polskt halvblod.
Brukar värma upp med mycket skritt och lägga tonvikt på rakriktningen då det slarvats med en hel del i hennes tidigare utbildning. Skrittar 15-20 min, de första 10 på lång tygel i låg fri form. I "slutet" på första skritten lägger jag in öppnor, framdelsvändningar, andvänder mig precis som IngelaH av "kyrafyrkanten".
Travar sen henne på rakt spår och stor volt i lång, låg och rund form. Fortfarande tonvikt på rakriktningen och att hon spårar på volten. Sen skrittpause innan jag tar Ev. galopp, vissa dagar är hon alldeles för uppåt och spänd, då travar jag henne mer i stället.
galoppen jobbar jag främst på STOR volt, något varv i båda galopperna utan "krusiduller"
framridningen tar ca 30 min.

Jag skrittar bara på lång tygel i ca 10 min. Uppvärmningen ingår liksom i ridlektionen!

brulkar värma upp i ca 20 min, skritt på lång tygel i 5 min och sedan 5 min på kort tygel då jag testar lile star och stopp rakriktar lite m.m och travar sedan i en lång och låg form, efter det brukar jag ta någon galopp i båda varven i fältsits. Sen känns min ponny uppvärmd och det är dags att jobba :)

Ungefär 15 minuters framskrittning. 10 minuter helt fritt på lång tygel och 5 på kort tygel och arbetar, om lektionen börjar senare än den ska brukar hon få gå på lång tygel längre

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
538
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka