L
lisafisa
Hur brukar ni rida fram era hästar/ponnier inför en dressyrlektion. Hur länge? Vad brukar ni göra? Ge gärna exempel på hur ngn av dina framridningar kan se ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lisafisa skrev:Hur brukar ni rida fram era hästar/ponnier inför en dressyrlektion. Hur länge? Vad brukar ni göra? Ge gärna exempel på hur ngn av dina framridningar kan se ut.
lisafisa skrev:Hur brukar ni rida fram era hästar/ponnier inför en dressyrlektion. Hur länge? Vad brukar ni göra? Ge gärna exempel på hur ngn av dina framridningar kan se ut.
IngelaH skrev:Skritt på lång tygel, där jag flyttar hästen till och från spåret, samt rider stora volter och serpentinbågar för vikten. Kortar därefter upp tyglarna och flyttar lite skänkelvining, från och till spåret, samt fortsätter med serpentiner. Efter cirka 10 minuters skritt går jag över till travarbete.
Även i traven är det mycket volter och serpentiner, eftersom det får min dam att lossa och lägga sig i en låg och bra grundform för det fortsatta arbetet.
Ett par varv i galopp på stor volt i vardera varvet och sen en liten skrittpaus på lång tygel. Därefter kortar jag upp tygeln och jobbar med skänkelvikningar från och till spåret. En del skänkelvikningar från spåret kan leda till en framdelsvändning och skänkelviktning ut till spåret. Men då brukar jag först göra "Kyrafyrkanten" en stund, där jag gör kvartsvändningar i varje hörn, först med halt innan vändning, därefter enbart halvhalt vid vändning och möjlgen halter på "Kyrafyrkantens långsidor".
Dröjer det sen innan träningen kommer igång, brukar jag jobba lite med skolorna i skritt och trav, för att säkerställa en trevlig form inför träningen.
vickis-pajala skrev:hmm bara en liten fråga från en som undrar
"kyrafyrkanten" vad är detta