rida fram bakifrån

Sv: rida fram bakifrån

Låter alldeles underbart!
Själv är jag ljusår därifrån, men det är kul även med små framsteg...
Det jag skrev om ledande tygeltag var för att lösgöra hästen, och om man i princip bara svänger ut sin inre arm, så blir ju detta i sig ett slags vikthjälp. Det är ju inte fråga om att dra eller rycka, utan en mjuk rörelse. Första gången jag fick göra detta var för en instruktör som jobbar med centrerad ridning.
Sedan detta med halvhalter... Jag önskar verklien att det fanns någon möjlighet att hitta tränare här hemma som kunde hjälpa mig...
De flesta jag har stött på är traditionella, och då blir det ju mycket "korta upp tygeln" "driv och förhåll". Det är inte så lätt att förfäkta en annan syn på detta, särskilt som jag bara hållit på ett par år, och de kanske har hästar i hela sina liv.:(
Och till trådskaparen. Jag tänker så här: äkta samling eller form kan jag aldrig uppnå om jag inte har en avslappnad men energisk och glad häst. Därför är nummer ett att få hästen att slappna av och finna balansen, sedan kommer allt det andra. Men, som sagt, jag är fortfarande bara en nybörjare...:smirk:

Å, tack! Vad glad jag blir... då kanske det är värt mödan, även om maken tycker att jag sitter här liiiite för länge ibland :angel:

//Julia

Han får väl offra lite tid med dig för att vi andra ska få någon som kan med ett utförligt språl förklara vad man vill ha sagt :bow:

Och till trådskaparen. Jag tänker så här: äkta samling eller form kan jag aldrig uppnå om jag inte har en avslappnad men energisk och glad häst. Därför är nummer ett att få hästen att slappna av och finna balansen, sedan kommer allt det andra. Men, som sagt, jag är fortfarande bara en nybörjare...:smirk:

Håller med om det. Avslappningen är nr 1, man måste ha en mjuk och rörlig häst innan formen kan komma.
Men den måste även vara glad och energisk så att den faktiskt går framåt också.. Har de problemet med. Så fort jag ska arbeta eller träna nåt så blir han seg och går knappt framåt :crazy: Måste pigga upp han först och främst, sen kan jag träna får jag hoppas :d

Hmm, vi verkar ha mycket gemensamt.
På banan är min väldigt seg, så jag tänker att jag får rida ut desto mer, man kan ju träna det mesta även på skogsvägar etc.
Förra ägaren sa, att hästen blir glad bara hon får galoppera i skogen, och det var så sant, det var bara det att då rusade hon ifrån arbete, samling, takt o tempo, så det var inte så bra...

Samma här, formen och allt man tränat försvinner då man börjar och ska ha roligt :) ridplanen då är han seg, seg, seg...! inte roligt eftersom det inte går att träna så bra med han då.
man får ta galopperna innan ridpasset så att hästen piggas upp, sen får man träna. får hoppas de hjälper.

Red ut med min dotter idag, fantastikt med sol o snö...
I början var det alla gångarter på en gång, men sen gick det riktigt bra, då hästen funnit balansen och fått gå lång o låg, växlat med korta galopper o små töltsträckor. Frustande häst och lycklig ryttare...
Men det att få in rumpan på en häst som behöver lång tid att komma igång, det känns inte alldeles bra, att se hur svårt hon har att hitta sin balans. Förhoppningsvis går det fortare ju bättre tränad hon blir.

Jo och innan man kan börja med att få in rumpan, måste dom vara mjuka i kroppen & sidorna, annars funkar det inte särskilt bra. Men med träning så ska nog allt gå, men tid det får det ta, hur lång tid det än behövs :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 861
Senast: agnes27
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar