Rida förbi folk med hundar

SiZo

Trådstartare
Ja det har jag ibland lite problem med... Det är inte hunden som hästen reagerar på, utan det är kroppspråket på människan. Ofta så är människan jätte spänd och mordhåller hunden (mer eller mindre). Och mina hästar tränar jag väldigt mkt för att de ska reagera på små signaler i mitt kroppspråk.

Det krockar ju då när jag möter dessa hundägare (aldrig varit med om att nån annan spänt sig så på det viset). Jag kommer givetvis förbi, men hästen stannar gärna, tittar lite extra och blåser lite. Och jag vill ju att hästen bara ska gå.

Hur löser ni andra sådana saker? där träningen krockar med andra saker? finns säkert massor andra ex!

Jag känner att detta är lite svårt, för o ena sidan vill jag att hon ska reagera på människors kroppspråk, och de är ofta väldigt rovdjurslika när man möter dem, och signalerar tydligt fara! Och o andra sidan vill jag att hästen bara ska gå förbi utan att titta på dem överhuvudtaget. Hur kombinerar man dessa 2?

Hon reagerar inte när det kommer folk som inte mordhåller sina hundar, eller ens när olydiga hundar springer i haserna på henne... så jag är väldigt säker på att det är människans kroppspråk som hon läser av!

Sv: Rida förbi folk med hundar

Jag ser det lite som så att det är den som rider som bestämmer om det är farligt eller inte.

Mitt mål med min är ju att folk ska kunna hoppa studsa och flaxa och skrika för fullt och min ska inte bry sig så länge jag säger att det är okej.

Jag förstår hur du menar, men då kanske du ska påminna hästen om att du säger att det är okej? :)

Alltså, jag tror du har missuppfattat mig lite. Jag har inga som helst problem med att rida förbi, bara att hon stannar så att jag måste lägga till skänkeln, eller smacka eller vad jag nu väljer att göra. Det är det jag vill ha bort, jag vill bara kunna sitta o slappa på hennes rygg och så ska hon gå.
När jag har lagt till skänkeln så är hon lugn sen, ibland kan hon ha ett öra mot människan. Men det är alltså inte stora problem vi diskuterar här :D

Flaxande folk har hon inga som helst problem med. Inte heller folk som skriker och tjoar eller liknande. Hon har heller inga problem med folk som kastar tunnor på henne, hon bryr sig liksom inte alls om nånting. Supercool i alla lägen! Min tränare tycker hon är modig som ett lejon! :D , detta för att vi skulle gå genom ett vatten hinder, alla hästar vägrade, jag sist, gick över först utan att hon tvekade trots att hon hade sett alla andra hästar bli rädda, så det slutade med att jag fick hjälpa över alla... för ingen annan häst vågade gå över...

Hm.. jag tror jag förstår hur du menar också. men alltså.. ALLA som träffar ens häst kan ju använda sig av samma kroppsspråk så isf krockar det redan i det vardagliga.

Kul att hon så så modig!:bow: Ser det enbart som positivt att hon tittar på människan och är vaken. Och att hon då givetvis inte är rädd.
Och om du slappnar av så slappnar nog hon av :)

Jag har eget stall, så det är i princip bara jag som träffar hästarna ;)

Låt dem träffa andra människor med då så det blir "miljötränade" på det också. Ex ta ett par kompisar hem till stallet eller längs ridvägen att prata lite högt och gestikulera och hon ska ha sin uppmärksamhet på dig och ignorera dem.

Men samtidig är hon så duktig så någon liten "brist" kan hon väl få ha? Det verkar ju inte vara ett problem i alla fall. :) Det kunde ju vara en sjuhelsikes massa värre. Men jag förstår var du menar. Lycka till

Låt dem träffa andra människor med då så det blir "miljötränade" på det också. Ex ta ett par kompisar hem till stallet eller längs ridvägen att prata lite högt och gestikulera och hon ska ha sin uppmärksamhet på dig och ignorera dem.

Men samtidig är hon så duktig så någon liten "brist" kan hon väl få ha? Det verkar ju inte vara ett problem i alla fall. :) Det kunde ju vara en sjuhelsikes massa värre. Men jag förstår var du menar. Lycka till

Jag är perfektionist när det gäller mina djur på det sättet. Jag vill kunna slappna aaaav och inte oroa mig för något när jag rider :D

har du provat att hälsa på och växla några ord med hundägaren? mina hästar är alltid lite skeptiska när vi möter folk (eftersom det händer så himla sällan), men då brukar jag alltid hälsa på dom så att dom måste börjar prata och då tycker inte hästarna att det var så läskigt ändå. typ jaha men det verkar ju vara en trevlig människa ändå liksom. :p

Prova då med att rada upp ett gäng kompisar och någon vovve och iscensätt en sådan situation att träna på.

Har ju följt lite att du har vältränade hästar i just kroppsspråk osv. Tyvärr har väl medaljen två sidor och den lite tråkiga är kanske att hon blir förvirrad då när andra människor är yviga i sitt kroppsspråk. Vad är det man brukar säga?- inget ont som inte har något gott med sig och inget gott som inte har något ont med sig :crazy:

Gammelpållan jag tog över för något år sen har ALDRIG upplevt kroppspråk eller någon form av männsklig ömhet ihela sitt då 18 åriga liv (jättetragiskt, hon var en ren tävlingsmaskin..) Hon hade inte lyfft ett öga i en sådan situation men kan vara en häxa i andra där du har fulländning istället ;) Men hon har kommit lååångt på det året hon varit här så det finns hopp även för oss :D

Lycka till med träningen

Fast jag vet inte om jag har lust att prata med en människa som mordhåller sin hund för att den inte ska skälla/anfalla :crazy:

Hon har inga som helst problem med avslappnade personer med hundar, eller andra folk heller.

Voff: yvigt kroppsspråk har hon inte heller problem med, det övar vi en del. Mkt viktigt inför framtida distanstävlingar!

Det enda som egentligen felar är väl att hon tycker sig behöva bry sig om den andra människan. Det är väl snarare det problemet du hade behövt bli av med? Typ distrahera henne om sådant folk kommer så hon får annat att tänka på, så kanske hon lär sig att de inte spelar någon roll när hon är ute med dig?

Jag har lite liknande problem (min häst är dock rädd och skeptisk till nya) men där får man ju ändra på människans attityd för att inte skrämma min häst, fast i förlängningen kanske han kommer lita såpass på mig/nytt folk oavsett attityd att han inte reagarar så mycket. Det är mitt mål iaf, att göra honom tryggare i att han klarar sig själv och alla är inte ute efter att äta upp honom :angel:

Eller sa kanske du spanner dig nar du ser manniskor med hundar och hon kanner det och reagerar pa det mer an det hon ser...;)

Försök prata med hundföraren. Då kan du ju tala om vad du vill att människan ska göra. Komminikation brukar lösa det mesta.
Min häst brukar också reagera på människor vi möter ute i skogen, men stannar jag och pratar lite slappnar hon av. (vilket människorna man möter också gör)

*kl*

som du skrev tidigare så ville du inte gärna själv heller prata med dessa nämnda hundägare.. Det verkar inte din häst heller vilja göra. Det kanske inte är negativt eftersom hästen inte är räddför andra och inte heller reagerar så starkt. Se det som något positivt, antingen läser din häst av dig bättre än du tror när du ser dessa, eller så är din häst en människokännare...

Min egen häst har två grannar (plus min hästrädda farmor) som hon vägrar gå nära. de har hälsat men dessa människor har "fel" kroppsspråk, så hon vägrar helt enkelt att gå nära dem ( och ja, hon har alldeles rätt....):grin:

Jo det kan vara så. Men jag är normalt sett MKT bra på att dölja att jag är nervös eller liknande när jag är med hästarna.

Tex när ena hästen hoppade runt i hovslagarens låda och hängde sig i snörena så satt jag helt enkelt kvar på min stol, helt avslappnad. Det är min starka sida helt enkelt.

så därav har jag svårt att tro att det skulle vara så, men möjligt är det ju.

djezima: jo människokännare kan hon ju va... får testa henne på nån av de personerna som hunden hugger direkt om de försöker ta på henne ;) de personerna fattar ju inte bättre än att tränga in hunden i ett hörn heller... har varit nära några ggr...

Då slänger man ur sig "vill hunden smaka lite"? Så lyser hundägaren upp o stämningen blir lättare.
Jag tycker det är värre med hundägare som väljer att gå ut i skogen o gömma sig. Då förväntar sig min gamling att de kommer att attackera.
// Linda

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 570
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama