Jag rider på hobbynivå, liksom alla gör som inte försörjer sig på ridningen
Men jag skulle säga att jag är en hobbyryttare med tävlingsambitioner och inte en hobbyryttare som lufsar i skogen och/eller har rekreation som mål med ridningen. Jag vill tävla och bli bra på det. Mitt långsiktiga mål är MSVA men det är mååånga år bort. Rider enbart dressyr tävlingsmässigt.
Pga skador har jag och min häst tagit oss ut på tävlingsbanan först i år, vi har haft 4 tävlingar i år med småknackig start pga diverse häslobekymmer och orutin. Men nu på sistone har det lossnat lite med en seger resp andraplac i LB. Rider LA i slutet av säsongen mest för att prova på. Planen nästa år är att bli stadiga i LA. Säsongen här är inte så lång, får man 8-10 tävlingar per år är det bra. I år blir det totalt 6 tävlingar för mig på en period som sträcker sig mellan februari och september...
Jag försöker träna dressyr varje vecka, inför tävling kan det bli 2 ggr varav en är programbaserad. Har hittat en utbildad instruktör som för tillfället har möjlighet att träna oss på veckobasis. Rider utöver det för en tysk beridare när tillfälle ges, vilket som mest blir var 3e vecka men som värst var 8e. Har även en annan tränare som rider Svår klass och som kommer hit 3 ggr/termin.
Jag undviker att blanda för många olika tränare eftersom jag vill ha en tydlig linje att hålla mig till. Viktigt är att de följer samma system eller åtminstone inte motverkar varandra. Jag hoppas att jag hittat en hållbar linje nu med dessa tre, men det har varit svårt eftersom jag ganska nyligt flyttat hit och inte har kommit in ordentligt i rutinerna så att säga.
Hoppning tränar jag inte, det har jag en kompis som gör åt mig. Det har inte heller blivit så regelbundet pga krockar med mina dressyrträningar, jobbet eller bekymmer hos hästen. Men planen är att det ska bli 1 gng/mån och nån tävling på lägre nivå när det passar in i min dressyrplanering och inte störs av mitt jobb.
Jag rider endast hoppträningar om det är markarbete eller fjantlåga hinder, i övrigt rider jag i egen regi gymnastikhoppning och cavaletti för att min häst tycker det är roligt och är bra variation i träningen. Planen är 1 gng/vecka men det blir oftast mer sällan, speciellt under tävlingsperioden.