Rida en häst som inte är halt/svullen?

Constance

Trådstartare
Skulle ni göra det?

Hästen i fråga har fått ett sår på skenbenet, ett ganska djupt jack. Men han är inte halt, svullen, varm eller har feber. Vetrinär har varit ute och tittat, men ansåg inte att det var någon fara. Hon gav honom lugnande så jag kunde tvätta det ordentligt då jag inte har kunnat göra det för att han sparkar mot mig. Vetrinären skrev ut Sedalin och Socatil så jag kunde tvätta och sköta om såret fler gånger. Men Sedalinet hjälpte inte alls, så jag har inte kunnat tvätta det alls. Jag bara smörjer in med Socatil så ofta han tillåter mig att göra det.

Men till min fundering; kan man rida hästen i alla fall? Skritta ut på lugna skogsturer t.ex. Han springer i hagen och busar med de andra hästarna...

Sv: Rida en häst som inte är halt/svullen?

Så länge det inte är någon fara att såret går upp utav ridning så är det bara att rida på :)

Det är nog bara bra med rörelse för läkningen så länge den inte är halt eller har obehag.
Blir mer bekymrad av att du inte får behandla hästen, har du ingen som kan hjälpa dej med det?

Om inte hästen haltar eller har ett starkt obehag utav såret bör han röra på sig och jag tycker faktiskt att om du inte kan tvätta det så är det bra att det blöder lite då det renar innifrån annars kanske det läker på utsidan och det har kvar smuts o dyl på insidan detta kan ge kraftiga infektioner.
Skritta och kanske trava lite lätt ett par dagar och se om det blir bättre/sämre.
Och om han blir svullen = lymfangit måste han röra på sig för att få igång blodflödet.
Men självfallet beror det på hur stort såret är är det lika stort som handen kanske du bör ta det lite lugnare men är det bara ett jack, då är det ju ingen fara.
Lycka till och det kommer säkert att gå bra. och om du är osäker ring den veterinär som var ute och tittade på det, det är det allra bästa!

kolla att han inte har feber bara!

kan du linda benet eller kickar han så fort du ens tänker tanken att peta på det?
kan ju vara bra å skydda såret när du rider ut...

är han RÄDD eller bara dum? isf *hukar mig för buke* kanske en regäl fight är på sin plats så att du kan fixa det där såret?
eller muta, om någon står med en hink godis så du kan snabbrengöra...

testa att stå på fel sida när du tvättar, så kanske du slipper kicken :D

Jag svarar alla här:

moonlightgarden: Nej, jag tror inte att det är någon fara att såret ska gå upp. Det ser så fint ut så.

flashlight: Det låter bra, då behöver jag inte känna mig elak om jag skrittar på honom.
Angående behandlingen så har vi i stort sett försökt med allt. Det enda som funkar någorlunda bra är att ta vattenslangen och spola rent såret. Så länge jag inte är där och pillar. Sedan kan jag ha på Socatil, men det blir till att kleta på och sen skynda sig därifrån.

Cissi_K: Precis, jag försöker se till att det är så rent som det bara går. Men det viktigaste är just att det läker inifrån och ut. Så det ser jag till i alla fall. Och som jag skrev ovan, att spola med vattenslangen fungerar någorlunda i alla fall.
Jacket är inte lika stort som en hand, utan det kanske är 4 cm högt, 2 cm brett och kanske 2 cm djupt. Som en spricka...
Tyvärr så är inte den vetrinären egentligen så mycket att hurra för, men jag kan ju alltid ringa och höra med henne vad hon tycker, om det skulle bli värre.

Messy: Jag kollar så att han inte har feber dagligen.
Jag kan inte linda benet, för jag hade det lindat första dagarna, men sedan vet jag inte vad som hände men jag fick inte ta bort lindan för honom, antagligen så gjorde det ont (?). Jag hade vet-flex lindat för att skydda mot smuts (och för att mjuka upp området runt såret med helosan). När jag skulle ta bort det så fick jag inte klippa bort allt utan det som var runt kotan fick jag inte röra. Det gled ju då förstås ner runt karleden och låg och skavde innan vet var ute och gav honom lugnande. Sedan dess får jag inte linda honom.

Jag tror inte att han är dum, snarare rädd, känner obehag och framförallt förstår inte varför jag ska vara där och pilla. Det känns faktiskt inte rätt att gå på honom i det här läget för då försöker han sticka ifrån mig (/den som håller i) genom att kasta sig på den och försöker preja ner den för att komma loss.

Muta funkar inte, jag har provat. Det brukar gå att muta den här hästen men inte i det här fallet :(

Jag har även testat att stå på fel sida men han känner direkt när jag närmar mig såret. Fast det är lite svårt att stå på fel sida och tvätta det eftersom det är på utsidan av benet :p

Hur stort är såret? Min personliga åsikt är att på med något som rensar bort bakterier om det är mindre sår (vi använder väteperoxid) och låt det sedan vara för bäst och snabbast läkning. Inte stänga in såret under någon linda, inte vara i såret och peta, ofta är vi människor som fördröjer läkningen när vi ska vara där och tvätta i onödan.

Du kan nog ut och skritta utan större problem, det är bra att de rör på sig.

När våran herre fick en rejäl skada i baken (bild, inget för de känsliga) så spolades det rent här hemma på gården när han syddes av vet., sedan har det fått vara och läkt själv, det enda vi gjorde var att torka bort varet som kom ur det öppna dränaget längst ner så han slapp ha så mycket mellan låren (öppet sår) och på bakbenen. Sedan skötte sig allt av sig själv. Var dagligen i hagen från dag 1 och gick en mindre promenad varje dag när han skulle ut och ifrån hagen.

Har du någon bild på såret? Varigt? Hur ser det ut? Är det iöht behov av tvätt?

Jag tror inte att han är dum, snarare rädd, känner obehag och framförallt förstår inte varför jag ska vara där och pilla. Det känns faktiskt inte rätt att gå på honom i det här läget för då försöker han sticka ifrån mig (/den som håller i) genom att kasta sig på den och försöker preja ner den för att komma loss.
då håller jag med dig!!!
Vissa hästar kan ju vara lite drama queens, men sånt märker man ju!!!

är han rädd för sprayljud? då kanske du kan stå lite på håll och spraya med något antibakteriellt om det skulle blir värre...

lindorna tänkte jag bara när du rider för att inte få in smuts just då!
ifs så gillar jag å linda på natten så :angel:

Hej
Jag tycker nog att du bara ska fortsätta spola med slangen rent vatten är mkt bra och sen salvan.
Ta inte väte supproxid då kommer han verkligen rymma från dig.
Du kan nog skritta han lite försiktigt i skogen men se till att du inte rider bland kvistar och högt gräs för då kan de komma smuts i såret. Märker du att han går lite som om han vore öm ifötterna så kan de bero på såret. De låter lite som han får lite hysteri panik och försöker rymma från dig. Men en del sånna hästar ska man inte bråka med för då blir de bara värre och en del kanske man kan binda upp lite kort och bremsa. Men de känner ju ägaren bäst själv.
Din häst låter de som jag inte skulle bråka så mkt med för detta såret. Du får ju iallafall skölja ur med vatten slangen.
Försök att hålla de öppet linda det inte menar jag då är de risk att få smuts i. så läker de fortare om de får lufta. Så länge de inte är mkt lerigt i hagen. så blir de nog bra.

Senast ändrad:

just ja, har du testat att bremsa? låt bremsen sitta några minuter, sen kör du..

Ursäkta om jag frågar, men borde inte ett sår i den storleken ha sytts!? :crazy:

Det var ju inget stort sår, 4*2 cm är inte mycket för en häst normalt sett när det gäller ben specielt inte iochmed att det inte var så djupt. Varför anser du att det var stort?

Förlåt om jag var otydlig självfallet ska det läka innifrån och ut och det är därför jag menar att det är bra om det kanske blöder lite grann för då renar såret sig själv, men det kan det inte göra om det finns en skorpa på det.
Håller med andra om att försöka låta det läka naturligt utan massa salvor o.s.v. Så långe såret inte blir infekterat, så räcker det bra med att spola med vatten.
Lycka till

och två cm djupt... Min häst har haft sår som är mindre än så och det har vet sytt. Just för att det ska läka snyggt bla.

Sen kan det bli för sent att sy, det beror på hur gammal en sårskada är när vet kommer och tittar.

Och visst vet jag att det finns betydligt större sår, men ett sår i denna storleken hade iaf jag velat ha sytt på min häst. Sen är det viktigt att om ett sår sys, att det sys på ett sådant sätt att det forfarande är så att det kan rinna ut kleg och ja, läka innifrån.

Nu säger jag inte att ett såna här sår alltid ska sys, utan det beror väl lite på hur det ser ut och hur vet bedömmer hur det kommer att läka också.

Det var bara en stilla undran liksom...

Okej, fast det står kanske 2 cm. Är denna trådskapare som mig så kan det betyda att det är mycket mindre djupt nämligen.

Jag har typ noll koll på på ögonmått

Du kan be någon hålla upp andra sidans fram eller bak ben. Då står han på det ben som du ska tvätta. Det brukar gå bra.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 663
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 660
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka