Rida eller inte?

S

Sweet

Min häst fick en sårskada på sitt ena bakben i går, hon är lite svullen och öm runt såret i dag men visar ingen hälta. I dag får hon vila men tror ni jag kan rida i morgon trots ev ömhet och svullnad? :confused:

Sv: Rida eller inte?

jag har lärt mig att då ska man rida. pga ökad blodgenomströmning = snabbare läkning

Det beror nog på om hästen bara har ont av såret eller om den har ont när den rör hela benet.
Är såret djupt eller ytligt?Sitter det på ngt ställe var det kan li större eller rivas upp då huden på området rör sig när hästen är aktiv.
Skulle oxå tempa hästen för att kontrollera ev infektion som den kan få via såret , i så fall skulle jag inte motionera den då immunförsvaret behövs för att läka skadan.Men nu kan jag inte säga ngt eftersom jag inte sett det.

Jag har tempat henne och tempen är normal. Såret är inte jättestort, det är ett litet sticksår och några revor. Jag har tvättat av med ljummet vatten två gånger per dag och sprayat med aloevera och jag håller noga koll så att det inte blir infekterat. Får se hur det ser ut i morgon.

min häst skrapade upp en reva på insidan av ena bak för några dagar sen. ca 1 dm lång och 1 cm bred. hon blev lite öm efter det, men jag kunde rida nästa dag och så.
jag tror inte det är nån fara om du rider.

Rida, såvida hon inte visar någon hälta eller ömma senor.

Min häst fick ett sår på benet i sommras som gjorde att hon svullnade upp ganska krafigt och haltade vid trav. Trots detta rekommenderade veterinären att jag skulle skrittmotionera henne och så fort hältan släppte även i trav och galopp. Detta för att öka blodgenomströmningen.

Utöver detta stod hon med jodopaxomslag i fyra dygn samt fick antiinflamatoriskt och penicilin.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31