Rida eller inte? Vad tycker ni?

T

topsy_turvy

Vi har alldeles nyss fått en ny inackordering i stallet. När vi hade annonsen ute så var våra krav att personen i fråga skulle vara skötsam i stallet, dvs sopa efter sig, mocka ordentligt, kratta om man spiller på gården etc, samt att hon/han skulle rida sin häst regelbundet.

Anledningen till det sistnämnda är dels att jag inte tycker att det är rätt mot en häst som är sju år gammal att bli riden typ 1 gång/vecka, hästar behöver arbeta för att må bra såväl psykiskt som fysiskt. Varför har man häst om man inte har tid att ta hand om den??Den andra anledningen är för att vi inte är så många i stallet och därför är det ju kul med sällskap när man rider o är i stallet.

Eftersom detta var krav från vår sida och tjejen i fråga sa dessutom när vi skrev kontrakt att hon tränade med sin häst och red den regelbundet. 1 gång/vecka är inte regelbundet för mig och definitivt inte träning. Eller har jag fel?? Vad tycker ni?

Sv: Rida eller inte? Vad tycker ni?

En häst som har mycket utevistelse i fina hagar med bra häst kompisar lider nog inte av att inte bli riden. Men det beror ju naturligtvis på individen. Vissa blir ju otroligt rastlösa.
Alla som har häst kanske inte gillar ridbiten allra mest, vissa kanske gillar mer pysslet osv.

Man kan ju inte tvinga ngn att rida bara för att man vill ha ridsällskap. Mår hästen bra och sköts i övrigt så tycker jag att det är upp till var och en.

Håller med fijja fullständigt. Sköter man sig för övrigt och hästen förefaller må bra så tycker jag att det ska vara upp till var och en. Som någon här på Buke så klokt skrev att vi ska väl inte inbilla oss att hästar är skapta enbart för att vi ska sitta och skumpa på dem.

dom flesta hästar behöver inte tränas och ridas för att må bra sålänge dom har kompisar och stora hagar..de har ju inte riktigt med åldern att göra..och man märker ju tydligt på hästen om den mår bra eller inte..om den är stressad och rastlös av att inte bli tränad nåt.

vissa gillar mer att pyssla med hästen och umgås med den så än att rida..och sålänge folket sköter sej och håller rent efter sej och sköter hästen bra så tycker ja inte att de är nåt att bry sej om.

de är ju en annan sak om man enbart vill ha inackordering för att ha ridsällskap..men att ha krav att man ska träna och rida hästen varje dag tycker inte ja man kan ha sålänge hästen mår bra.

Hon skrev ju faktist på kontraktet, och visste vad det innebar.
För mig är ärlighet extremt viktigt, det ska vara äkta. På så sätt hade jag blivit "irriterad" elr vad man ska säga..

jo men hästar måste inte ridas/tränas för att må bra..

men som sagt så ville man bara ha ridsällskap så jo då borde man ju rida också..om de är enda anledningen..men ha som krav på att man ska rida för att hästen inte mår bra annars tycker ja är fel eftersom hästar inte behöver ridas för att må bra..inte alla iallafall.

Rida regelbundet stod det. Och hon kanske tycker att 1 gång i veckan är alldeles lagom. Och dessutom regelbundet.

Tycker faktiskt det är ett litet underligt krav. Jag skulle nog inte skriva under ett sådant kontrakt. Med det inte menat att jag försummar min häst, men tycker ändå det är upp till ägaren vad man anser vara regelbundet, så till vida hästen inte far illa av det.

Men som folk tidigare nämnt, har de stora hagar o hästkompisar, mår de nog inte så illa av det.

(Min dam rids 6-7 ggr/v)

:bow::bow::bow:

KL
Vilka spännande kvar det finns att få stallplats. Här på landet är det inte så allvarligt. Tänk om hästen skulle skada sig eller tjejen bruter armen --> upp o hoppa, kravet var att rida regelbundet!!:confused:
Man kan köpa kompisar på det här sett också.

Det kan ju faktiskt hända saker i ens liv som gör att man inte hinner/kan rida regelbundet under en tid. Det kan ju faktiskt vara så att denna hästägare kommer att börja rida mer regelbundet när den blir lite varm i kläderna. Men att hyra in en häst på dom villkoren tycker jag är lite väl, ja vad ska jag säga? Så länge hästen sköts väl för övrigt tycker jag inte ridningen är nått att haka upp sig på.

Jag tycker inte man kan ha som krav på hästägaren att motionera hästen ett speciellt antal ggr/vecka om den mår bra.
& en häst mår inte dåligt av att stå när den kan röra sig i hagen & får sin dagliga skötsel heller.
Om den börjar göra sönder inredning i stallet av ren hyperaktivitet är en annan sak.
Du kanske får tänka över dina egna krav på hyresgäster i stallet & att folk faktiskt har makt att bestämma över hur de själva ska sköta sin hästs motion.
Vad som är regelbundet för dig är inte lika med regelbundet i sin mening.
1 gång/vecka kan vara regelbundet då det sker varje vecka exempelvis.

Precis, varken hästar eller människor är robotar, vi kan inte alltid följa ett strikt schema.
& som du säger så finns det saker i livet som kan hindra i vardagen.

Men hon sopar inte heller o krattar inte upp efter sig etc. Dessutom så visste hon vad vi hade för regler innan hon skrev på. Självklart kan det vara en period när man inte har tid at rida, men det jag blir irriterad på är att hon gav en helt annan bild innan kontraktet skrevs på. Enligt hennes föräldrar så "bodde" hon i princip i stallet. Hon är där max en kvart/dag! På en kvart hinner man definitivt inte "pyssla" med hästen som många skriver att man ska. Hon kommer dit, mockar, borstar av hästen o sticker igen. Jag förstår personligen inte varför man skaffar en häst om man sen inte har tid att ta hand om den. Då är det väl bättre att ha en foderhäst tillsammans med någon annan typ 4 grr/vecka eller liknande så att man dels slipper dåligt samvete själv och hästen blir ordentligt skött!

:bow::bow::bow:

KL
Vilka spännande kvar det finns att få stallplats. Här på landet är det inte så allvarligt. Tänk om hästen skulle skada sig eller tjejen bruter armen --> upp o hoppa, kravet var att rida regelbundet!!:confused:
Man kan köpa kompisar på det här sett också.

Det var väl ganska korkat skrivet?! Självklart var det inte så det menades. Om hästen är skadad, tror du då själv på att jag tycker att man ska rida den???? Det stod heller inte i kontraktet men vi skrev i annonsen att vi helst vill ha folk där som tränar och tävlar. Hon sa från bärjan att hon inte tävlar "ännu", men att hon tränar regelbundet med sin häst. Vi är bara tre stycken i stallet och det är roligare om vi alla är intresserade av det vi gör! Om det nu var "kravet" för just denna stallplatsen, kunde hon ju sökt en annan, det finns hur många som helst runt omkring!

Hon kommer dit, mockar, borstar av hästen o sticker igen. Jag förstår personligen inte varför man skaffar en häst om man sen inte har tid att ta hand om den.

Du vet inte hur hennes liv ser ut just nu. Det där kanske är allt hon kan eller orkar för närvarande. Har du frågat???

För övrigt lider ingen häst av att inte bli riden. Jag skulle aldrig skriva på ett sånt kontrakt - ingen vet som sagt vad som händer i livet.

Jag måste nog hålla med TS. Har man ett litet eget stall så är det viktigt vem man tar in. Det är tryggare att rida ut två än ensam. Jag som har stall hemma på gården kan säga att det är INTE kul med folk som kommer ut 10 minuter, vispar runt lite i boxen och häller ut hälften oavsett om det är spån eller skit. Dräller hö omkring sej och skiter i att hästens täcke hänger på trekvart... (och har suttit på i en vecka) I det fallet erbjöd jag mej att sköta allt för en liten peng tills dom flyttade och det togs tacksamt emot då dom inte hade tid med häst....
Jag personligen har hellre en box tom än hyr ut till någon som inte har tid att lägga på hästen, med allt vad det innebär.
Jag har unghäst, så jag rider kanske 3-4 dar i veckan. Men då planerar jag ju det så jag kan ha sällskap ut med någon annan. Lånar f.ö ut min ena häst gratis, utan krav på mocknig bara för att det är roligare att ha sällskap. (och bra med unghäst i början)

I ett stort stall med många hästar finns det ju nästan alltid någon man kan rida med, så där spelar det kanske inte så stor roll. Syns kanske inte lika mkt heller bland alla andra.

Tror många med egna små stall vill ha in "likasinnade" för gemenskapen:banana:

Jag blir rätt trött på att folk ska lägga sig i hur mycket andra rider eller är med sina hästar. Det är väl upp till var och en i samråd med hästen??

Finns folk i mitt stall som inte gör med sina hästar såsom jag gör med mina, men det är faktiskt deras sak. Och vad jag gör med mina hästar är min sak. (Gränsen går naturligtvis vid om man ser att hästen far illa.)

Och nu börjar du skriva lite surt att hon inte sopar efter sig och att hon är där för lite o så. Du är allmänt missnöjd med den här tjejen m a o. ...sopa osv är det väl bara att påminna henne om, men det andra kan du inte lägga dig i tycker jag.

Fy skulle inte vilja vara i ett stall där man bevakades av en massa kontrollmänniskor :mad:

Jag måste nog hålla med TS. Har man ett litet eget stall så är det viktigt vem man tar in. Det är tryggare att rida ut två än ensam. Jag som har stall hemma på gården kan säga att det är INTE kul med folk som kommer ut 10 minuter, vispar runt lite i boxen och häller ut hälften oavsett om det är spån eller skit. Dräller hö omkring sej och skiter i att hästens täcke hänger på trekvart... (och har suttit på i en vecka) I det fallet erbjöd jag mej att sköta allt för en liten peng tills dom flyttade och det togs tacksamt emot då dom inte hade tid med häst....
Jag personligen har hellre en box tom än hyr ut till någon som inte har tid att lägga på hästen, med allt vad det innebär.
Jag har unghäst, så jag rider kanske 3-4 dar i veckan. Men då planerar jag ju det så jag kan ha sällskap ut med någon annan. Lånar f.ö ut min ena häst gratis, utan krav på mocknig bara för att det är roligare att ha sällskap. (och bra med unghäst i början)

I ett stort stall med många hästar finns det ju nästan alltid någon man kan rida med, så där spelar det kanske inte så stor roll. Syns kanske inte lika mkt heller bland alla andra.

Tror många med egna små stall vill ha in "likasinnade" för gemenskapen:banana:

:bow::bow::bow: Självklart tycker jag att man kan ha som krav att hästen skall skötas varje dag!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Måste faktiskt hålla med TS till viss del. Visst - man kan inte ha som krav att folk ska rida sina hästar varje dag. Men, jag tycker absolut att man kan ha som krav att hästarna ska "skötas" varje dag (i inackorderingsstall). Beror ju mycket på vilken typ av uppstallning man har och hur mycket hästarna går ute men jag har svårt för mentaliteten "under perioder har jag inte tid för min häst". ?? Varför har man då häst??

För en del individer räcker mat och vatten - dock inte för alla. Väldigt trist att se hästar stå i stallet eller hänga vid grinden och bara bööna om att någon ska se dem.

Jag blir rätt trött på att folk ska lägga sig i hur mycket andra rider eller är med sina hästar. Det är väl upp till var och en i samråd med hästen??

Finns folk i mitt stall som inte gör med sina hästar såsom jag gör med mina, men det är faktiskt deras sak. Och vad jag gör med mina hästar är min sak. (Gränsen går naturligtvis vid om man ser att hästen far illa.)

Och nu börjar du skriva lite surt att hon inte sopar efter sig och att hon är där för lite o så. Du är allmänt missnöjd med den här tjejen m a o. ...sopa osv är det väl bara att påminna henne om, men det andra kan du inte lägga dig i tycker jag.

Fy skulle inte vilja vara i ett stall där man bevakades av en massa kontrollmänniskor :mad:

Men som sagt så behöver hon inte vara i mitt stall om hon inte gillar vår vilja att ha gemenskap, säkerhet och ordning i stallet. Anledningen är inte att hon inte rider, jag skiter fullständigt i vad hon gör med sin häst egentligen, men eftersom hon visste förutsättningarna INNAN hon flyttade in och uppgav att hon "bodde" i stallet och tränade regelbundet så tycker jag inte att hon varit riktigt ärlig! Och ja, jag har påminnt tjejen om att sopa.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar