Rida eller inte rida...?

aysha

Trådstartare
Min häst har problem med tänderna, vilket har medfört spänningar i hela kroppen och givetvis ovilja till arbete. Han fick massage i torsdags och ska få i morgon igen.
Jag har fått tandläkartid den 16 oktober, alltså om cirka två veckor.

Nu har jag en liten fundering.. Tror ni jag skulle kunna skritta ut på låg tygel, klättra osv utan att han spänner till igen? Jag kan ju inte sitta och jobba honom på banan när han har ont men helst vill jag inte ställa av honom helt..

/aysha - Tacksam för tips!

Sv: Rida eller inte rida...?

Jag har aldrig testat det och känner inte någon som har något som jag kan låna. Känner att det är onödigt att köpa för så kort tid..

Jag har aldrig testat det och känner inte någon som har något som jag kan låna. Känner att det är onödigt att köpa för så kort tid..

men varför sluta rida bettlöst så fort hästen är bra igen? jag tycker det är en kul sak att variera med :)

Fungerar han inte att rida med bara grimma då? :idea:

Ja, jo det har du rätt i. :)
Hur som helst har jag dock inte råd med några nya prylar just nu, fattig student som jag är.

Kan du prova att sätta tyglarna på grimman o rida på volten?
Hur som helst skulle jag göra nånting dessa veckor, om det inte fungerar att rida bettlöst så longera i grimma eller ta promenader. Passa på att göra markövningar?

Det skulle jag kunna prova om jag hade hästen på ett annat ställe. Men nu står han vid ridklubben och jag använder deras banor och törs helt enkelt inte ta upp honom i bara grimma bland alla barn och lektionshästar.
Men kapson kanske..? hmm.. *funderar*

Min häst har problem med tänderna, vilket har medfört spänningar i hela kroppen och givetvis ovilja till arbete. Han fick massage i torsdags och ska få i morgon igen.

Nu har jag en liten fundering.. Tror ni jag skulle kunna skritta ut på låg tygel, klättra osv utan att han spänner till igen? Jag kan ju inte sitta och jobba honom på banan när han har ont men helst vill jag inte ställa av honom helt..

Jag tycker att du gott och väl kan skritta på lång tygel och klättra lite i två veckor tills du ska till tandläkaren. Det är väl inte säkert att spänningarna och oviljan beror bara på tänderna. Låter lite mysko... Är sadeln speciellt utprovad till hästen? Om inte så kan det vara boven i dramat faktiskt. Annars kan det ju finnas flera andra anledningar också.

Tips, rid bettlöst!
Inte alla hästar kan ha bett (dom ska inte behöva ha det egentligen)
mitt sto går verkligen inte att ha bett på utan henne rider vi bara i sidepull då hon går avslappnat osv.
men så fort hon får bett i munnen blir hon stel som en pinne.
fast hon är jätte fin i mun men det är bara det att hon har blitt misshandlad i hela sitt liv o kan därpå inte ha bett....

Jag tycker att du gott och väl kan skritta på lång tygel och klättra lite i två veckor tills du ska till tandläkaren. Det är väl inte säkert att spänningarna och oviljan beror bara på tänderna. Låter lite mysko... Är sadeln speciellt utprovad till hästen? Om inte så kan det vara boven i dramat faktiskt. Annars kan det ju finnas flera andra anledningar också.

Med största sannolikhet beror det på tänderna. Jag var hos sadelutprovare för ett tag sen för jag misstänkte att den inte låg som den skulle längre, men den ligger bra på honom.
Jag bytte då till remontgrimma på tränset, hade engelsk innan, vilket gjorde det hela lite bättre.

Du kan prova att fästa tyglarna i remontgrimman så har jag ridit min häst när hon hade munproblem

Har du några specillet bra tips? :)

Sidoförflyttningar o volter är lösgörande, det finns massor av markövningar på forumet om du söker. Jag hade travat också så att h*n blir varm o avslutat med att skritta ner ordentligt o stretcha efteråt. Det finns bra stretchövningar om du googlar med illustrationer. Då borde h*n inte bli mer spänd iallafall :idea:

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Jolo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka