rida efter skada...

R

reining_docky

Förra året blev min häst sparkad(han var då 3), vi åkte till en ATG klinik som sa att det var ingen fara och det var bara att rida...då gjorde jag det och efter ca två månader vägrade han gå åt höger...vi åkte till Spångfors i Halmsta som röntka,gorde ultraljud och så fick han springa på rullbandet, då såg han att han hade lösa benbitar i hasen och ledbandsfästet var förstört, och han hade tre inflamationer i knät, Vi åkte hem och han fick vila, men inte boxvila,
vi har inte åkt tillbaka dit för försäkringsbolaget bara tjafsar.
Nu har han vilat i ca 8 månader och jag har börja skritta, det går jäätebra och det märks inget med benet. Kan det komma tillbaka?
Vad ska jag göra, jag vill ju inte rida om han har ont... :cry:

Sv: rida efter skada...

när en sån pass unghäst får knäledsinflammationer ska man vara försiktig... hade en 5åring som fick kotledsinflammation som tog 6mån på sig att läka och efter han varit frisk ett år blev han dålig igen och slutade de med att han blev utdömd :cry:.. ang lösa benbitar så är det väldigt vanligt att hästen får ont av dem... det är ovanligt att hästen kan ha lösa benbitar utan att det gör ont. Ang. den andra skadan vill jag inte utala mig om då jag inte har sånna erfarenheter. Vore jag du skulle jag börja skritta igång hästen försiktigt och prova bygga upp den succesivt och se vad som händer. Fast först och främst skulle jag nog ringa till veterinären som behanlat hästen och ställa samma frågor som du ställt till oss... Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 538
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 514
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka