Rida efter metacambehandlning?

tigerhorse

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite tips från kunniga hästmänniskor.

En häst besiktigas och markerar på ett framben, vet tror att det är stukning pga snö och hårt underlag. Hästen visar endast på böjprov inget i ridning.
Hästen får metacam i 10-12 dagar och promeneras lite och står i sjukhage. sedan går den utan metacam två dagar och sedan nytt böjprov.
Hästen går igenom utan anmärkning.
Kan man börja sätta igång hästen direkt?
Alltså börja skritta longera och sedan rida lite smått?
Eller måste man skritta minst en månad innan man kan börja rida ordentligt?

Mvh
Tigerhorse

Sv: Rida efter metacambehandlning?

Longera hade jag inte gjort men börjat med att skritta igång ordentligt några dagar och sen försiktigt med lite jogging nån dag.

Böjprovet gjordes för snabbt inpå avslutad Metacam behandling. Kände veterinären till att hästen avslutat behandling två dagar innan böjprov?

Hej!
Jag behöver lite tips från kunniga hästmänniskor.

En häst besiktigas och markerar på ett framben, vet tror att det är stukning pga snö och hårt underlag. Hästen visar endast på böjprov inget i ridning.
Hästen får metacam i 10-12 dagar och promeneras lite och står i sjukhage. sedan går den utan metacam två dagar och sedan nytt böjprov.
Hästen går igenom utan anmärkning.
Kan man börja sätta igång hästen direkt?
Alltså börja skritta longera och sedan rida lite smått?
Eller måste man skritta minst en månad innan man kan börja rida ordentligt?

Mvh
Tigerhorse

Frågan borde väl snarare vara rida efter skada? Det, mer än metacambehandlingen är avgörande för hur du ska rida. Här verkar det som att hästen inte är igångsatt efter skadan/vilan. Veterinären borde ha gett dig ett igångsättningsprogram.

"Förr" sa man ofta att igångsättning skulle pågå lika länge som hästen stått (om rimligt) men numera tror jag att man ofta går fortare fram. Börja med skritt, gärna vid hand, på rakt spår en kortare stund och utaöka sedan. Sedan kan du troligen fortsätta med trav och öka på travinslaget successivt. Lite beroende på vad det är för skada så kan det vara bättre med galopp än trav.

Tack för alla svar.
Jag ska höra lite mer med vet och sätta igång lugnt.
Mvh

Enligt min veterinär behövde jag vänta minst en vecka efter metacam behandlingen för att smärtstillandes ska gå ur.

Fick du ingen ordination på igångsättning??
Ska ni på åb eller gissade vet orsaken? "tror" kan ju vara allt mellan himmel och gjord..

Aldrig longering på en häst som nyligen varit halt eller markerat då man kan dra upp skadan igen, det sliter alldeles för mycket..

Raka spår brukar rekommenderas och ofta skritt den första tiden beroende på skada och därefter att man ökar intensiteten dvs lägger in trav och galopp också. I vissa fall kan galopp vara bättre än trav för att det sliter mindre

Man brukar utöver det bli tillsagd att ta det lugnt tills antinflamatoriska är ute ur kroppen, ca 1-2 veckor efter avslutad kur.

Men allt beror ju på vad det är för skada. En häst som i övrigt är i full kondition finns ingen mening att skritta lika lång tid den stått heller bara för sakens skull utan det är skadan som avgör vad som är lämpligt som igångsättning, eller rehab som det faktiskt är

Kan man lita på att hästen stukat sig bör igångsättningen säkert vara under minst 2 månader då man brukar gå ganska försiktigt fram vid en stukning så att inte utsatta områden blir överansträngda eller att man skaffar sig sekundära problem pga över/felbelastning.

Hitta man ingen uppenbar orsak till hälta och det försvunnit efter antinf. brukar man dessutom i många fall bli ombedd att köra på som vanligt för att se om det är något som provoceras fram/kommer tillbaka eller inte.

Men det klokaste är att föra dialog med behandlande veterinär

Senast ändrad:

Metacamen har gått ur kroppen 2 dgr efter behandling så till vida att den inte är smärtstillad - kan göra böjprov. Men det är inte ok att besiktiga häst! 14 dgr startkarens..

Om dt inte var fråga om besiktning utan din egen häst som behanlts pga långtradig hälta bör du rådfråga veterinären angående igångsättning. Lagom kunde kanske vara att jogga igång lite lätt und 2 v innan normal ridning

Tack för alla bra ord.
Jag har bestämt att röntga det benet och göra nytt böjprov några dagar efter medicinering för att se så att det inte är pålagringar eller något annat dumt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka