rida dressyr på travhäst

G

glace

tänkte fråga här istället det är lite för avancerat på dressyrsidan
jag har en 7 årig travhäst som körs och tävlas och jag skall börja rida den lite smått bara för att den skall kunna bli lite mer balanserad och så i traven den rusar ju ganska mkt och halvhalter hjälper inte så bra finns det några mer tips?? vill inte ha en massa hjälpremmar och konstiga bett bara i skritt går det ganska bra men i traven så far han iväg för mkt och då blir jag hängande i tyglarna för mkt jag försöker verkligen inte att göra det men jag vet inte vad mer jag skall göra?

Sv: rida dressyr på travhäst

Mitt enda tips är att du måste rida som du kör. De flesta tävlingshästar går ju fortare på tryck i munnen och långsammare när man släpper efter, halvhalter säger således fort-sakta-fort-sakta och förvirrar bara hästen. Om inte du själv brukar köra hästen, ta reda på vilka tygelhjälper som används. När vi fick köra travare i skolan var dom noga med att påängtera just skillnaden i tygelhjälper. Många verkar ha problem med just denna skillnad i tygelhjälper och vill hemskt gärna använda "ridhästhjälper" som travaren inte förstår. Om hästen ska fortsätta tävla tror jag inte heller att du bör "lära om den". Använd säte och röst för att förtydliga och ta det lugnt. Bryt alltid av om den rusar. Gör hela tiden om det som inte blir bra och låt det ta tid.

Har du funderat något på akademisk ridkonst? Enligt uppgift (jag vet inga namn) så är det en del som rider sina aktiva kallblodstravare på akademiskt sätt.
Bent Branderup berättade om en elev i Norge som började rida sin kallblodstravare enligt de akademiska principerna. Tidigare var den en medelmåttig travhäst - numera vinner den nästan alltid.

Immer

Tack för svaret:bow: Jo det är jag som kör hästen till vardags så jag vet vilka tygelhjälper jag skall använda då:D skall arbeta med rösten och sätet mer så han ine blir förvirrad :p

Har du testat att trava på lite längre tyglar i skogen?
Så att hästen blir "tvingad" att hitta sin egen balans och inte låta den ta något stöd i tygeln?
Kanske funkar om hästen måste kolla själv vart den sätter fötterna.

Vet inte om detta kan vara till hjälp, men med min travare hade jag samma "problem" med och jag jobbade ganska mycket på halvhalter i skritt för att sedan lägga in dem i traven. Hade relativt långa tyglar i traven och gjorde små förhållningar mer eller mindre hela tiden. Efter en längre tid fattade han vinken med tryck och eftergift. Nu går han som en klocka i traven. Numer när jag kör så är han lättare att få stopp på, men har absolut inte lagt av sig.

tack båda två , skall prova det i morrn och se hur det går att trava med långa tyglar:idea:

Har provat det gick sådär:( fast mest för att man skall våga själv att inte ta förmkt i tyglen och det gör man ju automatiskt om hästen ökar farten ajja det är bara att försöka igen

glace skrev:
jag har en 7 årig travhäst som körs och tävlas och jag skall börja rida den lite smått bara för att den skall kunna bli lite mer balanserad och så i traven den rusar ju ganska mkt och halvhalter hjälper inte så bra finns det några mer tips?? vill inte ha en massa hjälpremmar och konstiga bett bara i skritt går det ganska bra men i traven så far han iväg för mkt och då blir jag hängande i tyglarna för mkt jag försöker verkligen inte att göra det men jag vet inte vad mer jag skall göra?

Hejsan!

Att trava under ryttare och att trava framför vagn ("travhästtrav") är två helt olika rörelsemönster och kräver olika muskler och olika typer av balans.
Du ser tydligt hur din travhäst travar när du sitter bakom den. Bakbenen har stora cirklar, utåtroterade. Detta för att kunna ta stora vägvinande steg förbi frambenen.
När du rider vill du inte ha denna typen av trav, utan du vill ha in bakbenen under hästen så att de blir bäriga i stället för påskjutande.
Hänger du med?

Alltså så måste du lära din häst att trava på "rätt sätt" när du rider. OM du vill ha en balanserad, bärande trav när du rider. Du kan ju naturligtvis rida din travhäst i den typen av trav som han travar framför vagnen. Det görs bl.a. i monté tävlingarna, men det är ingen bekväm trav att rida i. Som du säkert har märkt.
Att lära om och sätta muskler samt lära hästen att bära sig i balans, kan ta olika lång tid. Allt från 2-3 månader och upp till 1 år. Bra övningar är att rida tempoväxlingar, olika ridvägar på ridbanan, trava över bommar, halvhalter, sidvärtsrörelser m.m.

Viktigt är att du tänker på att ge hästen en chans att gå i rätt form (som ridhäst) och att det är viktigt att du hjälper hästen att ha så mycket som möjligt av halsen ÖVER tygeln. Förstår du hur jag menar? Ju mer hals som är under tyglen, ju svårare blir det för hästen att hitta sin balans, gå i rätt form och bära sig rätt. Hästens anatomi spelar alltså stor roll men du kan hjälpa din häst genom att bl.a. rida på ett s.k. pessoabett. Då får du tygeln längre ner och således mer hals över tygeln. Pessoabettet finns som vanligt tvådelat, tredelat och rakt. Samt med eller utan gummi och med eller utan smaksatt gummi. Alltså ett bett som kan passa till många hästar. Ett annat hjälpmedel är den s.k. gummisnodden eller halsförlängaren. Den hjälper hästen att hitta rätt genom att ge tryck på nacken och direkt avlastning när hästen sänker huvudet.
Pröva vad som passar dig och din häst.

Det finns en hemsida specielt för travhästar som rids. Den heter Svenska Ridtravarföreningen och adressen är: http://www.ridtravare.com/index.php . Där kan du få flera tips och råd från andra som rider sina travhästar. Fast många är dock hästar som är ämnade att bli omskolade och har slutat att tävla.

Lycka till med din häst!

Myy skrev:
Att trava under ryttare och att trava framför vagn ("travhästtrav") är två helt olika rörelsemönster och kräver olika muskler och olika typer av balans. QUOTE]

Helt sant. Men med (olika lång) träning får du hästen att bygga båda sortens muskler och du får till slut en häst du kan ösa på med i full fart för att nästa stund rida i bärig trav på volten.

{QUOTE=Myy]Alltså så måste du lära din häst att trava på "rätt sätt" när du rider. OM du vill ha en balanserad, bärande trav när du rider. Du kan ju naturligtvis rida din travhäst i den typen av trav som han travar framför vagnen. Det görs bl.a. i monté tävlingarna, men det är ingen bekväm trav att rida i. Som du säkert har märkt.
QUOTE]

Det behöver inte alls vara obekvämt att rida i "travartrav" utan väldigt stadigt och härligt när man känner hur hästen breddar bak och blir låg som en ferarri! (kan bara gissa hur fort ett hbl måste galoppera för att hålla samma fart och är med all säkerhet inte alls lika bekväm som travar´n :D

glace skrev:

Den förstår antagligen inte vad du menar med halvhalter utan tycker att du bara är lustig som inte kan bestämma dig... Sänk kraven. Strunta i halvhalterna utan gör en halt. När den lyssnar på dina halter så minska tiden som du står stilla. Minska ner stillstående tiden undan för undan tills den förstår att följden minskning av tempo följs av lika framåtdrivning. Använd rösten,ge eftergift på innerhand och klappa den på halsen. Klappen är mest för dig, den kommer hindra dig från ett död mans grepp om tygeln. Om du vill använda inspänningstyglar i ett senare skede så använd dem som en vägvisare och inte som ett tvång men spara det tills den är med på vad du menar och inte bara rusar.

Använd knepen som du har fått av alla andra här, mitt tips är: TRÄNA TRÄNA TRÄNA, använder du do andras tips + mitt (:p) så ska det nog gå bra till slut

Tänk också på när du rider att hästen troligen kommer behöva trava ganska hastigt till en början eftersom den inte har muskler för att klara av att trava långsamt. En del som rider in travhästar tror att allt löser sig i och med att hästen inte springer som en dåre, och istället får de en häst som nästan välter om man lutar sig åt sidan :crazy: För att hästen ska få lättare att röra sig som en ridhäst kan du öva skänkelvikningar från marken. Rid över cavalettibommar så hästen blir tvungen att lyfta fötterna osv.

Det där med att aktiva travare gynnas av ridträning stämmer säkert, tror ni att det kan funka åt andra hållet också? Alltså att en travhäst som inte kunde sitt jobb över huvud taget utan bara galopperade ut sig kan lära sig att trava fort genom vanlig ridträning? Det skulle vara så roligt att få köra Fort med min medryttarhäst sen när hon lärt sig att vara ridhäst! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 962
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka