Sv: rida dressyr på travhäst
glace skrev:
tänkte fråga här istället det är lite för avancerat på dressyrsidan
jag har en 7 årig travhäst som körs och tävlas och jag skall börja rida den lite smått bara för att den skall kunna bli lite mer balanserad och så i traven den rusar ju ganska mkt och halvhalter hjälper inte så bra finns det några mer tips?? vill inte ha en massa hjälpremmar och konstiga bett bara i skritt går det ganska bra men i traven så far han iväg för mkt och då blir jag hängande i tyglarna för mkt jag försöker verkligen inte att göra det men jag vet inte vad mer jag skall göra?
Hejsan!
Att trava under ryttare och att trava framför vagn ("travhästtrav") är två helt olika rörelsemönster och kräver olika muskler och olika typer av balans.
Du ser tydligt hur din travhäst travar när du sitter bakom den. Bakbenen har stora cirklar, utåtroterade. Detta för att kunna ta stora vägvinande steg förbi frambenen.
När du rider vill du inte ha denna typen av trav, utan du vill ha in bakbenen under hästen så att de blir bäriga i stället för påskjutande.
Hänger du med?
Alltså så måste du lära din häst att trava på "rätt sätt" när du rider. OM du vill ha en balanserad, bärande trav när du rider. Du kan ju naturligtvis rida din travhäst i den typen av trav som han travar framför vagnen. Det görs bl.a. i monté tävlingarna, men det är ingen bekväm trav att rida i. Som du säkert har märkt.
Att lära om och sätta muskler samt lära hästen att bära sig i balans, kan ta olika lång tid. Allt från 2-3 månader och upp till 1 år. Bra övningar är att rida tempoväxlingar, olika ridvägar på ridbanan, trava över bommar, halvhalter, sidvärtsrörelser m.m.
Viktigt är att du tänker på att ge hästen en chans att gå i rätt form (som ridhäst) och att det är viktigt att du hjälper hästen att ha så mycket som möjligt av halsen ÖVER tygeln. Förstår du hur jag menar? Ju mer hals som är under tyglen, ju svårare blir det för hästen att hitta sin balans, gå i rätt form och bära sig rätt. Hästens anatomi spelar alltså stor roll men du kan hjälpa din häst genom att bl.a. rida på ett s.k. pessoabett. Då får du tygeln längre ner och således mer hals över tygeln. Pessoabettet finns som vanligt tvådelat, tredelat och rakt. Samt med eller utan gummi och med eller utan smaksatt gummi. Alltså ett bett som kan passa till många hästar. Ett annat hjälpmedel är den s.k. gummisnodden eller halsförlängaren. Den hjälper hästen att hitta rätt genom att ge tryck på nacken och direkt avlastning när hästen sänker huvudet.
Pröva vad som passar dig och din häst.
Det finns en hemsida specielt för travhästar som rids. Den heter Svenska Ridtravarföreningen och adressen är:
http://www.ridtravare.com/index.php . Där kan du få flera tips och råd från andra som rider sina travhästar. Fast många är dock hästar som är ämnade att bli omskolade och har slutat att tävla.
Lycka till med din häst!