Rida dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
M

mollymalone

Mitt sto betäcktes i slutet av maj, första gången för henne. Har hittills gått bra, peppar peppar... Då jag köpte henne i somras var hon tunn och avmusklad, har nu fått henne i fint hull och rejält musklad, förutom i bog och hals. Hon verkar dessutom stel i halsen - kan det påverka muskulaturen? Hon aktiveras 20 min tömkörning i samtliga gångarter dag 1, skogsrids 40-60 min i samtliga gångarter dag två samt vilar (strosar i hagen) dag tre. Är det för mycket? Vill gärna få tips om "lugna" övningar för att stärka och underhålla muskulatur fram till fölning, TACK!
Gärna hur jag ska jobba med hals/bog.

Sv: Rida dräktigt sto?

Jag tror att man till största delen märker på stoet om hon inte mår bra av att jobbas. Ditt schema ser utifrån inte alls för jobbigt ut, snarast för lätt.

De hästar jag sett som ridits länge in i dräktighet och varit väldigt fräscha efteråt.

Hej låter nästan som det är mitt sto det är frågan om, jag köpte henne i månadskiftet maj/juni och betäkte på studs. Hon var mager, omusklad och hade ingen kondision, hon hade inte blivit ordentligt riden på läääänge.
jag satte igång henne lite försiktigt och idag rids hon ca 4-5 ggr i veckan fast jag har slutat hoppa större hinder nu(upp tom 120) idag skuttade vi säkert 30 cm. att jag inte hoppar henne beror på tidbrist(skola + en till tävlingshäst som prioriteras mer stoet klarar sig ju bra i hagen) mer än att hon börjar bli rund om magen jag hoppar ändå inga stora hinder med henne med tanke på åldern.
Idag rider jag nästan uteslutande i dressyrsadeln på henne, det behövs.
Jag tkr att du kan rida lite dressyr hemma i paddocken ett par dar i veckan? det är inga problem om hon är igångsatt!

Har en "först-föderska" som väntas föla i slutet maj/början juni. Hon är ganska besvärlig just nu för fostret verkar väldigt aktivt! Hon blir förbannad som bara den när det "bökar om kring". Försöker hålla igång henne med promenader i skogen, lite jobb i skritt - ibland trav, var tredje gång longering i ca 20 min. Framförallt när jag longerar blir hon ARG när det händer saker i magen.

Vad jag har förstått på andra erfarna uppfödare är att vissa ston helt enkelt inte accepterar att bli ridna under dräktigheten. Varierar också när protesterna kommer. Kan funka de första månaderna - andra kan du rida fram till minst nioende - vissa protesterar tidigt. Mitt är nu på 140:e dygnet. Åh hej och hå vad det "dansas tango" där inne. Inte poppis hos blivande modern.

Som sagt...du vet bäst själv vad ditt sto önskar och accepterar. De är likt oss individer. Lycka till!

Jag red mitt sto fram till månad 6 "som vanligt". From då red vi ej mer på plan då hon började att bli stor och inte orkade. Men fortsatte att rida ute tills månad 10. Alltså 1 månad innan beräknad fölning. På slutet blev det mkt barbackaturer.
Tömkörde och longerade en hel del i slutet i av dräktigheten osså.
Man känner på dom när dom inte orkar, min var väldigt pigg och glad hela tiden. :)

Min drottning tycker om att komma ut på ridturer.
Men hon gillar inte sadelgjorden.
Förra dräktigheten red vi henne 10 mån. Skogsridning barbacka. På vinter pölsade vi i djup snö det gillade hon.
Men denna gången är hon inte i den form och den kondition som hon var då. Men försöker rida 11/2 tim per dag 6 dagar veckan.
Vi promenerar även i grimma och grimmskaft.
Jag tycker att det är viktigt för hela kroppen att de får röra på sig ordentligt.
Nu går hon snart in i 150 dagar. Man märker det på henne-. Hon stannar och kissar ofta. Trycker nog på. Hon är stor och kraftig nu. :bump: :bump:

Mitt är nu på 140:e dygnet. Åh hej och hå vad det "dansas tango" där inne. Inte poppis hos blivande modern.

Oj, kan du se rörelser i magen redan nu?
Mitt sto har passserat 160dygn och jag har inte sett någonting, har iof inte undersökt så noga. Det brukar synas tydliga rörelser på henne de sista månaderna (10-11). Får nog gå ut och titta lite extra på henne, det är alltid kul när man ser rörelserna, då förstår man liksom att det faktiskt är en liten fölis där inne :love:

Så länge stona är pigga och friska brukar det gå bra och rida dem, man känner ju oftast om de blir trötta, hängiga eller tunga.
Red mit sto lätt hela dräktigheten, "skrittade" barbacka ca. 6 timmar innan bäbisen föddes.. och svor något om att jag aldrig mer ska rida barbacka för hela rundan gick i alla andra gångarter än skritt. :bow:

Jodå, här rör det på sig! Det syns tydligast just när man tagit in dom på e.m. och dom börjar äta på e.m.-fodret. Mitt sto är täckad så när hon kommer in tar jag av täcket innan hon kommer in i boxen och får sitt e.m.-foder. Oj,oj vad det rör på sig! Syns mycket tydligt att något "boxas" där inne. Häromdagen stod jag och höll händerna vid området kring flanken - härligt att känna aktiviteten där inne! Stoet, som är förstföderska, är ganska underhållande just nu - hon vill gärna ge igen på någon! Nu vid 145 dygn verkar det som hon börjar förstå vad som händer. Innan såg det ut som hon var helt övertygad om att det var någon annan som "kickade" på henne.

Har hört att "aktiviteten" i magen som foster skiljer sig mellan stoföl och hingstföl - kommer däremot inte ihåg vilken som var vad. Är det hingstfölen eller stofölen som är mest aktiva?l

Jag red mitt sto som vanligt i princip tom månad 6, sedan visade hon att hon tyckte dressyrtränng var för jobbigt så vi red mest ut. I början i alla gångarter och den sista tiden bara i skritt. Hon reds tom månad 10. Sista månaden gick vi bara lite promenader i grimman.

Tycker inte ditt schema ser för jobbigt ut för ditt sto, men alla ston är ju individer så man får lyssna på vad de säger.

Jag såg f.ö fosterrörelser från ca dygn 150. Dock sällan stora eller mkt. Hon fick ett stoföl.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto är 20 och ska ha föl nu vilken dag som helst. Hon har svårt att hålla hullet och det blir oftast ännu värre när fölungen föds...
Svar
6
· Visningar
1 517
Senast: lewellyn
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 100
Senast: Terja
·
Foder & Strö har ett nordsvenskt sto på tio år med stora fetmaproblem när hon skulle premieras som tvååring fick hon som enda bedömning "för fet för...
Svar
8
· Visningar
2 235
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka