Rida direkt efter vaccination?

Sv: Rida direkt efter vaccination?

Enligt alla veterinärer jag pratat med är det helt OK att träna samma dag innan vaccinering. Efter vaccinering är det lugn ridning som gäller. Innan har det ingen som helst betydelse. Varför ska hästen vila INNAN vaccinering?? :confused::confused: Ge mig gärna en anledning till det.. Står dina hästar flera dar både före och efter vaccinering? Onödigt..

Jag skrev att jag inte gärna hade TRÄNAT samma dag som hästen ska vaccineras. Med det menar jag ett pass för tränare. Jag är inte så duktigt att jag får hästen att gå med samma kvalite hemma själv som för tränare så självklart ger en träning för mig och min häst ett annat arbete än det vi är vana vid. Det är ju det som är poängen :D Jag hade heller inte ridit ett hårdare pass hemma samma dag som hästen ska vaccineras. Jag rider tex lika ogärna två träningar på raken (två dagar efter varandra alltså) för jag vill att hästen ska kunna återhämta sig lite med normalt arbete hemma tex.

Jag sa alltså inte att hästen skulle varken vila innan vaccinering och absolut inte vila flera dagar innan. Jag vill bara ta lite mer hänsyn när hästen är vaccinerad. Min häst är snäll, glad och arbetsvillig. Det hade nog varit ganska lätt att rida "för hårt" utan att märka det förrän det är försent. Det känns för mig så onödigt bara :)

Och jag är av den åsikten att träna för tränare för oss normala träningsryttare aldrig kommer upp i den nivån att hästen blir så ansträngd att det skulle skada att träna samma dag innan vaccination. Hästarna kan liksom inte ansträngas så hårt på vår nivå att det skulle göra någon skillnad. Däremot skulle jag inte köra snabbjobb med travare/galoppörer eller rida ett riktigt genomkörarpass med en GP häst och den nivån de rids på. Våra ''dödliga'' hästar kommer aldrig upp i den intensiteten att de skulle må dåligt av det. Det är skillnad på träningsintensitet och ansträngning mellan vanliga svenssonridhästar och elitidrottarhästar.

Halvt knapplån och halvt till dig:

MEEEN håller ni på än och gläfser över ditten och datten? Alltså helt ärligt: kan vi inte enas om att det är lika onödigt att promt måsta boka träning samma dag som vaccinering på en häst som - precis som du påpekar - knappast ska gå OS nästa månad - eller år, som det är att ställa av den en vecka totalt? VARFÖR i hela friden? åt bägge håll. Känns rätt överkurs. Om man säger så. Åt bägge håll.

perspektiv folk. perspektiv. TACK :cool:

Och jag är av den åsikten att träna för tränare för oss normala träningsryttare aldrig kommer upp i den nivån att hästen blir så ansträngd att det skulle skada att träna samma dag innan vaccination. Hästarna kan liksom inte ansträngas så hårt på vår nivå att det skulle göra någon skillnad. Däremot skulle jag inte köra snabbjobb med travare/galoppörer eller rida ett riktigt genomkörarpass med en GP häst och den nivån de rids på. Våra ''dödliga'' hästar kommer aldrig upp i den intensiteten att de skulle må dåligt av det. Det är skillnad på träningsintensitet och ansträngning mellan vanliga svenssonridhästar och elitidrottarhästar.

Jag har förstått det, jag håller bara inte med och gör inte som du i detta fallet, av anledningen jag skrev ovan :)

Halvt knapplån och halvt till dig:

MEEEN håller ni på än och gläfser över ditten och datten? Alltså helt ärligt: kan vi inte enas om att det är lika onödigt att promt måsta boka träning samma dag som vaccinering på en häst som - precis som du påpekar - knappast ska gå OS nästa månad - eller år, som det är att ställa av den en vecka totalt? VARFÖR i hela friden? åt bägge håll. Känns rätt överkurs. Om man säger så. Åt bägge håll.

perspektiv folk. perspektiv. TACK :cool:

Ja, mackan :D Jag tycker bara det är viktigt att det inte framgår att alla tycker det är ok att träna samma dag som vaccinering, varken innan eller efter och varför :idea:

Ananrs är det ingen big deal för mig, alla gör olika :D

Du läser verkligen i saker som inte står. Fortsätt för all del, personligen tycker jag det blir rätt tröttsamt att sitta och gaffla sida upp och sida ner, vare sig det handlar om att minsann prompt måsta träna samma dag som vacc, eller ställa av hästen helt en vecka.

Man gör såklart som man själv vill! Tror inte hästen dör av att träna eller vila (så länge man rider med förstånd och hästen inte ser påverkad ut)

Fast sida upp och sida ner tycker jag väl ändå inte att vi gafflat om detta. Några inlägg.. Annars i många andra trådar så pågår ju diskussionerna i några 20 tal sidor utan att det är ett problem.

På min dator har vi inte passerat sida ett!
Är det så hemskt att folk passerar två inlägg var så borde du kanske skona nerverna!
PL

Vem påstod att kvinnor är smartare än män???´Vilken man vill bli förknippad att tjattra som en kärring?? Vilken kärring vill bli anklagad för att bara klara av en sak i taget så som bara män klarara av??

Varför är kvinnors procentuella bortförklaring förknippad till huvudvärk??

Varför göra enkla ting svåra när man i detta fall kan göra som man själv skulle ha gjort vid en vaccination på sig själv??

Hur djupt kan man sjunka i analys,,,,

Kliniken ligger inom rid avstånd och tanken slog mig innan om jag ska rida dit när det är dags för vaccinering. Är det en dum ide? självklart är det bara skritt det gäller.

Om det inte är bra, förklara gärna!

Det är väl jättebra! Varför transportera när du har skrittavstånd. Et par dar efter vacc bör hästen inte arbetas svettig, men det lär den knappast bli på hemvägen, eller hur? ;)

Jag vaccinerade min häst i måndags (efter motion först och sen transportfärd dit då jag har några mil till vet. tyvärr) Tisdag och onsdag får han vila (veckans vilodagar inplanerade då) torsdag lättare jobb och fredag som vanligt. Om han inte verkar påverkad av vaccinet, förståss!

När jag jobbade på ridskola valde vi i allmänhet att vaccinera på fredagen när hästarna skulle vila helgen. Sen arbetade de som vanligt från måndag. Om någon var påverkad, vilket jag bara varit med om i typ två fall på tjugo hästar och femton år, fick den naturligtvis vila. Tror inte att många ridskolor gör på annat sätt ;), och ridskolehästar är inte av annan sort än privathästar trots att många ibland verkar tro det.

Jag tänker att många överdramatiserar det här med vaccin. Läs hästen och ställ den inte helt i onödan.

knapplån

Det är väldigt mycket, jag gör si och jag gör så i tråden. Det intressanta är ju vad yrkesfolket säger, är det lämpligt eller är det inte lämpligt.

Men jag misstänker att även om 20 veterinärer hade sagt att det inte var några problem så hade vi ändå haft massor med inlägg som hävdade att det är minsann ändå onödigt, det finns en risk, jag vilar hästen för säkerhets skull.

Men ALLA borde väl ändå förstå att det inte är någon som helst fara att skritta hästen lugnt i 20 min efter en vaccination.

Men detta var väl ett löjligt inlägg. Att vi diskuterar är ju för att vi inte kan enas, så kommer du in och tycker att vi ska enas om det du tycker. Är inte en diskussionssida till för att diskutera, eller ska det plötsligt komma in en dagisfröken och berätta att nu ska vi enas om detta. Tycker man en tråd är tröttsam så kan man låta bli att läsa den, det är det finurliga med såna här sidor;)

Men du ärligt, jag skrev en kommentar till Nominous och Connemaran som ältat fram och tillbaks extrem varianterna av att vaccinera. Du behöver ju inte ens ta åt dig?

Oj, jag visste inte att man inte fick kommentera alla inlägg. Jag tog inte åt mig alls, tyckte bara att det var så lustigt att du slog näven i bordet och började spela fröken. Om det är bara är vissa som ska läsa och kommentera dina inlägg så är ett hett tips att ta det via pm. Skriver du i tråden är det fritt fram för alla att kommentera. Så det får du faktiskt leva med. Nu tänker jag inte kapa tråden med detta mer så du får hitta någon annan att hacka på.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 802
Senast: Corax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka