Rida direkt efter vaccination?

Sv: Rida direkt efter vaccination?

summa summarum så kan jag rida till veterinären och få han vaccinerad :D

Med tanke på att tre av mina sex hästar stod med mellan 39 och 40 grader feber på kvällen samma dag de vaccinerades så hade jag tagit inte ridit hem och inte tränat de närmaste dagarna!

Men samma kväll är ju långt ifrån samma som att skritta hem 20 min direkt efter vaccinering. De får ju inte direkt en dödschock av vaccinet..

Reaktionen på immunsystemet lär väl sätta igång så snart som injektionen har getts. Det är ju på grund av denna som rekommendationen är att hästen inte ska ansträngas på två-tre dagar. TS fråga vad andra tycker och mitt svar är att jag alltid tar ut vet och vaccinerar hemma och att jag inte rider samma dag eller de närmaste dagarna.

*kl*

Ärligt talat fattar jag inte varför man INTE ska vara mer försiktig när man vaccinerat (eller gjort annat icke vardagligt) sin häst? Vadan denna panik att träna samma dag?

Jag har fått lära mig att hästar är betydligt mer komplexa än att man kan svara ja/nej på frågor som sådana här (rida efter vaccination). Och jag har fått lära mig att även små grejer kan påverka hästen betydligt mer än vad man tror. Speciellt om några små grejer händer inom en kortare tid. Och jag förstår inte varför man inte kan tänka sig in i hästens situation lite mer i många fall.

Tex så skulle jag akta mig för att släppa hästen i ny hage, ha hovslagaren ute och åka och träna samma dag. Eller liknande "vanliga" scenarion som råkar sammanfalla inom en kort tidsram. Är jag ensam om att tänka såhär?

KL
alltså anledningen att man ska vara försiktig med att anstränga hästen efter vaccinering några dagar, har ju inte bara att göra med att immun försvaret påverkas, utan just att det gör det, sammanfaller ju med en massa andra variabler som normalt inte skulle spela ngn roll, men som i kombination med vaccinering kan göra det.

Räcker ju med att hästen varit minimalt nedsatt av ngn anledning, som aldrig skulle märkas annat än att "idag var den inte på topp under träningen", men som i kombination med vaccinering kan få ett större utslag.

Håller med Connemaran: varför hetsa så att man promt ska träna samma dag som vaccinering? fattar faktiskt inte.

+ connemaran

Fast nu har ju inte TS sagt att hon ska träna samma dag, utan hon undrar om hon låta hästen skritta 20 min från veterinären hem då den är oroligare att köra i transport. Och att den inte skulle kunna skritta hem 20 min från veterinären efter en vaccination förstår jag inte varför det skulle bli hysteri om? Hon har ju inte direkt sagt att hon ska åka iväg och träna världens hoppträning samma kväll.

Sen jag personligen skulle inte träna så hästen ansträngs 4-5 dar efter vaccination. Men skrittas och travas lätt gör den allt. Vad är det för skillnad mot att skritta hem den?? Man ordinerar ju aldrig boxvila eller en endast hage i samband med vaccination. Utan jag har då alltid fått ordination att de skall iafl skrittas dagarna efter om man inte märker att de blir sjuka.

Förstår helt ärligt inte vad det är för skillnad att ta ut den ur stallet och skritta sin vanliga runda mot att skritta hem den från kliniken. :confused:

Men att skritta hem kan knappast betraktas som ansträngning.
Sjukskriver du dig efter en influensaspruta.
PL

Exakt vad jag också fått lära mig - att den inte skall ansträngas de närmsta dagarna. Men däremot kan jag inte anse att 20 minuters promenad är att anstränga hästen...

Exakt. Man ställer ju inte hästen på boxvila efter vaccin direkt? En 20 min promenad rör dom sig ju lätt i hagen ändå.

Jag vet inte varför du vänder dig till mig? Jag har inte skrivit ett ord om att skritta hem 20 minuter. Jag har kommenterat alla som tränar direkt ovanpå sin vaccinering av häst.

+ connemaran

Fast nu har ju inte TS sagt att hon ska träna samma dag, utan hon undrar om hon låta hästen skritta 20 min från veterinären hem då den är oroligare att köra i transport. Och att den inte skulle kunna skritta hem 20 min från veterinären efter en vaccination förstår jag inte varför det skulle bli hysteri om? Hon har ju inte direkt sagt att hon ska åka iväg och träna världens hoppträning samma kväll.

Sen jag personligen skulle inte träna så hästen ansträngs 4-5 dar efter vaccination. Men skrittas och travas lätt gör den allt. Vad är det för skillnad mot att skritta hem den?? Man ordinerar ju aldrig boxvila eller en endast hage i samband med vaccination. Utan jag har då alltid fått ordination att de skall iafl skrittas dagarna efter om man inte märker att de blir sjuka.

Förstår helt ärligt inte vad det är för skillnad att ta ut den ur stallet och skritta sin vanliga runda mot att skritta hem den från kliniken. :confused:

Fast jag svarade inte TS öht. Jag reagerade mot den allmäna attityden i tråden.

Vilken allmänna attityd?
Ok du helvilar din häst (av grumliga skäl) ngt som inte är rekommendationen .
PL

Okej, men jag tycker att alla sagt att det borde vara ok att skritta 20 min hem. En eller två har väl sagt att de tränar sina hästar samma dag. Men långt ifrån så många så att jag uppfattar att det är nån attityd om att alla rider järnet samma kväll efter vaccination. Tror det är rätt sällsynt.

Träna innan har jag gjort många gånger då jag tränar tillsammans med veterinär som vaccinerar när jag åker hem men skulle inte träna efter.

Vilken allmänna attityd?
Ok du helvilar din häst (av grumliga skäl) ngt som inte är rekommendationen .
PL

Flera har ju skrivit i tråden att de/folk de känner mest planerar in vaccinering så de kan träna samma dag och sedan får hästen ta det lugnt.

Grumliga? Att ta mer hänsyn till hästen som varelse och inte enbart se på rekomendationer för en enstaka händelse?

En har skrivit att hon känner folk som gör så. Knappast allmänna attityden i tråden!
Så är det attityden att det går bra att rida hem som du klagar på?
Att hålla hästen stilla en vecka är knappast ngn fördel för hästen.
PL

Jag skulle inte velat träna ett pass innan heller faktiskt.

Enligt alla veterinärer jag pratat med är det helt OK att träna samma dag innan vaccinering. Efter vaccinering är det lugn ridning som gäller. Innan har det ingen som helst betydelse. Varför ska hästen vila INNAN vaccinering?? :confused::confused: Ge mig gärna en anledning till det.. Står dina hästar flera dar både före och efter vaccinering? Onödigt..

Förr var det ju ingen ansträngning som gällde efter vaccinationen, alltså promenadridning helt okej men inte så hästen blir ansträngd/svettig.

Sist vi vaccinerade frågade en tjej vad som gällde då hon skulle träna dan efter och enligt den veterinären så har de nya förbättrade vaccin nu så det är bara att rida på som vanligt om inte hästen verkar påverkad på något vis.

Men jag kör ändå på som jag alltid gjord och tar det lite lugnt några dar efter vaccinering.

Så säger min veterinär också, dvs de nya moderna vaccinerna kräver inget särskilt beaktande förutsatt att hästen inte är påverkad. Mao, bara att rida.

Vet flera som vaccinerar direkt före en träning. Veterinären menar att det är ok att rida/träna direkt inpå sprutan, men att sedan ta det lugnt och inte rida hästen flåsig på en vecka.
Själv tränar jag inte direkt efter vaccinering, men det är tydligen ok om man vill.
Min vet anser att vaccinerade hästar kan ridas, men att man inte får rida dem anfådda/flåsiga på en vecka.

Som flera andra skrivit så har jag lärt mig att samma dag som vaccin spelar ingen roll, vet också många som tex tränar på em om den fått innan, det är dagarna efter man ska vara försiktig.

En har skrivit att hon känner folk som gör så. Knappast allmänna attityden i tråden!
Så är det attityden att det går bra att rida hem som du klagar på?
Att hålla hästen stilla en vecka är knappast ngn fördel för hästen.
PL

Jag snabbtittade och det var väl ungefär svaren ovan som jag svarade på :)

Det går säkert bra att rida hem, spec som TS skrev att hästen vars tressigare att köra. Jag skrev bara att jag hade nog inte gjort det (och min häst är lugn och van att köra).

Hålla hästen stilla är väl inte riktigt samma sak, iaf inte i mitt fall. Min häst verkar dessutom må prima av kortvilor så då passar jag mer än gärna på när han bli vaccinerad :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 802
Senast: Corax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka