Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
+ connemaran
Fast nu har ju inte TS sagt att hon ska träna samma dag, utan hon undrar om hon låta hästen skritta 20 min från veterinären hem då den är oroligare att köra i transport. Och att den inte skulle kunna skritta hem 20 min från veterinären efter en vaccination förstår jag inte varför det skulle bli hysteri om? Hon har ju inte direkt sagt att hon ska åka iväg och träna världens hoppträning samma kväll.
Sen jag personligen skulle inte träna så hästen ansträngs 4-5 dar efter vaccination. Men skrittas och travas lätt gör den allt. Vad är det för skillnad mot att skritta hem den?? Man ordinerar ju aldrig boxvila eller en endast hage i samband med vaccination. Utan jag har då alltid fått ordination att de skall iafl skrittas dagarna efter om man inte märker att de blir sjuka.
Förstår helt ärligt inte vad det är för skillnad att ta ut den ur stallet och skritta sin vanliga runda mot att skritta hem den från kliniken.![]()
Vilken allmänna attityd?
Ok du helvilar din häst (av grumliga skäl) ngt som inte är rekommendationen .
PL
Jag skulle inte velat träna ett pass innan heller faktiskt.
Förr var det ju ingen ansträngning som gällde efter vaccinationen, alltså promenadridning helt okej men inte så hästen blir ansträngd/svettig.
Sist vi vaccinerade frågade en tjej vad som gällde då hon skulle träna dan efter och enligt den veterinären så har de nya förbättrade vaccin nu så det är bara att rida på som vanligt om inte hästen verkar påverkad på något vis.
Men jag kör ändå på som jag alltid gjord och tar det lite lugnt några dar efter vaccinering.
Så säger min veterinär också, dvs de nya moderna vaccinerna kräver inget särskilt beaktande förutsatt att hästen inte är påverkad. Mao, bara att rida.
Vet flera som vaccinerar direkt före en träning. Veterinären menar att det är ok att rida/träna direkt inpå sprutan, men att sedan ta det lugnt och inte rida hästen flåsig på en vecka.
Själv tränar jag inte direkt efter vaccinering, men det är tydligen ok om man vill.
Min vet anser att vaccinerade hästar kan ridas, men att man inte får rida dem anfådda/flåsiga på en vecka.
Som flera andra skrivit så har jag lärt mig att samma dag som vaccin spelar ingen roll, vet också många som tex tränar på em om den fått innan, det är dagarna efter man ska vara försiktig.
En har skrivit att hon känner folk som gör så. Knappast allmänna attityden i tråden!
Så är det attityden att det går bra att rida hem som du klagar på?
Att hålla hästen stilla en vecka är knappast ngn fördel för hästen.
PL