Rida direkt efter vaccination?

Csillag

Trådstartare
Kliniken ligger inom rid avstånd och tanken slog mig innan om jag ska rida dit när det är dags för vaccinering. Är det en dum ide? självklart är det bara skritt det gäller.

Om det inte är bra, förklara gärna!

Sv: Rida direkt efter vaccination?

Jag skulle promenerat isåfall

Vaccin tar ju olika på alla, bland människor och djur.
En av mina blir alltid väldigt trött ngn dag efter vaccinering.

Hur långt är ridavstånd?

När jag hade häst tog det mig 10-15 minuter att skritta till kliniken, så jag brukade av lathet åka dit på min häst och åka hem igen. Latheten grundades mest i att han gick så förbaskat långsamt när jag ledde honom, satt jag på så skrittade han i ett bättre tempo :D

Om det är max runt 30-40 minuter i ridtid hade jag definitivt ridit. Huvudsaken är ju att hästen inte ansträngs, och även om hästen skulle bli lite trött anser jag att den inte far illa av att skritta en liten bit.

Jag skulle tro att det tar 30 min ca. Jag har inte märkt någon skillnad på honom tidigare.
Andra gånger har jag gått med honom med jag tycker det borde kvitta om jag sitter på.

Tycker absolut att du kan rida både dit och hem, det är inte särskilt ansträngande.

Jag hade kollat med kliniken. Att ringa dit och fråga går ju super snabbt :)

Då jag jobbade som veterinärassistent sa alltid vet. i samband med vaccinering att hästen ej bör ansträngas men lätt motion var det ingen fara med. Givetvis gällder dessutom gott omdöme och verkar hästen påverkad får man ju anpassa därefter. Men en skrittpromenad lär inte vara till nackdel för hästen.

Hästarna får aldrig ordinerad boxvila efter vaccinering och en häst som släpps ut i hagen kan ju vandra rätt mycket och till och med busa en hel del med hagkompisarna så jag tror inte att man behöver linda in dem i bomull och curla allt för mycket. Så länge man inte får för sig att "träna" hästen dom ska ju givetvis få ta det lite lugnt..

Förr red jag alltid lugnt en vecka. Nu är jag mer inne på en veckas helvila/ev kort promenad. Förr trodde jag att de reagerade typ direkt (åtm första dygnet) efter vaccinering om de reagerade nu har jag för mig jag hört att det kan bli reaktion (värst rekation?) 5 dagar efter vaccinationen. Minns inte vartifrån dock.

Nu hade jag mao kört hästen dit i din sits.

Jag skulle tro att det tar 30 min ca. Jag har inte märkt någon skillnad på honom tidigare.
Andra gånger har jag gått med honom med jag tycker det borde kvitta om jag sitter på.
Då hade i alla fall jag lätt ridit. Som sagt, huvudsaken är att hästen inte ansträngs, kommer upp i puls etc. Vore det en stor risk för dem att röra sig skulle väl alla hästar rekommenderas boxvila efter vaccinationer, och det har mig veterligen aldrig tillämpats (?).

Men sedan är ju jag en sådan där hemsk människa som brukar rida min häst jättelätt redan dagen efter vaccinationen och kör igång för fullt efter 3-4 dagar. Ingen veterinär har haft några anmärkningar på det så länge hon inte visar biverkningar och att jag håller koll på tempen.

Förr var det ju ingen ansträngning som gällde efter vaccinationen, alltså promenadridning helt okej men inte så hästen blir ansträngd/svettig.

Sist vi vaccinerade frågade en tjej vad som gällde då hon skulle träna dan efter och enligt den veterinären så har de nya förbättrade vaccin nu så det är bara att rida på som vanligt om inte hästen verkar påverkad på något vis.

Men jag kör ändå på som jag alltid gjord och tar det lite lugnt några dar efter vaccinering.

Så säger min veterinär också, dvs de nya moderna vaccinerna kräver inget särskilt beaktande förutsatt att hästen inte är påverkad. Mao, bara att rida.

Nu finns det mer eller mindre moderna vacciner på marknaden men inget som egentligen säger att biverkningsfrekvensen variera mellan dessa.
Men jag tycker oberoende av vilket vaccin man väljer att man inte bör anstränga hästen till maxpuls de första dagarna."Vanlig" ridning är helt ok om man inte ser ngt på hästen dock bör man vänta kanske 30 min efter vaccinationen.
PL

Förlåt trådkap men en följdfråga dök upp i huvudet...

Om man har en häst som stressar i trailern, borde det då inte vara bättre att skritta lugnt till och från kliniken? Eller tänker jag fel?

Vet flera som vaccinerar direkt före en träning. Veterinären menar att det är ok att rida/träna direkt inpå sprutan, men att sedan ta det lugnt och inte rida hästen flåsig på en vecka.
Själv tränar jag inte direkt efter vaccinering, men det är tydligen ok om man vill.
Min vet anser att vaccinerade hästar kan ridas, men att man inte får rida dem anfådda/flåsiga på en vecka.

Senast ändrad:

*kl*
Vad olika direktiv man får från olika veterinärer.
Hade ute min veterinär för några veckor sen för att vaccinera och som vanligt så frågade jag om motionen, vet inte varför egentligen för jag har alltid fått samma svar alla år.

Vila samma dag som sprutan ges(om inte motion getts före då), skritt dagen efter, jogga dag två och sen därefter vanlig motion.

Så enligt denne skulle man nog inte ridit hem hästen från kliniken.

Men jag kan tycka att en promenad inte borde spela någon roll. Dom skrittar väl oftast lite makligare om man går med dom.

Det där tycker ajg låter logiskt. Det tar ju en stund innan immunförsvaret börjar jobba på högvarv. Nu skulle ja gnog itne träna direkt efter men att som TS funderar på rida en lättare tur skulle jag inte ens fundera på.
Min 2-åring har för övrigt inte hört att man ska ta det lugnt efter sprutan hon var lika vild ca 6 timmar efter som hon brukar vara när hon fick springa lös i paddocken är jag jobbade märren.

Peter är häst veterinär borde ju veta! Har för övrigt hört samma råd som han ger av andra vet..

Som flera andra skrivit så har jag lärt mig att samma dag som vaccin spelar ingen roll, vet också många som tex tränar på em om den fått innan, det är dagarna efter man ska vara försiktig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 067
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 802
Senast: Corax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka