Rida det dräktiga stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare coookie
  • Startdatum Startdatum
C

coookie

Jag vet att det finns många trådar gällande samma, men uppfattade att de flesta handlade om hur man rider i början av dräktigheten ;)

Rider ett sto som beräknas föla i maj, så hon är ju nu i 7:e månaden. Hur mycket/hårt kan jag rida henne nu och hur länge kan jag hålla på?
Hur märker jag på stoet när hon tycker det räcker?:bow:

Sv: Rida det dräktiga stoet

Hej

jag har två dräktiga ston som jag rider. Jag hade tänkt hålla igång dem tom februari om de känns ok att rida. De ska föla i slutet av maj/början av juni.

Jag rider mina ston mest långa och låga, samlar dem inte så mycket eftersom jag får känslan av att de tycker det är jobbigt att sätta bakbenen under sig nu när magen är i vägen. Sen har jag en unghäst jag rider in och jag har tänkt att de två dräktiga ska följa med som moraliskt stöd under de första uteritterna.

Jag rider också ganska korta pass, högst 25 min åt gången. Man kan säkert rida längre också om man lägger in lite mer skritt.

Jag har fått lära mig att man kan att stoet kan arbetas under dom första åtta månadrerna man hänsyn till hennes tillstånd. Dom sista tre månadern kan man motionsrida utan problem.

Min fölade den 2:a Maj, jag red fram till feb-mars, sedan märkte man att hon tyckte det var tungt. Då började jag med promenader istället. :laugh:

Jag promenadrider lite då och då, och damen är beräknad till påskhelgen i år. Funderade oxå på hur länge man kan hålla på med "kolla på omgivningen" ridningen??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka