Rida barbacka..

Sv: Rida barbacka..

Senast jag red barbacka så var det på en ål, oj förlåt halvblod på 170+ med MANKE, stooora steg som lätt spänner sig och dessutom har vass ryggrad ridsåren var inte trevliga och min svanskota tog rätt bra med stryk men på rätt häst så gillar jag det!

Haha, det är en av anledningarna till varför jag aldrig rider barbacka på min häst. Dessutom är han lite för lättskrämd för att det ska funka. Jag har provat en gång men det gör jag inte om:D

*kl*

Men man ska inte göra som jag gjorde en gång. Det var lite regnigt ute så jag fick den briljanta idén att rida barbacka. Och för att inte bli våt så drog jag på mina (vääääääldigt hala visar det sig) regnbrallor.
Det var ingen höjdare. Det var som att man hällt såpa eller något annat halt på hästen. :p

Det var ett under att jag höll mig kvar under den korta ridturen, men vackert var det inte. Mitt ridsällskap höll på att ramla av sina hästar för de skrattade så mycket åt mig. :o

HAHHA jag skrattar här med av att läsa så jag förstod nog din avänner allt ;)

jag rider numera barbacka även för tränare! Lite "pinsamt" första gången för en av tränarna (den andra har jag ridit på ridskola för i 1 år elle rmer så det e lunt ;)), men nu har jag vant mig och dom med tror jag :D

Hej!

Min rara häst har inte ridits med sadel sen i höstas nån gång. Hon är för bred:-(.

Hon är verkligen klotrund och när hon kastar sej (händer lyckligtvis inte så ofta) glider man prydligt iväg..

Jag letar sadel, men både tid och (egentligen) vilja, är lite begränsade. Jag misstänker att jag kommer få byta sadel typ var 3e månad och så är fröken så himla kräsen...

Jag har klart bättre balans nu och sitter kvar för mer dumheter. OCH jag rider för tränare- hon låter mej inte rida med en sadel som inte passar! (Tränade även "vanlig" dressyr barbacka på min förra häst av samma orsak- när det handlar om hästens välmående kompromissar jag inte!).

/Lavinia, lunchdags

En sadel med justerbar bom kanske vore något.. :idea:

Jupp det vore det om jag bara hittade nån som var nog bred;)

Specialbeställning nästa, liksom och då vill jag gärna veta att den är skön att sitta i först:)

Apropå barbacka och ont red jag för massor med år sen (typ 15??) ett jättestort halvblod på ridskola. Hon var så ledsen och trivdes inte och blev så mycket gladare när hon slapp sadel. Vi hade hoppning en lektion och jag tyckte det var en strålande idé att rida barbacka, tänkte intre riktigt på den jättestora manken och den extremvassa ryggraden.. Så jag red en timmes hopplektion och efteråt hade jag blödande sår "hela vägen" och då skulle vi till gröna lund och åka berg och dal bana.. Gissa om jag hade mindre skoj den kvällen:D

/Lavinia

Jag red barbacka idag, fast på en fejk-fårskinnspad med täckesgjord för att skona ridbyxorna från hästsvett :D
Jag brukar göra det då och då, trots att jag har ett halvblod som inte enbart lufsar på oengagerat rakt fram utan bockar och är het ibland ;)
Men så är man inte 'dressyrtant' heller :cool:

KL*

Jag rider alltid barbacka, och har för de mesta gjort det på nuvarande hästen.
Trots att han har väldigt stora gångarter för sina 155 i mankhöjd och korta ben.
Han har inte varit helt OK i kroppen sen jag köpte honom men nu är vi på rätt väg.
Så snart blir de väl att köpa svindyr dressyrsadel också. :p
Annars red jag alltid barbacka på min förra gamla tant, Alltid barbacka och
tränslöst så för mig faller det sig naturligt att rida barbacka, jag sitter som
skräp i sadel faktiskt!

AMEN FÖR BARBACKARIDNING! :bow:

Men det var väl en elak fördom..;)

Jag är en typisk mesig dressyrryttare, vågar knappt titta på ett hinder utan att svimma, men jag rider minsann barbacka ändå.. Trots att fröken arab visat ett par gånger att hon minsann kan skolor ovan mark. Sånt är livet när man inte har en sadel:-)

/Lavinia..

Jag red barbacka idag, fast på en fejk-fårskinnspad med täckesgjord för att skona ridbyxorna från hästsvett :D
Jag brukar göra det då och då, trots att jag har ett halvblod som inte enbart lufsar på oengagerat rakt fram utan bockar och är het ibland ;)
Men så är man inte 'dressyrtant' heller :cool:

Jag har nyss börjat rida barbacka på ena, för hennes sadel är gammal och fel. Märker att jag har grymt taskig balans. Men Lillis är snäll och tålmodig med en gammal tant på ryggen som halkar runt :D Det är inte Honey och skulle ta tillfället och ha av mig första bästa minsta löv som hoppar upp. Så jag tränar för fullt på Lillis. Har ett schabrak och ett fusk fårpad för att det ska bli lite mjukare :angel: :D Ajaj manke...

Jag rider mer barbacka än med sadel. Har inte använt sadlen i år ens...
Varmt å mjukt om lilla rumpan är det.

Var hos sjukgymnasten som rekomenderade mej till att rida barbacka efter det att pållen gått omkull och jag drattade av och landade på nacken. Fick 2 nerver i kläm i nackkotorna. Rider jag barbacka måste jag sträcka på mej och sitta rakt och då frigörs nerverna=inte sån värk.

Fördelarna med barbacka är många, tycker jag. Enkelt och snabbt att komma iväg. Kan rida fast hästen är blöt. Jag sadlar inte en blöt häst.
Balansen övas upp. Kan i full galopp släppa tyglarna och ut med armarna.

Jag har en vojlock med täckesgjord på för att inte bli så smutsig. :D

Har även sytt en barbackapad: :idea:

Hur gjorde du den padden? ser faktiskt väldigt sjön ut för hästen!

Liknande trådar

Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: Pilot
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
B
Hästvård hej alla, jag rider en häst som har väldigt ont i ryggen. det beror dels på att hon spänner sig och då trycker sadeln på de spända...
Svar
11
· Visningar
1 622
Senast: **BORTTAGEN**
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar