Rida barbacka..

Sv: Rida barbacka..

Klart du ska prova att rida barbacka!
Ta det i din egen takt och känn efter när du känner dig redo att börja trava.
Ett stigläder runt halsen är en bra sak att ta tag i om man känner att det börjar bära i väg åt något håll.
Kanske kan någon leda dig till att börja med så att du får känna på det i lugn och ro utan att vara rädd för att pålle ska springa iväg.

Här är en till som trivs med att rida barbacka, gjorde det hela tiden då jag var yngre av ren lathet - inge bråk med sadel och sadelgjord på en häst som blåste upp sig och han var rätt liten så var ju bara att hoppa upp dessutom Russ = mjukt!

Senast jag red barbacka så var det på en ål, oj förlåt halvblod på 170+ med MANKE, stooora steg som lätt spänner sig och dessutom har vass ryggrad ridsåren var inte trevliga och min svanskota tog rätt bra med stryk men på rätt häst så gillar jag det!

På mina förra medryttarhästar red jag nästan alltid barbacka. Allting började med att ägaren praktiskt taget tvingade mig till detta( Ja, det var ingen trevlig ägare, men jag var yngre och vågade inte säga ifrån.).

Hur som helst hatade jag det ibörjan eftersom den ena hade väldigt studsig trav, och var även skenbenägen. Att sitta barbacka i full sken är inte något att rekomendera vill jag lova.

Iallafall hjälpte det mig jättemycket i balansfrågan! Min balans förbättrades grymt mycket och efter några månader hade jag inga problem alls att hänga med i hastiga svängar, hopp och andra oväntade situationer.

Kände även att jag fick jobba mycket med mag/rygg muskler för att följa med hästen bättre i traven.

Prata med din ridlärare eller vem det nu är som hjälper dig - klart du ska rida barbacka!

Jag skulle faktiskt råda dig att inte bry dig så mycket om trav just nu, utan att i stället rida olika krumelurer i skritt - volter, åttor, serpentiner mm. Man blir så himla medveten om ens egna snedheter när man måste sitta rakt över en häst som går i en liten åtta, utan någon sadel som stöttar upp och döljer. Så kan du testa övergångar mellan halt o skritt och tänka på hur du använder vikten.
Det är väldigt "medvetandegörande".

Trav kan du gå vidare till sen.

Lycka till! :)

Jag avgudar att rida barbacka!! Jag slutade rida på ridskola under ett par år i mellanstadieåldern och då red jag och min bästa vän hennes mammas islänningar barbacka. Under sommaren blev det ett par ggr i veckan. I början var det ju skumpigt och vingligt med i slutet av sommaren gjorde vi snäva svängar i galopp utan problem. Minns att "min" häst med skrämd av en flock fåglar som lyfte och hoppade ett par meter åt sidan och jag satt kvar som om hon fortsatt rakt fram. Vilken fantastisk känsla!! :love:

Under tiden jag hade mitt halvblod på foder så blev det nog bara två, tre ggr på ett år men hon är stor, flamsig och lite hetare än lönnfeta islänningar. ;) Pappas islänning blev det en hel del barbacka på dock. Jag äälskar det! Finns det något härligare?!
Har även ridit vår granne på torpets ardenner ett tiotal gånger - barbacka då hon inte har någon sadel. :love:

Huah, nu vill jag ju rida barbacka! Dumma buke! :devil:
:D

Jag älskar att rida barbacka,vilken frihets känsla.Man känner sig som en viking nästan.Inget krångel med sadel och jag brukar bara ta på en grimma och fästa tyglarna och vips så är man iväg!!!:bump:

Jag rider gärna barbacka, men det är så förjordat svårt att komma upp (stor häst och jag har korta små ben).
Skulle egentligen vilja göra det oftare, men som sagt. Jag kommer ju inte upp!

Hade en period då både vet o tränare ordinerade barbacka ridning så då var det inte tal om annat. Nu försöker jag komma igång lite igen, men kan bara göra det då jag rider ut själv, han är för pigg med sällskap. I paddocken är jag lite fegare konstigt nog, känns som om jag ska glida av i hörnen! Jag är lite lat, samtidigt som man får bättre fäste, jag rider med vanliga ute täcket på, funkar i alla gångarter, även dressyr träning. Skulle inte våga hoppa barbacka däremot!

Jag rider gärna barbacka, men det är så förjordat svårt att komma upp (stor häst och jag har korta små ben).
Skulle egentligen vilja göra det oftare, men som sagt. Jag kommer ju inte upp!

Samma här :eek:
Har löst det med utebord + liten häst :rofl:

Du får helt enkelt stå på något som är såpass högt att det är bara att svänga ena benet över hästen.

Fodertunna funkar bra för mig. Hästen blev enormt lycklig när jag rullade ut den första gången - han skulle få en helt egen tunna korn! Djup besvikelse följde när han var tvungen att stå bredvid istället för att äta ur den.

Numera rider jag barbacka varje dag på foderponnyn! Sadeln passar nog inte mej, blev inte så bra med den innan jag slutade att rida med sadel, och de gångerna jag red barbacka gick allt så mycket bättre. hon var int elika psringig och mjuknade mer. tror det dels är för att jag själv sitter bättre och känner bättre. aja. Nu hoppar jag ca. 1 gång i veckan med sadeln, annars ingenting mer. Idag påd ressyrträningen var det hur konstigt som helst med sadel! Fick ganska snabbt ont i ljumskarna (?) och känner mig inte taggad på att tävla ridskolehäst med sadel nästa vecka. Känns helt enkelt inte lika bra med sadel och som någon annan sa så är det kostnigt att byta från sadel-icke sadel och tvärtom om det var länge sedan :)

*kl*

Jag är egentligen en sann barbackaryttare, ge mig en rund rygg och okej gångarter så rider jag hellre utan sadel... Men på min häst, som känns väldigt tacknocks-lik för tillfället (dålig överlinje), hög manke och enooooormt luftiga gångarter blir det väldigt sällan. En och annan skrittur men knappast mer än så. Bortsett från att det är obekvämt så är det rätt läskigt i traven, jag skrittar och galopperar gärna men blir det ett travsteg eller två emellan så blir det svårt att sitta kvar och det är obehagligt även om jag inte har åkt av än. Min häst är dessutom rätt tittig och hoppar gärna hit och dit under galoppen, vilket funkar bra med sadel men utan... Njä.

kl

Jag rider också en del barbacka och betraktas väl som ett eccentriskt original bland de andra dressyrtanterna. :P

Tycker barbacka är suveränt, naturligtvis för balansen men även för att förfina hjälperna eftersom man känner hästens rörelser så tydligt. Det som hindrar mig från att rida ännu mer barbacka är främst att jag får sådana djävulska skavsår mellan skinkorna av det. Har försökt att smörja i förebyggande syfte men det hjälper sådär.

Jag anväder en vanlig pall som finns att köpa på det stora möbelvaruhuset.
Den är lagom i höjd men vi har även en trstegspall i stallet som går att nyttja till de större hästarna.

Jag använder ju förvisso även pall när jag sitter upp med sadel också. Både för att skona mina knän samt hästens rygg.

Jag använder allt man kan stiga upp på,traktordäck,sten,pall,trästaket,stocktrave m.m.Jag är rätt kort:crazy:och hästen är hög:Dmen det brukar lösa sig till det bästa!:idea:

Jag rider barbacka en del just för balansen och sitsen skull samt att hästen trivs bra med det och är säker och stabil..

MEN igår ramlade jag av!! När jag skulle sitta upp. Tog som vanligt över ena benet och inte jag fått över det andra började hästfan gå! Så jag damp ner i backen :p = En stukat hand plus en krossad höft.. AJ! haha.

kl

Här är en till som föredrar att rida barbacka!
Tycker också som någon sa, att sadeln bara känns i vägen. När jag rider barbacka känner jag mycket tydligare vad som händer i hästens kropp, jag får en bättre sits och inverkar mycket bättre (enligt mig själv iaf).

Har dessutom en häst som är riktigt svår att hitta en passande sadel till, och ett tag ägde jag inte ens någon så jag red endast barbacka i 2-3 månader. Han har aldrig varit så fin eller musklat sig så bra (självklart för att jag inte heller hade en illapassande sadel på honom :crazy:).

Gjorde allt som jag skulle gjort annars, red ut och fjantade i skogen, full galopp osv, red dressyr i ridhuset, hoppade utan problem (:love:)

Nu har jag dessutom fått tag i en barbackapad som jag köpte av en här på buke :love:

Kan tillägga att man sitter väldigt stadigt på min häst också, inga stora rörelser i ryggen utan allt är väldigt mjukt så är jätteskön att sitta på! :D

finns ju många positiva fördelar med att rida barbacka, glöm bara inte bort sadeln helt och hållet :)

Haha.. Nejdå den får allt hänga med i bland. Fast när jag berättade för tränaren att jag ridit barbacka de sista tiden så flinade han och sa att det skulle bli roligt att se mig utan sadel nästa träning.. :)

Liknande trådar

Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: Pilot
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
B
Hästvård hej alla, jag rider en häst som har väldigt ont i ryggen. det beror dels på att hon spänner sig och då trycker sadeln på de spända...
Svar
11
· Visningar
1 622
Senast: **BORTTAGEN**
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar