Rida barbacka..

Blomskan

Trådstartare
Ja.. Som överskriften antyder, barbackaridning, ägnar ni er åt det någongång?
Själv har jag precis börjat göra det.
Det känns som att det ger otroligt mycket för min otränade kropp. :)

En sak som jag är lite rädd för är dock när det kommer till traven.
Behöver jag vara rädd för att skumpa för mycket alltså att hon ska få ont i ryggen av mitt skumpande?
Det är mest när hon är spänd som det blir skumpigt, vilket hon är rätt mycket ute.
Men när hon slappnar av är hon behaglig att sitta på och jag känner att jag följer med i hennes rörelser hyfsat iaf.

Vilka fördelar resp. nackdelar ser ni med att rida barbacka?

Häromdagen när hon blev rädd för ankorna som flög upp ur diket kom jag på EN nackdel. Det är skitsvårt att sitta kvar när hästen vänder på en femöring.. :) Tur att det är mjukt i marken.. ;)

Sv: Rida barbacka..

Jag rider mer barbacka än med sadel. Har inte använt sadlen i år ens...
Varmt å mjukt om lilla rumpan är det.

Var hos sjukgymnasten som rekomenderade mej till att rida barbacka efter det att pållen gått omkull och jag drattade av och landade på nacken. Fick 2 nerver i kläm i nackkotorna. Rider jag barbacka måste jag sträcka på mej och sitta rakt och då frigörs nerverna=inte sån värk.

Fördelarna med barbacka är många, tycker jag. Enkelt och snabbt att komma iväg. Kan rida fast hästen är blöt. Jag sadlar inte en blöt häst.
Balansen övas upp. Kan i full galopp släppa tyglarna och ut med armarna.

Jag har en vojlock med täckesgjord på för att inte bli så smutsig. :D

Har även sytt en barbackapad: :idea:

Vilken sötnos! :love:

*kl*
Jag rider barbacka ibland. Oftast när jag rider ensam. I sällskap är tant lite väl pigg för att jag ska sitta kvar tror jag.

Jag tycker att man ganska snabbt återhittar balansen. När man inte ridit barbacka på någon vecka och sen hoppar upp så tycker jag de första stegen känns vingliga att sitta i. Men sen brukar det rätta till sig.

Brukar däremot ha ett stigläder runt tants hals som jag kan ta tag i typ i trav och galopp. Jag är för snål för att köpa en halsrem ^^

Och som sagt balansen är inte lika bra som i sadel- iaf inte för mig- så då blir det ibland så att jag sitter lite fel plötsligt och då tror hon att hon ska växla gångart. Vilket inte alltid funkar så bra om man fräser på i tölt, hamnar lite knas så att hon tror hon ska byta till trav. Då är det lite studsigt under bytandet.

På förra medryttarhästen red jag ofta barbacka, särskilt på vintern (mycket varmare för rumpan då :D).

Ett under för balansen och ger bra kontroll på sitsen och skänklar.

Urmysigt att ta en tur barbacka!

Det beror på vilken typ av häst man har...

En rund isis a la fåtölj (;)) eller kanske en fjording/nsv rider jag gärna barbacka på - jättehalvblodet med markerad manke och stooora steg är jag försiktigare med. Rider en del för att träna balansen, men ... tja ... senast var det en igelkott som fick mig att åka i backen. Hästen stod tre galoppsprång bort och tittade förvånat ned emot mig - "Du kan ju inte bara hoppa av i farten sådär!?"

Men visst är det nyttigt! Jag håller mig så gott jag kan till skritt och galopp dock, av ren bekvämlighet.

Det är sant. Min tant är ju bred som en smärre ladugårdsvägg och har dessutom mjuka gångarter. :D

På barnets ridskola så är det vissa ponnier som inte går alls när det är barbackalektioner. Just pga 'jättemanke'.

---

Yes! Jag rider barbacka lite titt som tätt! Anledningarna är olika, vet jag att jag tex bara ska skritta ut tycker jag att det är onödigt att lägga på sadel, samma om vi ska ha en mindre runda med kravlöst lattjande. Fast å andra sidan så körde jag dressyrpass barbacka i ridhuset emellanåt med, i vintras. Helt enkelt när jag känner för det!

Det är ju roligt att rida barbacka! Men som sagt, det skall vara rätt hästrygg för det. Min är liiite för vass för att det skall vara jättebekvämt, men inte så det stör. Dock så kör jag inte längre några långturer barbacka, för efter ett tag gör det för ont i rumpan.

På nuvarande har jag alltid halsrem (eller snarare stigläder ;)) runt halsen om jag ska göra nåt annat än att skritta, eftersom han är tränad till att sakta ner och stanna om man tar tag i den och drar till lite.

Jag rider barbacka ganska så ofta. Tycker att det gör mer än vad man kanske tror! Man får en chans att riktigt öva upp balans och sits, och musklerna får sig en ordentlig kör om man skall försöka hålla sig kvar i stora gångarter;)

Jag har dessutom en häst med stor skritt, vilket jag känner gör en stor gärning för min stela rygg! Blir jättesmjuk och smidig av att få hästens rörelsen direkt fortplantade upp i ens egna kropp.

Det man kan tänka på är att kanske sitta lite mer "på rumpan", och inte peta ner sittbenen rakt i ryggen, då tror jag inte att man skulle kunna göra hästen illa.

Jag rider betydligt oftare barbacka än med sadel i dessa dagar. Anledningen är att jag rider ganska stillsamt på min gamling och att den sadel jag betalade en halv förmögenhet för för några år sen inte heller ligger optimalt :crazy:

Fördelarna är många: hästen gillar det och blir friare i rörelserna, jag känner mycket tydligare vad som händer i hans kropp, ridning i obalans funkar inte - då ramlar man av :D

Den enda nackdelarna som jag ser det är att det är svårt att galoppera längre sträckor och att ridbrallorna blir förstörda :grin: Sen är det också viktigt att hästen är väl musklad i ryggen - finns hästar som man inte borde rida barbacka (eller med sadel..) på.

Ett extra plus: man får fräcka magmuskler.. :angel:

Jag har red barbacka i i 7 år tills för ett år sen då jag började rida än riktigt busig häst som är svår att sitta kvar på även med sadel, men när jag rider andra hästar är de barabacka. Jag tycker det är lättare att ha en centrerad sits och känna vad som händer i hästkroppen och att komma åt och rida med sitsen, jag tränar gärna dressyr barbacka och har vart på dressyr träningar barbacka, och har även hoppat en klubbtävling barbacka, då jag bara hade en westernsadel tillgodo och fick lite dispans för att få vara med, (vi vann dessutom =) passa på och skryta lite). Men under åren har jag två gånger fått höra att de kanske är bra att rida med sadel då och då för att vikten ska fördelas och så att hästen inte få ont, dock har jag aldrig märkt av att någon häst skulle haft ont när jag ridit barbacka ofta, snarare med sadel.

Det beror på vilken typ av häst man har...

En rund isis a la fåtölj (;)) eller kanske en fjording/nsv rider jag gärna barbacka på - jättehalvblodet med markerad manke och stooora steg är jag försiktigare med. Rider en del för att träna balansen, men ... tja ... senast var det en igelkott som fick mig att åka i backen. Hästen stod tre galoppsprång bort och tittade förvånat ned emot mig - "Du kan ju inte bara hoppa av i farten sådär!?"
Men visst är det nyttigt! Jag håller mig så gott jag kan till skritt och galopp dock, av ren bekvämlighet.

:rofl:
Så sa min också häromdagen när mördarankorna flög upp ur diket.. :D

Lånar min egen knapp..

Jag har fortsatt med barbacka ridandet och tycker att det är riktigt bra för känslan.
Nu känner jag verkligen allt som händer under mig.
Idag har jag dock riktig träningsvärk i hela baksidan av kroppen eftersom jag ställde lite krav på henne igår när vi red.

Ska iväg på dressyrträning på onsdag så då får jag kanske lägga på sadeln, annars kommer nog de andra att kolla lite skumt på mig.. :)

Lånar min egen knapp..

Jag har fortsatt med barbacka ridandet och tycker att det är riktigt bra för känslan.
Nu känner jag verkligen allt som händer under mig.
Idag har jag dock riktig träningsvärk i hela baksidan av kroppen eftersom jag ställde lite krav på henne igår när vi red.

Ska iväg på dressyrträning på onsdag så då får jag kanske lägga på sadeln, annars kommer nog de andra att kolla lite skumt på mig.. :)

Det enda problemet för mig när jag rider och tränar mycket barbacka vilket jag gör i långa perioder är att jag har väldigt svårt att komma tillbaka till sadeln, jag tycker den är ivägen. Därför rider jag med sadel emellanåt för att inte tappa den känslan, det kan nog vara bra. Även om min sadel passar både mig och hästen och man får mycket gratis från den så tycker jag ändå den känns lite ivägen. Barbacka ger så mycket bättre känsla, sen tror jag nästan hästen tycker det är lite skön ryggmassage.

Jag var iväg på en träning en gång utan sadel, och det var ingen ens som la märke till det. Vet inte om det var för att hästen är svart och sadeln ändå inte riktigt syns som ingen märkte något.

Red barbacka ganska ofta på min gamla ponny då han trivdes bättre med det än med sadel. Kan dock medge att min balans inte är den bästa när det gäller att rida barbacka, så kommer få öva en hel del i paddocken med bommar osv innan jag vågar ge mig ut i skogen med min blivande häst som är av modell större..

Jag försöker göra det en gång i veckan, som ren balans- och följsamhetsträning. Jag tycker att det har gjort mycket för min balans och sits.

Har inte blivit så mycket under vintern dock eftersom jag är så dålig på att komma upp och behöver stå på picknickbordet i stallet :o och det har varit insnöat :D

Min lilla fia är rätt bekväm att trava på faktiskt, vi har t o m travat över bommar barbacka. Galoppera har jag inte vågat riktigt än, hon har en rätt skumpig galopp även med sadel. Men det kommer så småningom :banana:

oj, blir så nyfiken när jag läser om barbackaridning! Jag är vuxen nybörjare med ca 8 månaders rid-"vana"... vågar jag testa barbacka tror ni? Ser på era inlägg att jag sannolikt skulle kunna få mycket bra träning för min sits o balans... saker som jag ändå tränar på för fullt. Men...Kanske är barbacka för tidigt för mig? Rider skritt o trav utan stigbyglar o det funkar för det mesta bra (ibland skumpigt i traven) och har även provat galopp utan stigbyglar (hmmm... det var inte riktigt meningen så men det gick det med :D

Rider en ggr/vecka på en riktigt snäll, rutinerad o "lite trött" häst.

Jag brukar rida barbacka ibland faktiskt. Jag anser att den dagen jag slutar rida barbacka, då går det utför med min ridning :p

Har en halvtokig häst men det går bra ändå. Jag har sjukt bra balans och det kan jag nog tacka att jag envisas med att rida barbacka emellanåt för. Jag har inte åkt av barbacka på många år, trots bocksprång och annat.

Tips för att traven ska kännas bra är att 'jobba' med typ skänkelvikningar och volter för då glömmer man att man sitter utan sadel.

Det tycker jag verkligen att du kan göra, det är jättebra träning! Jag lät alla mina knattar och nybörjare rida barbacka ganska så tidigt, men vi tog det väldigt lugnt i början. Du kan ju prova och mest skritta första passet. När du börjar trava kan du lägga in väldigt korta travsnuttar i början, tills du känner att du hittat balans i traven osv. Prova, känn dig fram och ta det lugnt. Ha gärna ett stigläder eller liknande runt halsen som du kan ta tag i om du skulle tappa balansen. Det är mitt tips :)

Jag har haft hästar i ca 10 år nu och har nästan enbart ridit barbacka. Speciellt på den senaste som jag haft i 4år.. Han går nämligen inte att hitta sadel till.:( har dock en bomlös nu men rider ändå oftast barbacka då jag känner mig tryggare då än med sadel, konstigt va? I sadel tycker jag att jag får mycket sämre balans och känsla. Dessutom skönt att slippa tänka på att spänna sadelgjord, släpa på sadel osv..
Dock har jag bara haft skogsmullar som ridit väldigt sporadiskt.

Brukar använda en fårskinnsvojlock med täckesgjord runt för att skydda hans rygg lite och för att slippa bli smutsig.:D

Om du får möjligheten så tycker jag du ska testa. Det är jättemysigt. :)

Ni kanske kan ha en barbackalektion på ridskolan? Det har min dotter med jämna mellanrum på sin ridskola. Det är superbra för balansen.

Liknande trådar

Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: Pilot
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
B
Hästvård hej alla, jag rider en häst som har väldigt ont i ryggen. det beror dels på att hon spänner sig och då trycker sadeln på de spända...
Svar
11
· Visningar
1 622
Senast: **BORTTAGEN**
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar