Rida barbacka- alltid?

Silkisif

Trådstartare
Hej alla! vet att det för ett tag sedan fanns en tråd om detta, men kan inte hitta den.

Tar hästens rygg skada av att man rider barbacka? Jag rider barbacka just nu pga att sadeln inte passar, och upplever att hästen trivs super. Kan detta på lång sikt skada honom?

Sv: Rida barbacka- alltid?

Det beror ju också mycket på hur du sitter. Sitter du i bra sits barbacka, bra balans o.s.v. tvivlar jag på att det skadar hästen.
Sitter du som ryttare däremot i obalans tar det mer, i och med att hästen måste balansera upp dig. Tänk dig en ryggsäck som glider ner från axeln hela tiden (:D).

Jag har hört att det skadar ryggen eftersom man inte fördelar tyngde, utan den hamnar på en liten yta. En sadel är ju till för att just fördela tyngden. men helt hundra vet jag inte hur det skadar eller inte.. hoppas på fler svar =)

Med tanke på men stora rumpa lär väl inte det vara största problemet?:angel:

skämt åsido,
jag tror du har rätt. Hoppas det kommer någon superpåläst som kan svara:laugh:

Håller med Liten om att det beror ju på hur du är som ryttare, jag tror inte hästen tar någon direkt skada om man rider på rätt sätt och om hästen har muskler i ryggen så att man inte sitter på endast ryggraden eller liknande...Men som sagt om man rider fel så kan det ju hur lätt som helt bli fel och skadligt...

Men att rekommendera är väl att anpassa en ny sadel och köpa den...Men jag säger hellre barbacka än ridning med en opassande sadel..

Hm, jo, kanske man borde kolla sig själv så man inte är snedbelastad? Vore jobbigt att överföra det till honom i tron att han mår bra...

Ja precis, är ju där problemet ligger så kolla gärna det...och tänk alltid på hur du själv sitter...=)

Okej :) Alternativen var rida barbacka eller inte alls, och just nu känns han bara positiv.

Jag kan bara hålla med, jag tror på er teori. Den låter liksom rimlig.

Visst, kör på du =) Sen kan du ju alltid kolla med jämna mellanrum om han verkar få något ont i ryggen, passa på att massera honom nu också kanske..;)

host host. Hur jag själv sitter?
;)

Jag jobbar ständigt på det.

Hur kollar man lättast om man är snedbelastad?

Be ngn annan kolla dig, eller om du rider i ridhus t.ex. kan du kolla i speglarna (om det finns) oftast ser du bara på dina axlar om dem är vågräta eller inte, dem allra flesta fall är vi ju alla lite snea och vinda...kanske gå till kiropraktor som kan kolla din rygg osv...Sen ett annat tips är ju att du kan ju rida med tex ett schabrak eller ngt under dig...jämnar ju ut det lite till lixom ;)

Tackar så hjärtligt för tipsen :laugh:

Nu får mamma ställa upp och vara jämnviktskollare:D

Tack :bow:

host host. Hur jag själv sitter?
;)

Jag jobbar ständigt på det.

Hur kollar man lättast om man är snedbelastad?

Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är svårare att sitta snett (och sitta kvar) barbacka, än det är med sadel.

När man rider barbacka så sitter man ju inte statiskt på exakt samma ställe hela tiden, så trycket blir inte detsamma som med en sadel. Tryckpunkterna under din ända växlar ju hela tiden och ibland kanske du glider lite osv.

När det gäller barbackaridning gäler det förstås att man är så avslappnad och följsam att man inte skumpar, för då blir det obekvämt för hästen. Det är också bra att använda en halsrem, så att man inte får balansen i tygeln i kritiska situationer.

Sen beror det på hur hästen ser ut i ryggen också. Sticker ryggraden upp så är det inte så bekvämt, vare sig för dig eller hästen, och en sadel är definitivt att föredra. Är hästen bred och välmusklad över ryggen, blir det oftast inget tryck alls på ryggraden om du sitter korrekt, och det går hur bra som helst att rida barbacka.

Vi har haft ponnyer som gått barbacka längre perioder pga svårigheter att hitta passande sadel, och det har bara varit positivt. Men du märker på hästens reaktioner om han gillar det eller inte.

Be ngn annan kolla dig, eller om du rider i ridhus t.ex. kan du kolla i speglarna (om det finns) oftast ser du bara på dina axlar om dem är vågräta eller inte, dem allra flesta fall är vi ju alla lite snea och vinda...kanske gå till kiropraktor som kan kolla din rygg osv...Sen ett annat tips är ju att du kan ju rida med tex ett schabrak eller ngt under dig...jämnar ju ut det lite till lixom ;)

Bra tips för att kola snedhet!

Däremot kan det bli mer tryck på ryggraden om man rider med schabrak, eftersom det kan ligga och "gnugga" mot ryggkotorna (sadeln har ju en bom som gör att den går fri från ryggkotorna, det har inte vojlockar).

här har du en permanent barbacka ryttare! :D

helt ärligt måste jag säga att jag inte är orolig över att min häst skall ta skada av det då jag tycker att jag sitter riktigt bra barbacka, har ändå ridit barbacka minskt 3 ggr per vecka i snart 3 år! dehär sista året har jag ju ridit ännu mera: 6 ggr i veckan av de 6 ggr jag rider i veckan. jag känner om jag börjar sitta snett.

tror nog hästen tar med skada i de flesta fall av att ha en opassande sadel än att bli riden barbacka

man kan ju alltid rida lite varierande barbacka, sj brukar jag rida med tryckavlastande padd eller en pårskinns padd

Senast ändrad:

Det beror helt klart på hur du rider och hur din hästs rygg är.

Jag red mycket barbacka på min förra häst vilket resulterade i att han fick ont där jag satt, (jag har ganska vassa sittben) :crazy: Så efter det har jag undvikit att rida barbacka fler än 1-2 dagar i rad på mina hästar för att undvika ömma ryggar.

Men som sagt så är det en individ fråga. Jag vet om många som rider barbacka och aldrig sett skymten av öm rygg. :laugh:

Har man mycket god balans och sitter bra, dvs inte i stolsits utan mer över låren så ska det inte vara några problem att rida barbacka under en period.

Men det sliter med på hästen eftersom trycket inte fördelas lika bra och eftersom det inte finns lika mkt stabilitet i dig som hos en sadel (gäller även bomlöst).

Vill bara påpeka att visst känner man när man sitter snett, men det är en annan femma att VARA sned...
dvs i bäcken eller i ryggen det är nog de flesta av oss utan att veta om det, mer eller mindre vill säga...
så att bara tycka att man sitter rakt och jämt räcker ju inte riktigt...

Tack för alla svar! :)

Jag vågar riskera att jag är sned, och fortsätter rida barbacka.

Om ni ursäktar klädsel, häst, väder osv...

pic_show_id25845800.html

Det måste väl betyda att han vågar använda ryggen nu?

Hur hittar man en BRA tryckavlastande padd? Och i vilken prisklass ligger de i?

Hästen är ganska omusklad, men jag inbildar mig att han i alla fall inte tar skada på ryggraden? Kollar man det genom massage? Om man kan kolla det själv?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka