Sv: Rida är det djurplågeri?
Våra hästar är alltid glada över att få komma ut och bli ridna. De kommer springande i hagen för att bli intagna (de vet att de blir ridna). Det är bästa stunden på dagen för dem, bättre än att bli utsläppta i gräshagen.
Jag kan inte se att det skulle vara djurplågeri annat än om man envisas med att rida illa eller använda dåligt tillpassad utrustning.
Haller med.. Detta ar ett jattebra tecken pa att man anvander en tvavagskommunikation nar man umgas med sina hastar.
Min hast gor likadant, och jag kanner en hast som var hopplos att fa FRAN ridbanan efter ett pass..
Speciellt nar det var manniskor som tittade pa.
Precis som manniskor och aven andra djur mar bra av att kanna sig starka och vackra, sa mar hasten bra av att kanna sig stark och vacker. Konsten ligger i att kunna lasa av hasten och ge den vad den vill ha och behover for tillfallet, och att agera bra, trygg ledare utan att bli en oversittare.
Val tillpassad utrustning ar sjalvklart, liksom att lara hasten att bara en ryttare pa ratt satt. Jamfor det med att lyfta en TV eller nat annat tungt, du kan lyfta ganska mycket om du ar nagorlunda tranad for det och framfor allt om du vet att du ska boja knana och inte anvanda nederdelen av ryggen. Pa samma satt maste hasten lara sig hur den ska bara en ryttare.
Jag tycker att ridning ar djurplageri manga ganger, och jag mar daligt nar jag ser hastar som inte ar lyckliga, men ridning kan vara helt fantastiskt ocksa, bade for hast och ryttare.