Rida är det djurplågeri?

L

Loveme2

Jag gillkar att rida men det känns lite som djurplågeri när man spänner massor rämmar över hästen och en tung sadel på ryggen osv. Är det djurplågeri? Jag vill fortsätta rida men jag har dåligt :(samvete över dettta!

Mvh Eira

Sv: Rida är det djurplågeri?

Ja många gånger är det djurplågeri:cry:

Men har man sadel som passar och övrig utrustning sitter perfekt, hästen sköts som den ska och är frisk och mår bra så tycker de flesta hästar att de är ganska kul:)

Så gör det bästa för hästen så slipper du dåligt samvete:)

Tack för svar men desvärre rids inte ridskolehästar så bra...:(

Det är just därför man ska rida hästen på ett sådant häst där båda sammarbetar, i harmoni, i samspel. Så att båda tycker att det är roligt, behagligt osv. Man rider och håller på ,ed hästar fär att det är roligt, därför bör man göra det lika roligt för hästen och använda sitt sunda förnuft.

Det är inte naturligt för hästen att bli riden, men människan har under miljoner år gjort hästen tam och avlat fram bra ridhästar.

Det är viktigt att ha utprovad utrustning som sitter bra på hästen och det är sedan viktigt att man lär sig att rida sin häst på rätt sätt.

Hästar ska arbetas på ett korrekt sätt för att bära upp sin ryttare på ett bra sätt så att hästen inte tar skada av ryttaren.

På en ridskola så lär man sig att rida och tyvärr finns det hästar som behöver stå ut med nybörjare och mindre erfarna ryttare, men det är tack vare dessa tappra hästar som det sedan finns väldigt kunniga och duktiga ryttare.

Hästar som är friska och glada, tycker om att bli ridna och att få arbeta.

Det är verkligen inte djurplågeri om man rider förnuftigt och ha väl anpassad utrustning.

Det finns inget finare än det starka band som bildas mellan människa och häst.

Det är lite synd att en del ridskolor saknar korrekt utpassad utrustning till sina hästar, med tanke på hur många timmar en riskolehäst går om dagen...

Jag kände också så i ridskolan. Det var delvis därför jag slutade rida där. Hästarna var så trötta och griniga hela tiden att det inte alls kändes roligt att spänna den elaka sadelgjorden eller sitta upp. Man var som en börda för dom så..

Våra hästar är alltid glada över att få komma ut och bli ridna. De kommer springande i hagen för att bli intagna (de vet att de blir ridna). Det är bästa stunden på dagen för dem, bättre än att bli utsläppta i gräshagen.

Jag kan inte se att det skulle vara djurplågeri annat än om man envisas med att rida illa eller använda dåligt tillpassad utrustning.

Ja, jag tycker ridning kan va djurplågeri. Inte för att sadeln i sig är så tung eller nåt men den kan passa illa o sen ryttaren... jag anser att man har nån sorts skyldighet gentemot hästen att hålla sig själv i trim o inte tro att det är att bara klättra upp hur som helst hur tung man än är... körning där kan man va tung det är nått helt annat men ridning... usch, retar mig på alla diskussioner om viktbärande hästar hit o dit!!

Våra hästar är alltid glada över att få komma ut och bli ridna. De kommer springande i hagen för att bli intagna (de vet att de blir ridna). Det är bästa stunden på dagen för dem, bättre än att bli utsläppta i gräshagen.

Jag kan inte se att det skulle vara djurplågeri annat än om man envisas med att rida illa eller använda dåligt tillpassad utrustning.

Haller med.. Detta ar ett jattebra tecken pa att man anvander en tvavagskommunikation nar man umgas med sina hastar.

Min hast gor likadant, och jag kanner en hast som var hopplos att fa FRAN ridbanan efter ett pass.. :p Speciellt nar det var manniskor som tittade pa.

Precis som manniskor och aven andra djur mar bra av att kanna sig starka och vackra, sa mar hasten bra av att kanna sig stark och vacker. Konsten ligger i att kunna lasa av hasten och ge den vad den vill ha och behover for tillfallet, och att agera bra, trygg ledare utan att bli en oversittare.

Val tillpassad utrustning ar sjalvklart, liksom att lara hasten att bara en ryttare pa ratt satt. Jamfor det med att lyfta en TV eller nat annat tungt, du kan lyfta ganska mycket om du ar nagorlunda tranad for det och framfor allt om du vet att du ska boja knana och inte anvanda nederdelen av ryggen. Pa samma satt maste hasten lara sig hur den ska bara en ryttare.

Jag tycker att ridning ar djurplageri manga ganger, och jag mar daligt nar jag ser hastar som inte ar lyckliga, men ridning kan vara helt fantastiskt ocksa, bade for hast och ryttare.

:bump::bump:

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama