Rida alldelaes ensam!

L

Lizzan

Brukar ni rida själva eller ensama kanske låter bättre?
jag har gjort det 2gr, men ägaren(jag är fodervärd) tycker det vore bra om man red lite själv ibland för annars rider vi på ett led och vi är aldrig först. jag vet ju inte hur jag ska göra! Jag kan nästan bara rida ut! Vi har ett järde att rida på.........va tycker ni?

När ja hade min häst red ja nästan alltid ut själv.
Delvis för att man får bestämma tempot helt själv o så...
O för att vi inte är så många privatisar här i stallet...
dessutom är det skönt o va ensam :p

Ja tycker att det är klart bättre att rida själv, för det ger ju även träning för hästen att va själv..
Innan ja hade henne kunde man inte rida ut själv på henne o hon kunde inte a själv i stallet/hagen om det iten fanns extremt mkt mat i spiltan då.. :crazy:

Fast det värsta med att rida själv är ju säkerhetsrisken för det är ju egentligen inte så bra att rida ut själv om det skulel hända en olycka..

men det kan nog va bra o rida själv ibland även för hästens och din skull :)

men så är inte vi sådär jätteseriösa när vi rider ut tillsammans heller...

Jag rider alltid ensam,jag har eget stall och helt enkelt ingen att rida tillsammans med.Jag har inga problem med det och inte hästarna heller.

jag har utsläpp i stallet två dagar i veckan oftast.
då rider jag själv.
antingen i paddocken, men oftast rider jag ut.

Jag rider ganska ofta själv, och i ärlighetens namn tycker jag faktiskt bättre om det än att rida med sällskap, för medryttarpållen slappnar av bättre när han bara har mig att lyssna och lita på. Sen tycker jag om att kunna bestämma mitt eget tempo och mina egna ridvägar.

Jag rider helst inte ut själv.
Det är både trevligare och säkrare med sällskap.

Du kan ju växla med att rida först ibland.
Det är bra träning för hästen att rida både först och sist.

I paddocken tränar jag helst själv.

Jag rider oftast själv om ingen annan är i stallet som ska rida förståss. Rider mest ut men det går ju lika bra om inte bättre att rida dressyr ute än på ängen, det går ju att gå mellan träd, tempoväxlingar, galoppombyten, fattningar, halter, framdelsvändningar, öppna, sluta, skänkelvikning mm. Det går ju också att göra volter om man rider förbi en korsning (jag menar nu inte en korsning mitt i e4 eller på någon storväg utan på någon skogsväg elller bara i skogen), det är ju lösgörande för hästen om man rider i ex. lingonris eller djupsnö för då får dem ju lyfta på benen och verkligen jobba beroende hur man rider. Det är ju kul för hästen att få komma ut också:) Eller jag tycker att det är VÄLDIGT kul att rida ut, lessnar aldrig på det om det nu inte är isigt eller för hårt eller om det ösregnar!
Men åh så härligt nu när det kommit snö!! är ju ungefär 40 cm:) hur kul som helst!
Man kan ju långgaloppera nu också när vägarna är mjuka så att hästarna för springa av sig, behövs ju någon gång också, hästen och ponnyn skulle bli uttråkade av bara dressyr på ängen.... Har ju varit så hårt ute så det har ju inte gått att göra något annat:/ MÖRKT också om man inte rider mellan 11.00 och 13.00 förståss;)

Rider mest ensamma.. & det beror väl på att jag inte kommer så värst braöverens med mina stallkamrater, de flesta av dem i alla fall & att jag oftast är uppe i stallet på andra tider än annat folk... trivs med att vara ensam oxo =)

Tycker det är skötn att rida själv,i vilket tempo och hur långt och vilka vägar man vill själv ta.
Ofta är det skönt att få rensa skallen också! :rofl:

jag rider alltid ut själv. har ingen ridkompis :(

Har ridit ut själv enda sedan jag fick min pålle. Man kan nog säga att jag red in honom "ute".
För på volten var vi bara och tränade volter och böjningar och så lite då och då....

Inte så smart att rida ut på en treåring under utbildning kanske, men hade alltid mobilen med mig (har det nu också).

Min häst har problem med att gå bakom istället om vi rider flera. Eller jag har problem med att hålla honom så han inte går om :crazy:

Jag rider nästan alltid själv. Antingen ute på gärdet eller i skogen...trivs bra med det. Skönt att själv kunna bestämma tempo efter hur hästen känns för dagen och inte behöva rätta sig efter någon annan.

Men givetvis är det nyttigt för pållen att komma ut med kompis ibland också, så bara det passar så rider vi ut med en kompis.

Har så gott som alltid ridit ut själv.. :love: men sätter jag mig på en häst som är väldigt het ute eller osäker överhuvudtaget så är det säkrast med sällskap. :idea: beror på hästen och hur väl jag känner den helt enkelt! :D

Älskar att rida ut själv dock och har alltid varit en ensam varg så.. helst bara jag och hästen :love: :love:

:banana:

jag rider nästan alltid ensam. Jag trivs med det man kan lägga upp det tempo man vill, "krumelura" hit och dit utan att vara ivägen för någon.

"kommerinte så värst bra överens med stallkamraterna" känner jag igen. Vi börjar tjaffsa om allt hela tiden. men ibland har vi jätte kul. Men vi är liksom bara trest.

Jag rider ganska så ofta ensam. Men sen har jag en speciell ridkompis och vi försöker rida tillsammans så ofta vi kan.

Jo vi jobbar mkt på egen hand, tycker det är jätteviktigt att kunna rida ut själv och så. Det ska liksom räcka med MIG som sällskap. Fast P bryr sig inte så mkt ändå :)

Jag rider ut en timme själv flera gånger i veckan, men jag tar alltid samma häst då så att jag känner mig hyfsat trygg. Men visst e det en adrenalinkick ibland, om det händer nåt utöver det vanliga... O det gör det ju ibland... :eek:

jag rider oftast ensam, då får Rannie sträcka ut och gå i hennes tempo, hon har väldigt stort å snabbt steg så rider vi tillsammans med folk hamnar vi oftast långt före och får iofs träna på halter, men jag tror hon tycker att det är skönt att bara få gå i sitt egna tempo.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka