rida/"åka" häst

Re: rida/\"åka\" häst

Om man nu skall rida samma och en häst hela tiden så är det inte så shysst mot den att bara åka med. Det är en sak när man som nybörjare kanske får rida ut en tur på kompisens hästar och bara mysa. För enstaka ridturer skadar ingen häst, inte en välriden häst, den har byggt muskler till att klara det. Att däremot dag ut dag in bara åka med på samma häst är ej bra. Man måste ju faktiskt om man vill kunna rida sin häst i många år hjälpa den att orka bära upp både sig och sin ryttare, det har den inte av naturen lärt sig.
Hälsning Maja

jag som är så otroligt glad att jag slipper "RIDA" häst och bara ber lite snällt så klarar hästen själv resten.

det är härligt att kunna rida utan ansträngning! Det har jag varken lärt mig på ridskola eller med egen häst, utan endast med hjälp utav rätt tränare :love:

Det är det jag menar. På ridskolan fick jag alltid ta i och jobba själv. Inget finlir och inge skoj.

Nu får jag rida, dvs tänka och koncentrera mig, men i princip aldrig ta i med musklerna.

Har börjat rida privat på en grannens häst, och då får jag RIDA, på ridskolan åker jag häst..
Det är väl korkat? HUR du rider är ju upp till dig! Du kan ju inte skylla på ridskolan att du bara åker omkring!

För mig gav jag upp ridningen på ridskolan, det gick i allafall aldrig bra. Man fick ta i och det fungerade inte, hästarna var snea och jag och instruktören ville olika saker.
Mina hjälper fungerade inte eftersom hästarna var så avtrubbade. När jag då inte vet vad jag ska göra (eftersom min häst aldrig satt mig i sånna situationer) så behöver jag hjälp av en instruktör, kan inte instruktören ge mig den hjälpen så får jag åka runt. Alltså får jag alltid åka häst på ridskolan, får inte advekat hjälp så jag kan börja rida där.

Men krävs det inte endel "ridande" innan man kan "åka" häst som flera här pratar om, att kunna använda mycket små hjälper...???

Jag kallar det att rida när man använder små och precisa hjälper.

aha:P okej.. trodde att du menade att du sitter som en hösäck å allt de där..

Allt beror ju på vad man menar med att rida.

Jag anser att jag håller på och lära mig kommunicera med min häst, att jag försöker lära mig häst språk

En häst kan gå i perfekt balans och bära sig själv i alla gångarter, även utföra alla rörelser upp till de högsta skolorna i frihet.

Varför kan den inte det när jag sitter på?

för att Jag inte kan, jag vet inte hur jag ber hästen bära mig på detta sättet.

Jag strävar efter att min häst ska vara avslappnad med mig på ryggen och att jag ska lära mig att sitta på den och följa den på ett bra sätt. Att den bär sig själv och jag visar´vägen. När hästen är avslappnad och bär sig själv kommer det som de flesta definierar som form, hästen välver sig och huvudet "trillar" ner.

- Det är inget som jag gör, det gör hästen helt själv för att jag Inte bär upp den, för att jag Inte orskarar spänningar. För att jag är avslappnad, sitter relativt korrekt och kan kommunicera så att hästen förstår.

Är efter att ha skrittat med min totts i ca 8 månader på ett ställe där han stundvis bär sig i skritt och stundvis slappnar av, efter år av (imina ögon) felaktig ridning tar det tid att rehabilitera och framför allt för mig att lära om.

Det är det jag menar. På ridskolan fick jag alltid ta i och jobba själv. Inget finlir och inge skoj.

Nu får jag rida, dvs tänka och koncentrera mig, men i princip aldrig ta i med musklerna.

-

Vet inte vad du menar med ta i och jobba själv vet inte heller vad du menar med finlir

vet inte heller vad du menar med att du får tänka och koncentrera dig och inte heller vad du menar med att inte ta i med musklerna.

så jag har inget motsvar att komma med.

därimot kan du inte skylla på ridskole hästarna ( som du gjorde i ett inlägg ) att du inte lär dig, instruktörerna absolut... men inte hästarna. Hästen kan gå i form och utföra alla rörelser, sen om du inte klara av att kommunicera det som du vill ha fram eller inte får hästen att lyssna på dig så är det ju upp till dig.

Mest kombimationen ridskolehästar och instruktörerna som gick åt h*vete.
Jag kan inte få hästarna att jobba och instruktörerna har inte lyckats hjlpa mig.

Långt ifrån alla ridskolehästar "kan" gå i form. Alla hästar kan väll men alla hästar har inte gjort det.

Med rätt ryttar skulle jag säga att alla kan det. På min gamla ridskola iaf. Men där är det ganska hög kvalitet på hästarna också!

jag har ridit på ridskolor med halvdålig kvalitet. Och mkt unghästar på ridskolor :crazy:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama