rida/"åka" häst

G

gosebus

rida/\"åka\" häst

Jag har äntligen börjat på ridskola nu! Och nu förstår jag skillnaden mellan att verkligen rida och att bara "åka" (som man gör när man är aldrig har ridit förr och så är man med på tex en turridning). Jag blev så himla överlycklig för att det fanns så mycket som jag absolut inte kunde! (jag är väldigt vetgirig av mig) och nu vill jag lära mig allt! Jag ar förresten en fråga... det vi gjorde på lektionen var ungefär att rida lätt och göra volter och så sa instruktören nåt om att man skulle skänkla med ena foten och styra med ena handen... men jag fatta aldrig riktigt vad det var man skulle göra. Kan någon förklara? :confused:

Re: rida/\"åka\" häst

skänkla med foten - typ trycka med foten lite lätt så hästen flyttar sig och ta i tygeln lite mer i ena handen för att styra hästen.

en fråga bar
ni som anser er själva "rida häst" tycker ni att ni är bättre på något sätt än de som bara "åker häst"

?? :confused:

Man behöver inte vaa "bättre" än någon bara för att man gör på det ena eller andra sättet.
Mycket beror väl på vad man har för krav på sig själv och målsättningen med ridningen.
Jag tävlar en hel del med mina hästar och har medryttare som tävlar, vill helst att dom som rider dom hästarna inte bara "åker" häst, för det gör att hästarna även blir lite passiva och kanske mer går och slöar, och är inte lika alerta och uppmärksamma som om man "rider".
En av mina hästar kan man om man vill bara åka på någon gång om man känner för det, för han är ändå alltid ändå samma pigga alerta häst ändå, medans en av mina hästar om man bara åker på honom så kommer man inte många steg i minuten.

För mig är "åka häst" att bara sitta på hästen typ som på ponnyridning då du inte har tillräcklig balans för att sitta kvar om hästen skulle göra en liten rörelse i "fel" håll. Att rida är däremot att kunna jobba hästen i rätt form, att kunna förutse saker som kan komma att påverka ridningen, till exempel hur den kommer att reagera på en cykel eller vad som helst.

absolut inte. men har man en egen häst så tycker jag man skall kunna rida den ordentligt ibland och inte bara åka.

sen om man rider på ridskola och inte är så duktig så är det klart man åker häst.. jag kan också åka häst (inte lika offta längre dock) men som nybörgare så åkte jag mest hela tiden :D

Jag som fick börja rida först när jag slutade på ridskolan, där åkte jag mest. :smirk:

:D Om jag slutar att rida min häst och bara "åker" så stannar han och tar middagspaus i gräset!
/nocke

Samma här...
Har börjat rida privat på en grannens häst, och då får jag RIDA, på ridskolan åker jag häst..
Skillnaden märks jättetydligt

jag som är så otroligt glad att jag slipper "RIDA" häst och bara ber lite snällt så klarar hästen själv resten.

det är härligt att kunna rida utan ansträngning! Det har jag varken lärt mig på ridskola eller med egen häst, utan endast med hjälp utav rätt tränare :love:

Jag har också funderat på det där med att rida eller åka häst. Numera rider jag i stort sett bara ute i skogen på en snäll ponny. Själv tycker jag att jag åker häst, eftersom jag inte "jobbar" något med hästen när jag är ute. Fast å andra sidan så har jag lång erfarenhet av ridning och använder ju skänklar, händer och vikt omedvetet samt att jag skulle kunna hantera en oförutsedd situation om tex hästen blir skrämd.

Vad tycker ni? Åker jag eller rider jag?

Tja, enligt min uppfattning kan man aldrig "bara åka häst" om inte någon leder hästen. Visst finns det olika former och svårighetsgrader men inte åker man häst bara för att man inte aktivt tränar eller tävlar :confused:?

jag som är så otroligt glad att jag slipper "RIDA" häst och bara ber lite snällt så klarar hästen själv resten.

det är härligt att kunna rida utan ansträngning! Det har jag varken lärt mig på ridskola eller med egen häst, utan endast med hjälp utav rätt tränare
Exakt :bow:
Jag har bara två ben och hästen har fyra..jag tycker att den gott och väl kan gå själv ;)Precis som du säger...

:övrigt:
Tror att det är skillnad på att åka häst och åka häst :smirk:

Åka häst no:1 inte bry sig i hur hästen går och bara styra och sparka på.

åka häst No:2 När man sitter på en välutbildad stadig häst då man kan be om en sak en gång och hästen då utför den övningen ..Och att man då i övningen bara sitter på och följer med :love:

Kan du försöka förtydliga vad instruktören sa!Så ska jag försöka reda ut begreppen åt dig..
:)
Menade instruktören att ni skulle använda höger hand och höger skänkel eller tvärt om?Eller menade instruktören höger hand och vänter skänkel eller tvärt om? :)Alltså ena sidans hjälper eller diagonal hjälper?

Har börjat rida privat på en grannens häst, och då får jag RIDA, på ridskolan åker jag häst..
Det är väl korkat? HUR du rider är ju upp till dig! Du kan ju inte skylla på ridskolan att du bara åker omkring!

Jo, det förståss. Men på ridskolan får vi bara veta att vi ska göra något, men inte HUR, och ingen som koncenterar sig på BARA mig och får mig att verkligen RIDA, utan man åker mest omkring de vägarna man ska (Jag ska sluta rida där, har inte lärt mig något på flera år... men vissa andra vill ju inte sluta...)

vet inte riktigt om jag fattat saken rätt.. har dock inte läst alla inlägg.. men är det inte meningen att man SKA rida hästen och inte bara "åka häst"? :confused: alla lr iaf de flesta strävar väl att få hästen i rätt form och den ska jobba på ett bra sätt..?! lr!? :arg :confused: :confused:

alla lr iaf de flesta strävar väl att få hästen i rätt form och den ska jobba på ett bra sätt..?! lr!? :arg

För mig så är det så att en häst som jobbar på ett bra sätt är självbärig..jag ska då inte behöva rida den, den ska gå där själv..Då är det riktig ridning i mina ögon :)När jag får åka och hästen utför allt jag ber den om med minimala hjälper...Jag ska kunna be en gång.Jag ska inte behöva be,be,be,be,be, :)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama