Rid inte med schabrak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 357
N

NiitSirK

...så sa sadelmakaren som hjälpte mig att hitta ny sadel.
Hoppsan tänkte jag som har minst 10st schabrak och ingen vojlock alls... :p ...
Varför?
För att schabraken lätt trycker ned på hästens rygg bakom sadeln, det låter ju faktiskt helt logiskt.
Det hindrar hästen från att jobba ordentligt med ryggmusklerna...
MEN sa hon, det är inte alltid skadligt men hon sa åt mig att skaffa en vojlock och ha till vardags men tävla med snygga schabrak som är formsydda, gärna sådana där små söta hoppschabrak (hihi tänk er ett dressyrekipage på elitnivå i ett sådant :D ). Nee, dressyrarna får ju självklart ha sina lite större fina...

Men jag blev lite paff ändå. Men nu har jag vojlock, sitter perfekt, nu ser jag tom att det verkligen går en "lufttunnel" längs med ryggraden :) .

Men som sagt...har aldrig hört någon säga så förut..

Sv: Rid inte med schabrak

Man kan ju inte säga att alla schbark är helkassa heller :confused:
Formsydda ska de vara, stora som små, vojlock som schabrak

jag får en lufttunnel med mina schabrak samt fårskinnspaden (har både och).
när hästen är svettig under sadeln är det en breed torr kanal längsryggraden

Har också hört det av min sadelmakare. En del schabrak nu för tiden sys för att vara snygga utan en tanke på funktion. Det varierar förstås mellan olika märken, jag tror inte att alla schabrak är dåliga.

Ursäkta en undran, om ett schabrak trycker på ryggen och gör skada vad gör då inte ett hästtäcke???.

Det är väl så att shabraket gärna slätas ut baktill under sadeln, som antagligen belastas av en ryttare o därmed uppstår tryck på hästens tornutskott.

Som tidigare sagt, köp bra schabrak o vojlockar.

Vilka märken på schabrak rekomenderas då?
Jag har insett att min schabrak samling behöver uppdateras innan den faller i bitar och då är det väl bäst att köpa bra sådana. :)

nja... Det är säkert så men att det skulle vara skadligt för hästen och hindra den från att jobba tror jag inte på. En vojlock eller ett schabrak är ju ändå mjukt osv...

Jag har nog aldrig sett ett schabrak som ger ett tryck där. Då måste den vara gjort av plåt eller nåt...

Ursäkta mej lite, men är det ingen längre som får lära sej hur man sadlar korrekt??

På den grå forntiden, 60-talet för min del, så fick man mycket noga lära sej att man ALLTID ska dra upp vojlock/schabrak i utrymmet mellan bossorna så det bildas en tunnel...

Jag har hört att det ska vara ryggkanal på schabrak, vojlockar och paddar. Det bästa är att rida med en fårskinnsvojlock med ryggkanal och inget annat (förutsatt att sadeln är utprovad med padd)...

Precis , var också med på forntiden men då fanns inte dessa tjocka oformliga schabraken.( ofta av billigare sort o dålig passform gjorda för att se fina ut?) Dom är nästan omöjliga att få att bli kvar i tunneln så det kan säkert stämma att den typen av schabrak trycker på ryggen.Inga problem med tunnare o bra formsydda schabrak .

Fast på "min"ridskola hade vi sådana där hemska tjocka vojlockar i tung oformlig filt, med överdrag av varierande passning...överdragen syddes av skötarna i syslöjden...

Och dom var inte lätta att få in snitsen på så dom låg kvar under hela lektionen...

För det var ju hur pisamt som helst att bli inkallad till mitten och behöva sadla om för att vojlocken inte låg som den skulle....

Men det var kanske därför som ridskolehästarna oftast var 20 år eller äldre....

Men om man tänker på det så blir det ju ett tryck neråt bakom sadeln på schabraket om man sitter i sadeln.
Iom att hästen rör sig , sadeln följer hästens muskler och rörelser så "kanar" trycks ju schabraket neråt.

lakrits skrev:
Men om man tänker på det så blir det ju ett tryck neråt bakom sadeln på schabraket om man sitter i sadeln.
Iom att hästen rör sig , sadeln följer hästens muskler och rörelser så "kanar" trycks ju schabraket neråt.

Förstår vad du menar. Fast det känns inte som om det skulle kunna skada hästen. Men inget är ju omöjligt..

När jag sadlar så drar jag alltid upp schabraket lite både i framvalvet och bakvalvet så de inte ligger och trycker över manke/rygg

Jaa det brukar jag med ha, lufttunnel även på schabraken, om jag itne får det så byter jag schabrak ^^

Personligen drar jag alltid upp schabraken/vojlockarna, men om det är en dålig modell så kan det hända att det slätas ut under ridturens gång, tyvärr.

kenneth skrev:
Ursäkta en undran, om ett schabrak trycker på ryggen och gör skada vad gör då inte ett hästtäcke???.

Eller ett rid/skritt-täcke? :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka